El_diablo Skrevet Februar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2004 Jeg har en liten rustflekk på bakluken min om jeg ikke blir kvitt. Har komt der av en dyp ripe fra den forige eieren. Har prøvd alt mulig. Pusset ned og grunnet og lakket med orginalfargen, men det her ikke hjulpet. Var ikke så lett å få lakken til å ligne på orginalfargen, selv om det var orginallakk. Er for øvrig metalic lakk. Pusset så ned igjen og klinte på sort hammerlakk. Laget en slags viperstripe på bakluken. Malte 3 strøk, men nå har det begynt å komme fram bobler og rust under lakken. Hva kan jeg gjøre? Lurte på å fjerne lakken igjen og prøve med et nytt lag med hammerlakk, ikke biltema sin denne gangen. Hvordan fjerner jeg hammerlakk lettest mulig. Har hørt at hvis du sliper den så "smelter" den nesten som plast og blir så og si umulig å jobbe med. Kan jeg bruke lakkfjerner som en får kjøpt på biltema? Siter EL DIABLO Alias Italiano Power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El_diablo Skrevet Februar 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2004 kom til å tenke på en ting, hva med sort tectyl? Pusser ned slik at underlaget blir jevnt og får vekk rusten. Så sprayer jeg på med tectyl... Eller? Blir en litt tøff sortfarge. Siter EL DIABLO Alias Italiano Power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet Februar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2004 Bruk ei lita slipemaskin, f. eks dremel el.l. Om du har en større flekk kan det jo gå med slipeskive/smergel på vinkelsliperen. Etterpå sprayer eller pensler du på med sink (fåes på biltema), har på grunning, så lakk + event klarlakk. Lakk på sprøytes på fra ca 30 cm avstand minst, og samme med klarlakk. Lik farge får du aldri, da lakken på bilen falmer, samt at lakken du får på boks ikke har helt tiktig fargekode. Men du kan få laget en boks med rett lakkode hos lakkleverandører, f.eks. PPG. Jeg gjorde dette på en Golf mine foreldre har, og snart et år etter er det ikke kommet bobler, tiltross for lite vask og mye salt på veiene i trondheim. Sort tectyl er ikke overlakkerbart. Sink på boks er det samme som kaldgalvanisering, galvaniserte biler er "varm"-galvanisert, noe som holder lengre/bedre) mvh Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El_diablo Skrevet Februar 23, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2004 Nå er det slik at halve bakluken er sort og resten blå. Har laget en viperstripe midt på bakluken som dekker halve luken. Pusset bare jevnt og klinte på, står jo på boksen at hammerlakk kan males rett på rust og fungerer som grunning lakk osv i ett. Jeg pusset jo vekk den lille rustflakken først, men det har likevell ikke hjulpet. Bilen var helt tørr når jeg lakket osv, men likevell... Skjønner ikke dette. Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal få vekk hammerlakken pga den har jeg hørt skal være vrien, nårmest smelter når du pusser... kunne forsåvidt tenke meg å beholde viperstripe bak, er litt dekortativ. Men jeg må få vekk rusten i hvertfall. Hvis jeg bruker tectyl, kommer ikke jeg til å lakke utenpå uansett. Da blir det ferdig arbeid. Fester tectyl på hammerlakk? Har hørt at lakken skal inneholde silikon... Funker det å bruke slik og slik? Siter EL DIABLO Alias Italiano Power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet Februar 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2004 Hammerlakk som males utenpå er i utgangspunktet beregnet for bl.a. hagemøbler o.l, hvor finish ikke er det første man tenker på. Når rusten først er kommet er den vanskelig å bli helt kvitt, men ved å slipe grundig kommer man i hvertfall et stykke på vei. Hvordan hammerlakk oppfører seg ved sliping vet jeg ikke, men det blir jo varmt med maskin, så du kan kanskje prøve med å slipe for hånd. Om det ikke hjelper og du uansett skal klistre på viper-stripe ville jeg prøvd cellulose-tynner. Denne er sterkere enn vanlig lakktynner. Jeg brukte den til å "vaske" av et lag grunning på en fanger en gang, bomma som du skjønner fælt med tilsetninga av lakkmykner. Pass på så du ikke får cellulosetynner der det vil vises, da en dråpe av denne tar klarlakken på det området. En liter cellulosetynner koster ca 60-100 kroner og varer lenge! Kjekk å ha! ;) men ikke bruk den innendørs...det merker du fort hvorfor jeg sier :D mvh Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaldo Skrevet Februar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2004 Ring nærmeste høggeri og hør om det finnes en bakluke i riktig farge til bilen din..... Vet ikke hva slags bil du har, men hvis du sjekker HER er det stor sjans for at du finner noe. Blir kanskje billigere enn å gjøre jobben mange ganger :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Februar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2004 Jeg klarer bare ikke å fatte hvordan det kan begynne ruste igjen? Det er jo tilnærmet teoretisk umulig, iallefall med arbeidsmetodene du her har forklart du har brukt? Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Hvis du bruker slipeskive kan det være at du drar metallet over noe av rusten..... Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng Jeg klarer bare ikke å fatte hvordan det kan begynne ruste igjen? Det er jo tilnærmet teoretisk umulig, iallefall med arbeidsmetodene du her har forklart du har brukt? sikkert noe med kvaliteten på bilen han har..;) Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heggis Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 sandblåse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg