Gå til innhold

Er toppakningen gåen?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Åja, ok!

 

Kan være vansklig og se, men så lav komp, og så mye olje som er i innsuget tipper jeg stempel ringene er kaputt ? De er jo også en svakhet som jeg har fått med meg.

 

Hvordan så toppen ut under da? Har du noe vater eller noe du kan sjekke om flata er rett? et metall stykke du vet er rett som du kan legge i mot og se så den ikke har slått seg?

 

Smart av deg å droppe å ta ut innsuget, er mye vakum slanger bak der gitt!:)

 

DSC05747-1.jpg

 

DSC05909.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alt Hjelper! Men burde en ikke måle med retolk? å sånn millimeterr blad?

er jo mange forskjellige målinger, Tvers, Langs, Kryss, o.l

=)

Skal ha nye stempler å råder.

I den pakka du bestilte, Fikk du med lagre?

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje ringer og stempel ringer er vel det du trenger egentlig. Men hadde demontert å sjekket lagrene før du bestiller, mulig du burde bytte dem også.

 

Hvis du har planer om å sette inn lignende turbo som jeg kjører med så trenger du kanskje nye stempler og råder også, men det blir opp til deg. De orginale tåler 300hk+ ca så holder i massevis egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Stemplene jeg har er voldtatt, bokstavligtalt. Så orginal stemplene er smidde opp til 300hk ?

Rådene tåler jo bare maks 200 orginalt?

 

TOkk ut bunnpanna og bunnpluggen idag, samt med stemplene, vannpumpa og div.

Første som kom ut når e tokk ut bunpluggen, var MASSE frostveske, Nesten bare frostveske, å så kom det litt olje.

Så tokk e ut filteret, og der var det neste kun frostveske.

hehe, Så noe galt må det jo ha gått med toppen. men hvor ? Så ikke noe på pakkninga... Tips ?

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså.. som sagt, orginal rådene er noe av det sterkeste du har i den motoren. Det du kan gjøre er å vaske stemplene i diesel bad, også våt sliper du dem med 800-1200 papir å polerer dem opp igjen. En polering forhindrer at sot/karbon restene å feste seg raskt på nytt. Også bare bytter du ut ringene og olje tetningene på dem.

 

Men et annet viktig spørsmål da er hvordan ser sylinder veggene ut?

 

Kjipt det med kjølevannet i olja ass, det er ikke bra, trengt inn i kanalene og lagrene sikkert. Hvis den har blitt kjørt lenge så har det nok tatt muligens tatt skade, motoren tåler kanskje mye så tror nok du har hatt flaks :)

 

En liten check liste du må gjøre:

 

Hvordan ser sylinder veggene ut? Er de grove/matte med kryss honing merker? Eller er de helt planke og glatte?

 

Hvordan ser kammen ut, plukk ut denne og se på overflatene der ventil løfterne glir over, og andre slite steder.

 

Da du tar ut stemplene og rådene sjekk også lagret til råden (som jeg la til et bilde av min)

 

Ta bilder av dette så kan jeg gjerne gi en formening om de.

 

Lekkasjen har nok vært i topp pakningen selv om det er vanskelig og se, eller kanskje gamle turboen din at det blandet seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og uansett så ser du jo olja i spil fatet senere:)

 

fiffig løsning, kan jo sjekke om det går... fordamper jo litt også men, og ruster:p

 

Men blir liksom ikke noe som vil trykke vannet ned annet en gravitasjonen...

og det blir jo en tusen del av hva kompresjonen hadde gjort.

 

Beste løsning og vaske med er diesel, eller avfetting spray! :)

 

Orginal rådene tåler det meste, tror ikke de har fått tatt noen skade, ta heller en titt på lageret.

 

DSC05927.jpg

 

DSC05930.jpg

 

For og ta av bunnpanna må du løsne det ene rammestykket under litt, så du kommer til. panna kan sitte ganske hardt, har du sett om det er pakning på tube rundt den?

 

Mitt lager så ut som ditt på øverst bilde, Helt likt faktisk.0.o Fått turboen! Tusen takk! den va i mye bedre stand enn min!

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er jo litt sliten, men funker som ny :) pakket den godt inn! :D

 

Virket veldig bra ! Du har gjort en god jobb med pakkingen, og du sørget for at det ikke kommer noe dritt inn. Snill kar du!

 

Må få sett bilen din IRL. Det er ett MUST.

Endret av FordProbe91GT

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har overbevist meg. Jeg bestiller kun Lagre og ringer så langt. Får se åssen det går med kammen først da.

Tokk også å bestilte rotor og fordeler lokk, siden det så ut som det aldri har vært byttet.

Tokk også å renset hele motoren her forleden, med bremserens! Funker fjell, fordamper jo.

Må få kommet meg ned på Verksted her nede i svingen, for å låne Honeverktøy + Rettolk og millimeterblad. Må også få blåst ut gjenstående vann i sylinderveggene. Og få rense opp skikkelig !E må vel kanskje ut med oljepumpa, med tanke på det har vært kjølevann igjennom, og kanskje ligger litt lagret der?.

 

Må få målet ringene, og klaringen, for å få bestilt riktig! Regner vel med at St.målene ikke er helt gunstig lengre. Samme med lagrene. hehe.

Endret av FordProbe91GT

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sava fin toppen din var, å gjorde du for å få den SÅ fin? Var så blank å fin med ventilene osv også :O

Sliter med min, Stått med stålbørste i flere timer, hjelper jo, for all del, Men ekke like fint som din! er også noen" små hull" i toppen, etter hvor pakkningen har vært. Ikke noe dype, ikke store men små hull liksom! Legger ved bilde av det, og av lagret!

 

DSC05826.jpg

DSC05828.jpg

Endret av FordProbe91GT

"...and on top of all that, it's the first Ford that I can remember which looks good enough to snap knicker elastic at 50 paces"

Its the Ford probe! * Jeremy Clarkson *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke glem paknings settet fra topline heller, og hør også om han kan levere nye strekk bolter, for dem koster nemlig 1300kr her i norge! Toppen min ble så fin pga glass blåsning. tror ikke det er så god ide, hvertfall på anleggs flaten og pusse med stål børste. I og med at det er alu topp så er den så myk! Da jeg satt fra meg toppen turte jeg ikke engang og legge den siden ned mot underlaget nesten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår