Gå til innhold

Djevelproblem med min Audi!!

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Den får jo diesel ihvertfall, det er jo helt sikkert.. Stinker jo diesel flere hundre meter etter jeg har starta opp, så tviler på returventilen. Dessuten har det ingenting å si om jeg parkerer på høykant eller ikke..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forresten, hvordan er det å bytte bunnpannepakning på disse motorene/bilene??

 

Sett bilens front på bukker. Sett så en jekk e.l. under girkassen og skru ut boltene til girkassefestet mot subramma. Skru så ut festeboltene mellom subramma og karosseriet. Subramma kan nå slippes litt ned og bør hvile på bukker. Du vil da ha nok klaring til at du kan løsne bunnpanna og skifte bunnpannepakningen. Bunnpanna får du ikke helt av på denne måten, men du får stor nok klaring mellom blokka og bunnpanne til at får tredd inn ny pakning.

 

Når det gjelder djevelen som har tatt bolig under panseret ditt, så må jeg inrømme at jeg ikke er noen dieselguru. Men som flere andre vil jeg tippe du har for lav kompresjon. Dette kan f.eks. komme av koks på ventilene og ventilsetene eller slitte kompresjonsringer. Nå er det ikke slik at du bare har lav kompresjon på kald motor, den er lav også når motoren er varm. Husk at når du får lunk/varme i forbrenningskammeret så vil luften utvide seg mye mer enn når det er helt kaldt i forbrenningskammeret. Dette vil medføre at den dynamiske kompresjonen øker og motoren går og starter som normalt når motoren er varm. Dette er da min teori :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilens front på bukker. Sett så en jekk e.l. under girkassen og skru ut boltene til girkassefestet mot subramma. Skru så ut festeboltene mellom subramma og karosseriet. Subramma kan nå slippes litt ned og bør hvile på bukker. Du vil da ha nok klaring til at du kan løsne bunnpanna og skifte bunnpannepakningen. Bunnpanna får du ikke helt av på denne måten, men du får stor nok klaring mellom blokka og bunnpanne til at får tredd inn ny pakning.

 

Når det gjelder djevelen som har tatt bolig under panseret ditt, så må jeg inrømme at jeg ikke er noen dieselguru. Men som flere andre vil jeg tippe du har for lav kompresjon. Dette kan f.eks. komme av koks på ventilene og ventilsetene eller slitte kompresjonsringer. Nå er det ikke slik at du bare har lav kompresjon på kald motor, den er lav også når motoren er varm. Husk at når du får lunk/varme i forbrenningskammeret så vil luften utvide seg mye mer enn når det er helt kaldt i forbrenningskammeret. Dette vil medføre at den dynamiske kompresjonen øker og motoren går og starter som normalt når motoren er varm. Dette er da min teori :)

 

Supert forklart.. Skal se nærmere på den bunnapanna.. :)

 

Ang kompen, så skal jeg få målt det ganske snart tenker jeg.. Er der muligheter for å skru ut glødepluggene, å måle gjennom hullet der, eller må jeg ut med dysene også, slik at motoren ikke starter? Eller holder det å bare fjerne ledningen som går inn på dieselpumpa, for regner med at denne er til stoppventilen..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da veit jeg det.. :)

 

Trenger jeg forresten egen kompmåler til diesel? Har en måler som jeg bruker til bensinmotorer, funker denne på diesel, eller sprenger jeg måleren? :P

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med min audi a6 sedan

men den har jo gått 390k

men jeg må alltid ut å starte den 1 gang pr. dag for at jeg ikke skulle trenge start-kabler for å få start på den! har også byttet glødetråd osv, hjalp litt, men ikke no å skryte av, det jeg anbefaler er en garasje om vinteren! :-) da starter den rimelig greit :)

Opel Astra bertone coupe (2000)

Audi A6 (1997)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte ut feilkoder idag igjen, men denne gangen mens bilen stod å gikk.. Fikk da opp en feilkode:

 

Component: IMMO AUZ9Z0S5377665 D76

1 Fault Found:

01176 - KEY

07-10 - Signal to Low - Intermittent

 

 

Hva betyr detta? Vet det har noe med nøkkel/Startsperre å gjøre, men jeg har jo nettopp (under halvt år siden) betalt 2500kr for ny nøkkel, samt koding til denna bilen..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med at den er knekt, for da hadde jeg garantert fått beskjed fra verkstedet som bytta regreima for ikke lenge siden om dette.. Noe jeg ikke fikk.. Alt var i skjønneste orden.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår