Gå til innhold

Her er å mitt påbegynte stereo prosjekt. :)

Ranger emnet


Stephan

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...
  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Bare et tips!Sikringa SKAL være foran, for den skal ikke beskytte forsterkeren i det hele tatt!=) Det er det sikringene på forsterkeren som gjør.. sikringa skal sitte så nære batteriet som mulig, for hvis man kræsjer og ledninga ryker og havner til gods, så betyr det at det går 400 A gjennom hele karroseriet(Dette er sveisestrøm,ikke spesiellt heldig for menneskekropper!) Derfor skal sikringa sitte ved batteriet, dessuten kan det godt hende den ikke går gjennom EU med sikring mer enn en halv meter fra batteriet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips!Sikringa SKAL være foran, for den skal ikke beskytte forsterkeren i det hele tatt!=) Det er det sikringene på forsterkeren som gjør.. sikringa skal sitte så nære batteriet som mulig, for hvis man kræsjer og ledninga ryker og havner til gods, så betyr det at det går 400 A gjennom hele karroseriet(Dette er sveisestrøm,ikke spesiellt heldig for menneskekropper!) Derfor skal sikringa sitte ved batteriet, dessuten kan det godt hende den ikke går gjennom EU med sikring mer enn en halv meter fra batteriet!

 

 

Kanskje se litt på dato`n på tråden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det går 400 ampere i karosseriet, så betyr ikke det at de 400 amperene vil fortsette inn i menneskekroppen. Den har tross alt noen hundretusner/millioner av ohm i motstand, så man vil nok ikke kjenne noe på 12 volt.

 

Ikke blir det varmt heller, siden karosseriet fint tåler å føre 400 ampere uten å bli særlig varm. Det er snakk om ganske mange kvadratmillimeter å fordele elektronstrømmen på, nemlig :)

 

Men ellers så var alt rett. Sikringen beskytter kabelen fra å brenne opp/smelte/lage kortslutning.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjenner nok 12V og... Det har eg kjent mange ganger, og det er ikke behagelig for å sei det sånn..

ehhmm..man kan ikke kjenne det så lenge man har tørr hud mot polene. Man får nok et lite sjokk når man stikker tunga borti da ;)

Har du ikke sett noen trikse med å legge en spiker på 12volts kabler med enorm amper og se spikern fordampe og så senere ta på de samme ledningene med strøm på? :peace:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ca1500 ohm motstand i kroppen
Da foreslår jeg at du tar et multimeter å måler litt på deg selv.

Det er mulig det er 1500 ohm fra oversiden av tunga til under siden, men fra en hånd til en annen hånd så bikker du fort 7-sifret.

 

Enda me blir det fra arm til fot.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhmm..man kan ikke kjenne det så lenge man har tørr hud mot polene. Man får nok et lite sjokk når man stikker tunga borti da ;)

Har du ikke sett noen trikse med å legge en spiker på 12volts kabler med enorm amper og se spikern fordampe og så senere ta på de samme ledningene med strøm på? :peace:

 

 

Nei var ganske fuktig, men 12V er 12V om det er tørt el fuktig..... :tannløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjent 12 volt.

Om man tar et røykvarslerbatteri på 9 volt, så er det neppe noen som har fått noe støt på det heller, og det er bare 3 volt mindre.

 

Mange har lett for å tro at fordi polene er store, kablene er tykke og at der er 100 ampere, så betyr det at man kan svi av seg hud og hår og få stikkflammer ut av ørene.

 

400 volt derimot, det kjenner man.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjent 12 volt.

Om man tar et røykvarslerbatteri på 9 volt, så er det neppe noen som har fått noe støt på det heller, og det er bare 3 volt mindre.

 

Mange har lett for å tro at fordi polene er store, kablene er tykke og at der er 100 ampere, så betyr det at man kan svi av seg hud og hår og få stikkflammer ut av ørene.

 

400 volt derimot, det kjenner man.

Nå må du huske på å se forskjell på likespenning og vekselspenning...400-volten du har tatt på er vekselspenning. Dvs at om du får 2 faser (kabler) av denne på kroppen, vil alle muskler i nærheten (hjertet er og en muskel), trekke seg sammen og utvide seg med en frekvens på 50Hz (50 ganger i sekundet (peak to peak)). For hjertet blir dette rundt 50 ganger så fort som normalt. Det er dette som forårsaker at folk dør når de får spenning hjennom hjertet, og får noen det, må de kontakte lege så FORT som mulig. Har fått det hjennom hjerte selv, og det er ikke behagelig å kjenne hjertet slå så fort ;) Det kan også legges til at for vekselspenning så er 50Volt satt som maks tillatte berøringsspenning (alt over 50Volt er ansett som farlig).

 

Nå må ikke folk missforstå meg, for det er i prinsippet ikke spenningen som dreper (om den ikke blir ALT for høy..). Det er strømmen som dreper. Kroppen tåler ikke akkurat så innmari mye strømgjennomgang, nærmere bestemt maks 30 mA vekselstrøm. Derfor er jordfeilvernene i huset ditt på 30mA. Slik at om det går strøm til jord (At jord blir spenningssatt, så når man tar på en vask og skrur på vannet, kjenner man det rister litt i hånda), så skal dette vernet løse ut før strømmen blir høyere enn det kroppen kan tåle.

 

Har ikke lyst til å prøve teorien med at 12V merkes om man er fuktig på fingra, men det med 9V batteriet syns jeg var merkelig resonert...du kjenner da det kile på tunga? ;)

 

Et bilbatteri har en sykt høy kortslutningsstrøm. Siden det er så lav spenning, går det mye strøm der. Ohms lov P(effekt)=U(spenning)*I(strøm) skal man sette ned spenningen, må strømmen øke for å få samme effekt.

 

Og etter hva jeg har lært, er motstanden i kroppen rundt 2000 ohm. Dette avhenger av hvem du spør.

Setter man da opp regnestykket I(strøm)=U(spenning)/R(motstand) = 12/2000=0,006 -> 6mA...Syns ikke det ser så skummelt ut å ta på et bilbatteri jeg? :well

 

Vil gjerne se kommentarer til dette lille innspillet! :boxing

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fikk det i hånden så det holdt, ble helt lam i hånden i minst ett minutt etter det hadde skjedd... hehe..

 

Ikke noe eg gjør for morro skyld...:D

 

 

Så på discovery igår, der sa dem at kroppen hadde en motstand på 1500 Ohm...

Og kroppen kunne tåle ca 36mA før det var dødelig..

Gjennom hånden din er det nok ikke så mange ohm ;) Så det kan stemme det der...Tror det blir anderledes om du tar tak med en hånd på hver pol...dette har jeg gjort selv, ved uhell når jeg dreiv oppi motorrommet, og da merka jeg ikke at jeg var borti en gang ;)

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår