Gå til innhold

Er toppakningen gåen?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei å hå igjen! Her er jeg å gnåler som vanlig.

Ehm. Holder jo på med min F2T Motor, hvor jeg skal skifte turbo og div. Grunnen erj o det at motoren ble overvarm pga mangel på vann som fikk turboen til å klikke og begynne å sprute olje.

 

Før jeg monterer alt igjen, så burde jeg vel fått tatt en Syl lek test og en komp test?eller vil Komp.testen vise om det er lekk? Ville jo trodd at kompresjonen hadde blitt betraklig mye dårligere ved lekkasje?

 

Er INGEN tegn til søl eller lignende utvendig, Så i værstefall er det brudd inne?

Tokk ut en av tennpluggene, og da så det ikke ut som om det var noe olje, eller at sylinderene var full av vann(Tokk selvølgelig inn ett skrujern for å se etter vann o.l). Å den startet jo før jeg demonterte turboen o.l.

 

Kan jeg være så heldig at toppakningen ikke dro sin vei? =)

Motoren gikk i safe mode ( Over varm) å skrudde seg selv av når dette skjedde. Ventet til motoren var kald, så kunne jeg kjøre igjen. Og da virket det som alt var greit. What the hack? xD

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

trenger ikke tenkte på at motoren tenner om tennplugg ledningene er ute, og alle pluggene xD

Så det går fint.

Er faen så lite olje på den da, Så vurderer oljeskift først. Men derimot så tenker jeg, om jeg først skal av med toppen, så er det litt waste

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cyl 1: 60 PSI

Cyl 2. 70 PSI

Cyl 3. 70 PSI

Cyl 4: 110 PSI

Normalt ?

da jeg prøvde flere ganger, så viste syl 1 mindre å mindre, var nede på 50 PSI i slutten :S Normalt ?

 

Er nokk gåen topp, eller så er det gåen stempel ringer?

eller er det ødelagt verktøy? ( Host Biltema ) xD

Satser på det første. Så vil gjerne ha svar, slik at jeg kan få tatt av toppen i morgen!

Endret av FordProbe91GT

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet, virker som du har gjort alt riktig. Det er normalt dette, eller dvs. Du har hatt helt rett angående formen på motoren. F2T motorene skal ligge på rundt 9bar eller 160psi ca.

 

Og med så lite avvik som mulig mellom sylinderne.

 

For og vite om det er stempel ringene må du finne ut om du har mye "back pressure" har du hatt mye olje utslag i åndinga på ventilhuset feks?

 

Etter min ombygging av motoren hadde jeg 9bar, byttet stempler (dreid etter orginal komp. kanskje bittelitt mer) ringer og olje tettninger. samt planet toppen og renoverte resten av toppen. Ikke sikkert du behøver å gjøre alt dette da men. Plukk av toppen, husk å løsne strekk boltene riktig. Og få den trykk testet, mulig du trenger en liten planing også i og med at den gikk litt varm som du sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet, virker som du har gjort alt riktig. Det er normalt dette, eller dvs. Du har hatt helt rett angående formen på motoren. F2T motorene skal ligge på rundt 9bar eller 160psi ca.

 

Og med så lite avvik som mulig mellom sylinderne.

 

For og vite om det er stempel ringene må du finne ut om du har mye "back pressure" har du hatt mye olje utslag i åndinga på ventilhuset feks?

 

Etter min ombygging av motoren hadde jeg 9bar, byttet stempler (dreid etter orginal komp. kanskje bittelitt mer) ringer og olje tettninger. samt planet toppen og renoverte resten av toppen. Ikke sikkert du behøver å gjøre alt dette da men. Plukk av toppen, husk å løsne strekk boltene riktig. Og få den trykk testet, mulig du trenger en liten planing også i og med at den gikk litt varm som du sier?

 

MED MINE målinger, Så har det noe å si om jeg har hatt dårlig batteri, eller at det var bensin i sylinderene?

Om stempel ringene var dårlige, vile jeg ikke sett bensin i olja ? Ville ikke olja luktet bensin, med så lite komp? Med tanke på at det er nesten halvert komp på nesten alle syl?

Ville sikte etter topp pakkning, Men?

 

Lurte også på om det har noe å si om det er lite olje på bilen? er så vidt noe, Akkurat nokk til at det ikke skraper liksom.

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha noe og si om det er lite strøm på batteriet, så lenge sylindern får gått igjennom takten sin. Er egentlig det best å kjøre flere takter for og få best måling, pr sylinder.

 

Man kan jo også dra rundt manuelt(igjennom veiv bolten som sitter på veivhjulet ved reg. reima, er en liten plast luke man kan åpne og dra rundt med feks. skralle eller fast nøkkel, men er tungvint!)

 

Bensin skal det jo være der uansett så det spiller ingen rolle egentlig.

 

Så vidt ikke skraper, herregud du tar sjanser :P det hadde jeg ALDRI gjort. Men skal ikke ha noe og si på kompresjonen, ville jeg tro.

 

Kan lukte bensin av oljen ja, men kan være veldig vanskelig og lukte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jo tro at Bensinen ligger på bunnen ved bunnpluggen, Vannet også, Med tanke påat vann er tyngre enn olje ?så de 2-3 første sekundene jeg får , så avslører den vel endel?

Lærte noe på vg2 Kjøretøy, at en skulle(Når toppen er av) Fylle vann på toppen av stemplene(Bunnpanne er skrudd av) å la det stå i ca 12 timer eller noe, Ett døgn, en natt- å så se om det har lekt noe igjennom.( for å se om stempelringene har tatt sin tur.

 

Vurderer STERKT å bytte stempler å råder også mens jeg er i gang.

Så nå på innsugsmanifolden, Den var jo FULL av olje.

Noen tips til rens?

Redd for rådene har fått en smell.

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og uansett så ser du jo olja i spil fatet senere:)

 

fiffig løsning, kan jo sjekke om det går... fordamper jo litt også men, og ruster:p

 

Men blir liksom ikke noe som vil trykke vannet ned annet en gravitasjonen...

og det blir jo en tusen del av hva kompresjonen hadde gjort.

 

Beste løsning og vaske med er diesel, eller avfetting spray! :)

 

Orginal rådene tåler det meste, tror ikke de har fått tatt noen skade, ta heller en titt på lageret.

 

DSC05927.jpg

 

DSC05930.jpg

 

For og ta av bunnpanna må du løsne det ene rammestykket under litt, så du kommer til. panna kan sitte ganske hardt, har du sett om det er pakning på tube rundt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og uansett så ser du jo olja i spil fatet senere:)

 

fiffig løsning, kan jo sjekke om det går... fordamper jo litt også men, og ruster:p

 

Men blir liksom ikke noe som vil trykke vannet ned annet en gravitasjonen...

og det blir jo en tusen del av hva kompresjonen hadde gjort.

 

Beste løsning og vaske med er diesel, eller avfetting spray! :)

 

Orginal rådene tåler det meste, tror ikke de har fått tatt noen skade, ta heller en titt på lageret.

 

DSC05927.jpg

 

DSC05930.jpg

 

For og ta av bunnpanna må du løsne det ene rammestykket under litt, så du kommer til. panna kan sitte ganske hardt, har du sett om det er pakning på tube rundt den?

 

Ganske bra mye Idiot pakkning på bunnen der ja. å? Sitter den under ett rammestykke? hm, må se nærmere på det XD

Fikk sett litt på den gamle Topp Pakninga nå, Det så ikke ut som noen sprekker eller lignende :S Men faen å støgg den va xD Legger opp bilder! =)

 

1. Her er rett etter jeg tokk den av:

DSC05807.jpg

 

2. Sånn ser det ut i cyl.

DSC05810.jpg

DSC05811.jpg

DSC05809.jpg

 

3. Ny pakkning! Og rengjort !

DSC05813.jpg

 

DONT MIND THE LOGO IN THE BACKGROUND! E va 10 når e skreiv det!

 

DSC05812.jpg

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår