Gå til innhold

Spørsmål ang bygging av høytaler kasser til 6x9 pioner

Ranger emnet

Huspus

Anbefalte innlegg

Hei, har 2stk 6x9 liggende å skal lage meg kasse til dem :)

Lurer på om det er noe spesielt jeg må tenke på eller om det er akuratt det samme hvordan jeg lager dem :)

• Har formen noe virkning på lyden?
  • Bør jeg ha et slags luftehull slik som det er i basskasser for å få utnyttet det som er av dype toner i høytalerne?
  • Hvilke deler må jeg kjøpe inn, mener eksempelvis dempervatt, se link under
    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Dempemateriale-for-hoyttalere-5-stk1/ Skal det være slik inni kassen eller er dette for å ha andre plasser i bilen?
  • Hvor er det billigst å kjøpe eventuelle deler?
  • Hvilket material er best å bygge dem i med tanke på lyd? Har kryssfiner og sponplater tilgjengelig :)

Slenger med bilder av høytalerne jeg snakker om :)

IMG_2881.jpg

IMG_2880.jpg

IMG_2879.jpg

Hilsen Simon :D :ass:

Endret av Huspus
et par skrivefeil (a)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6x9 er beregna på å spille i bagasjerommet.

Det betyr at dei liker litt store kasser.

Kassene som du får kjøpt til 6x9 er ikkje so store.

So eg rekner med at elementa vil spille bedre med litt store kasser.

Har andre testa dette?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde iallefall ha en kasse på 20 liter.hadde laga en kasse på 11 liter totalt å hadde under setet i hiacen min(arbeids bil) hadde først 2 6x9 som jeg hadde liggende og slengende.blei ikke så bra.men så tok jeg av topp plata som elementene var festa i og lagde ny med kun 1 og putta masse dempe ull i.og jaggu blei det bedre bass.det var seff med forsterker ;) men fortsatt ikke noe "dyp bass" hadde di i gamle sierraen min og di spelte myyye bedre kun i hatte hylla uten kasse.mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg komme her å snakke ivei om ting jeg ikke vet noe om...

Men jeg har 2 lignende elementer i hattehylla, som jeg har fått tips om å koble dirkte til spilleren, for så å sette inn en basskasse med 2x12 elementer i bagasjerommet som jeg kobler til forsterkeren.

Da spiller de lignende elementene som du har kun diskant, mens 2x12 elementene spiller kun bass:)

Føl for å rette på meg!

Edit: Og det "beste" materialet for å mekke kasse vil jeg si er MDF. Du får tar i helfargede MDF plater til så og si alle forkjellige dimmesjoner.. Alt fra 4 mm til 34+ mm tykke:)

Maler du dem selv er det også veldig billig. ca 300 kr plata, og da er plata: 1200x2400x300 mm

Endret av Tissefant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg komme her å snakke ivei om ting jeg ikke vet noe om...

Men jeg har 2 lignende elementer i hattehylla, som jeg har fått tips om å koble dirkte til spilleren, for så å sette inn en basskasse med 2x12 elementer i bagasjerommet som jeg kobler til forsterkeren.

Da spiller de lignende elementene som du har kun diskant, mens 2x12 elementene spiller kun bass:)

Føl for å rette på meg!

Edit: Og det "beste" materialet for å mekke kasse vil jeg si er MDF. Du får tar i helfargede MDF plater til så og si alle forkjellige dimmesjoner.. Alt fra 4 mm til 34+ mm tykke:)

Maler du dem selv er det også veldig billig. ca 300 kr plata, og da er plata: 1200x2400x300 mm

Litt retting må til ja.

Lyden vi hører er delt opp i diskant, mellomtone og bass.

Har du ikkje filter på spilleren din, spiller 6x9 både diskant, mellomtone og bass.

Er normalt å dele høgtalerene på ca 80hz.

Sia bassen går opp til 200hz, spiller dei alikevel både diskant, mellomtone og bass.

Er normalt med høgtalere framme og da kan det være greit å dempe diskanten bak, men beholde mellomtone og bassen

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider