Gå til innhold

Sierra 2.9 v6 - Hva kan jeg gjøre for å få ut mer hk?


sugur147

Anbefalte innlegg

Twin turbo :D Er et par i Sverige som har gjort det. Skal leite å se om jeg finner link.. Ellers fjern katalysator å hiv på åpentfilter for god lyd. Så kan du jo søke å se om du finner noen kvass kammer osv.

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene er ikke spesielt trimmingsvennlige ved NA. Med turbo kan en få noe mer ut av disse, men det koster mye. Jeg ville ikke brukt en eneste krone på V6 motoren.

 

Kjøp heller en sierra cosworth. Det er en mye mye mye bedre motor.. Bedre girkasse (T5 2wd) osv osv..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mondeo: Helt enig. Cosworth kalte jo dette ett anker også.. haha..

 

Å trimme disse er bare pengesugende... Ford hadde jo faktisk Sierra xr 4x4 gr.a. De kom aldri over 220 hk med NA motor. Og det sier ikke rent så lite med volumet.. Nå husker jeg ikke om den var 2.8 eller 2.9, men skrapmetall er begge uansett.

 

Kjør med de orginalt. Vær glad for hver dag den fungerer. :)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginal innmat ( aldri vært åpna) og montert på turbo+ megasquirt (datasprut) 370-400hk blei denna benka til.. Jobber fortsatt med å finne prosjekt tråden, men her e filmen av slutt resultatet. Bygd av Skogenracing.

 

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DER!!! Nå fant eg an.. Dokke så e skeptisk BØR lese igjennom dette!

 

http://skogenracing.editboard.com/t2074-mikael-ford-sierra-29i-v6-turbo-323hk-487nm-pa-driven-film-sid-33

 

sierrav6tic_20.jpg

 

Å du så har Sierra.. Her ser du at det faktisk går an å gjør det me "litt" lav budsjett. Det dyreste her er vel å få alt til å gå skikkelig, mappe timer og data spruten(dyr!). Husker ikke hvor mye han hadde lagt ut, står lengre bak i prosjekt tråden hans. en plass mellom 12-16 000kr...

 

Edit: Litt mer:

 

Turbo -> 3000kr

Megasquirt -> 3200kr

Givare -> 500kr

Spridare -> 600kr

Grenrör -> 1000kr

Downpipe -> 800kr

Avgassystem -> 1500kr

Wastegate -> 900kr

Siliconslangar -> 700kr

Tryckrör -> 600kr

Intercooler -> 1000kr

Koppling -> 4000kr

Luftfilter -> 800kr

Oljeslangar -> 700kr

 

 

Summa = 19300kr

Endret av ThomasEK

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her står det litt, og det står til og med at med porta topper og en trimkam kan du vente deg minst 10 hk til.

Det er jo ikke så mye, men det finnes jo mange som har trimma disse(fortrinnsvis 2.8) og fått ut merkbart mere, men noe effektmonster kan du nok ikke vente deg.

Men de svarer veldig fint til svak overladning, 2.8i med 150hk orginalt har fort 240 hk med beskjedne 0,35 bars ladetrykk(ref. trøndersk granada med turbokit fra tyskland).

http://www.jorgen.tronderford.com/norske/tekniske-data.htm

 

Se http://www.burtonpower.com/ for trimdeler og info.

 

Ford Taunus/Cologne V4/V6 Tuning Guide

 

Ford Taunus Cologne V6 Engine

 

Originally known as the Ford Taunus, this engine is now more commonly known as the Cologne. There are two major forms of Cologne V6 of true concern, basically, the 2.8 and 2.9 series of engines. Both of these have their roots in Germany - hence the name! In that country, a V4 of the same format was also produced in 1183cc, 1288, 1305, 1498 and 1699ccs. Their V6 series also included 1812cc, 1998, 2293, 2551 and 2792cc. However, the engines that are really only used for power are the UK-supplied versions, 2.3 litre and the aforementioned 2.8 and 2.9.

 

The 2.3 and 2.8 are significantly different since they feature Siamese ported heads, fibre-teeth cam gear and shorter stroke. In contrast, the 2.9s cam is chain driven in the opposite direction and features 3 port heads.

 

In practical terms, you either tune one engine or the other - you can’t fit 2.9 heads on a 2.8 because the cam phasing is different amongst many other parts - conversion is therefore very difficult. However, you can fit the 2.9 crank in a 2.8 block although the nose at the front will need machining to accept the cam drive. Neither engine has anything in common with the Essex type V6, which this engine replaced for emissions reasons.

 

You are likely to find a 2.8 in MkII Granadas, Capri 2.8 Injections and Sierra XR4i, whilst the 2.3 was fitted again to MkII Granadas, plus MkIV/V Cortinas. 1989 saw the switch to 2.9 for the new Mk3 Granadas, whilst the 2.3 became the 2.4. These engines were controlled by twin plenum EFi with Ford EEC IV management. The previous engines had Bosch K-Jet injection/carburettor. However, early Mk3s were fitted with 2.8s along with EFi. The 2.9 also formed the base for the 24 valve Cosworth 4 cam version fitted to the Scorpio.

 

These engines are very smooth and do rev well although it’s easy to over-rev them too. For this reason most engines feature rev limiters although the Capri’s is safe to 6,000rpm. Since the con rods are the weak link, HD ARP con rod bolts are essential for over 6000 rpm. A con rod that has been stress relieved and shot peened can rev safely to 6500 rpm. An electronic rev limiter is a must have for any engine not fitted with one to prevent the consequences of over-revving. 2.8s are better catered for in terms of cams and heads. Our Stage 1 heads with a Kent V6T1 cam will give power to around 165bhp, whilst Stage 2, or better still Stage 3 with bigger valves, plus a V6T3 cam should see close on 200bhp. We can do 2.9 litre heads to order and, coupled with the relevant Kent cams, you should see at least 10 BHP up on the 2.8, all round. The most significant improvement you’ll see in this engine though is torque - 2.9s behave much more like the old Essex.

 

Capacity can be increased with a 1mm overbore, which is safe - you can go higher, but overheating is risked beyond this. Use of our Accralite 94mm Pinto pistons are popular in this application although they do need machining to fit. We can supply Farndon H-section steel rods to special order only.

 

As far as induction goes, the injection can be tuned on the rolling road to cope, although plenty switch to carbs, using the 2.3/2.8 carb inlet manifold.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår