Gå til innhold

Bilvalg (Stasjonsvogn - budsjett på 100.000)

Ranger emnet

stian90

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nytt bilkjøp med budsjett på 100.000,- inkl omreg, men det går +/- et par tusenlapper.

Bilen skal brukes som familiebil og alt det betyr og mine krav er som følger:

- Stasjonsvogn

- Diesel (En kraftig og bra bensinmotor kan kompansere)

- Billig å vedlikeholde - til dels at man kan bytte enkle slitedeler selv, men også at servicer og rep på verksted ikke koster en formue

- Så lite feil som mulig

- Gjerne litt utstyr, ikke helt ribba

Bilene jeg har funnet attraktive er:

- 2002 og opp -> Opel Vectra 1,8

Disse ser veldig bra ut, har stor plass og har bra med utstyr (blandt annet cruise, kjørecomputer etc std på alle modeller)

Eneste problemet er at i den priskassen er det stort sett bare 1,8 bensinmotor som er valget - noe jeg tror blir litt for svakt

- 2001 og opp -> Ford Mondeo 2.0 TDCI Trend/Ghia

Her er det veldig mye å velge mellom, å lett å finne en bil som ville passa. Mondeo ser bra ut, er god å kjøre og har en høy kvalitetsutførelse i interiør, dette kan jeg si som har hatt en selv tidligere. De er godt utstyrt, lette å finne godt utstyrte modeller og finnes mange i diesel og evt 2.0 bensinmotor, som skal være betraktelig kraftigere enn 1,8 literen.

Jeg har vært litt skeptisk til å velge en Ford igjen, siden jeg har hatt x-antall før og stort sett alle har vært et stort pengesluk med massevis av problemer. Nå skal det nevnes at alle har vært gamle Scorpioer til 5000kr, så det kan kanskje ikke sammenlignes. Men har også hatt en Mondeo 2001mod jeg har hatt utrolig mye tull med. Det kan ha vært rein uflaks men alikevel.

Ford er den bilen som gir absolutt mest for penga i vår priskasse.

- 2001 og opp -> Volkswagen Passat 1.9TDI

Fine biler, men EKSTREMT anonymt. Litt trause og kjipe innvendig. Utrolig mange av dem og mange å velge blandt. Greit med utstyr. Ikke det største bagasjerommet jeg har sett men helt kurrant. Veldig lett å finne med dieselmotor, noe som jeg setter som et høyt krav.

Men jeg må si jeg har blitt skremt litt bort fra denne modellen og merket, selv om jeg selv kjører en gammel Polo som bil nr 2 i dag uten nevneverdige problemer. Jeg har sett X-antall topicer både her på Bilforumet og andre steder, hvor folk har hatt mye problem med både bil og Møller/verksted. På en nettside jeg har vært innom (carsurvey.org) hvor folk kan legge inn sine erfaringer om hver enkelt bil, er det UTROLIG mye dårlige erfaringer om Passat i den årsklassen jeg titter i.

Sikkert mange her inne som har erfaringer med disse bilene, da det er ganske ordinære biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med BMW E39 serien? God kvalitetsfølelse, som regel ikke så mye tull. Har hatt min i over ett år nå, ikke vært noe prob av "stor" karakter enda. Kun skiftet olje og filter, og en hjulsensor.

Mazda 6 stv?

Men jeg kan også anbefale Mondeo, jobber hos Ford, og gamlingene har hatt flere Mondeo Stv. Ikke vært noe tull med de.

Man må alltid regne med å få ett eller annet med en bil, slik er det bare med serieproduserte saker.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider