Gå til innhold

Diverse reparasjon etter mangler på EU - hvor komplekse er utbedringene?

Ranger emnet


janusch

Anbefalte innlegg

Hei forum

 

Jeg har nettopp hatt min gamle omega på EU kontroll. I den sammenheng ble det selvfølgelig avdekket en del mangler. Bilen er såpass gammel at jeg tviler på at det lønner seg å få alle manglene utbedret ved et verksted. Så da er alternativet å bryte seg løs på jobben selv, eller skrote bilen. Er det noen der ute som vet hvor komplekse utbedringen av de nevnte mangler er og omtrent hvor mye et verksted tar for jobben?

  • Slakk i lenkarm*3 - Har lett men ikke funnet disse delene på nett, men ut fra lignende deler er de vel ganske dyre? Slakk, betyr det at lenkarmene må strammes/justeres, eller må de byttes?
  • Defekt drivakselmansjett - Må jeg her av med hele hjulet, eller holder det å ta av bakakslingen?
  • Håndbrekk ingen effekt høyre side - Dette kan vel skyldes mange årsaker.

Jeg er veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe meg her, rimelig uerfaren med sånt.

 

JO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk i lenkarm, må bytte hele armen. Er igrunn en billig sak å kjøpe, og ganske kurant jobb å bytte den.

 

Defekt drivakselmansjett, må vel av med stikkakslingen for å få byttet denne. Kan ikke systemet til opel, så kan ikke utdype svaret noe mer.

 

Håndbrekk ingen effekt høyre side: Har du bremser på høyre side når du bruker fotbremsen?

Er nok mest sannsynlig håndbrekkwiren som er røket.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde kostet meg ca 1000 kroner og en kvelds arbeid men så har jeg skrudd en del Omega.

 

Ville absolutt anbefale deg å fikse bilen - kjøp inn delene der det er billigst og kanskje du kjenner noen med litt peiling som kan hjelpe deg?

 

Lenkearmene er kjempeenkle å skifte, gjort på et blunk. Får vel disse på både Biltema, Mekonomen og Opel-deler.no.

 

Håndbrekk er også ganske kurant, du bør nok bytte skoene og stramme opp skikkelig på begge sider når du er i gang. Står masse om dette på nettet, hvordan du skal gjøre det. Nye sko koster vel ca 300 kr på Biltema.

 

Drivmansjetten er vel mest jobb, hvis du skal gjøre det ordentlig så må du av med stikkakselen og disse boltene er leie å få av, for å så sette på en ny mansjett som er litt dyr. Du må ikke av med hjulet men skru løs 6 stk umbrako-bolter fra innsiden. Jeg endte opp med å kappe av hodet på de gamle (rundet bare hodet på de gamle når jeg prøve å skru løs) og så kjøpte jeg 6 stk nye på Wurth. Får ikke tak i disse hvor som helst, er fingjenget. Var bare en Wurth-butikk i Oslo-omegn som hadde disse inne.

 

En kvikk men litt jalla-fiks er å kjøpe sånne universalmansjetter på Mekonomen til ca 250kr som man limer på (følger med lim i pakka). Da slipper du å ta av stikkakselen og sparer deg for en god del jobb.

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg får antageligvis tilgang på garasje og litt hjelp av en fyr, så da ordner det seg nok.

Esbandos: Har bremser på høyre side så da får jeg vel sjekke vaieren.

 

Santino: Høres jo ikke avskrekkende ut med 1000 kroner for en slik jobb da.

 

Går også lenkearmer under navnet bærearm eller "lower control arm?". Bærearm fant jeg for 700 kroner på mekonomen. Noen som vet om dette kan stemme? jeg har tre stykker som må byttes.

 

Har lyst til å gå for hjallaløsningen når det gjelder mansjetten, men spørsmålet er vel hvor mye dritt som har kommet inn i lageret. Ser jeg dette greit på greasen når jeg tar av mansjetten? Ser frem til å få dette unnagjort.

 

JO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg får antageligvis tilgang på garasje og litt hjelp av en fyr, så da ordner det seg nok.

Esbandos: Har bremser på høyre side så da får jeg vel sjekke vaieren.

 

Santino: Høres jo ikke avskrekkende ut med 1000 kroner for en slik jobb da.

 

Går også lenkearmer under navnet bærearm eller "lower control arm?". Bærearm fant jeg for 700 kroner på mekonomen. Noen som vet om dette kan stemme? jeg har tre stykker som må byttes.

 

Har lyst til å gå for hjallaløsningen når det gjelder mansjetten, men spørsmålet er vel hvor mye dritt som har kommet inn i lageret. Ser jeg dette greit på greasen når jeg tar av mansjetten? Ser frem til å få dette unnagjort.

 

JO

 

Tror ikke det er vaieren som er problemet, sikkert heller bremseskoene på venstre side. Kjøp et nytt sett til 250 kr og bytte på begge sider.

 

Lenkearmer er noe annet enn bærearmer, disse er mye dyrere. 3 stykker som må byttes? Det er vel bare 2 lenkearmer på bilen??

 

Jallaløsningen funker greit, men hvis du har kjørt med defekt mansjett lenge så må du kanskje regne med at lageret har fått en del dritt i seg.

 

Ville uansett gått for jallaløsningen tror jeg, heller håpe på det beste:)

 

For min del kjøpte jeg 2 stk komplette stikkaksler med mansjetter i bra stand på hoggern og byttet begge 2 i stedet for å styre med mansjetter. Originale mansjetter er ganske dyre.

 

Jallaløsningen tar lite tid, forhåpentligvis holder den et par år. Kan ikke tenke i så lange tidsperspektiv på disse gamle sliterne:)

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er en lenkearm:

http://www.carparts.no/opel/omega-b-1994-2003/forstilling/stag/partdesc-10313.html

Under 200 lappen på biltema.

Har du null brekk på ene sida tipper jeg du har standard rusta bremseskjold slik att monteringspinnen på brekk bånda har spretti ut.

Så napp av trommelen å se hvordan det ser ut inni der.

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår