Gå til innhold

Bytte bremseslanger

Ranger emnet

70' Chevelle

Anbefalte innlegg

Aaaarg, ikke bruk flatsiden på fastnøkkelen! GARANTERT PROBLEMER!

1. bud=verktøy: skaff deg skikkelige fastnøkkel beregnet for bremserør (6-kant med åpning for røret).

2. bud: Rustløser er flott, men for dårlig! Du må varme/ gløde niplene mot bremserøret og kalipteren med gassflamme, og forsøke å løsne, forsiktig. NB! Brannfare og fare for koking i bremsesystemet. Pass deg for bremsestemplene.

3. bud: Dersom du ALLEREDE har ødelagt mutrene for slanger og rør kan det lønne seg først å file disse til 6-kant i en mindre dimensjon enn de opprinnelig var.

4. bud: hvis du klarer å løsne en nippel på et bremserør: ikke vri uhemmet rundt! Røret kan fortsatt være fastrustet i nippelen. Vær sikker på at nippelen går lett rundt røret. Bruk varme, evt. løsne med rustolje.

Det finnes sikkert flere knep jeg ikke har prøvd ut; lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
Originally posted by Turboperformance

Aaaarg, ikke bruk flatsiden på fastnøkkelen! GARANTERT PROBLEMER!

1. bud=verktøy: skaff deg skikkelige fastnøkkel beregnet for bremserør (6-kant med åpning for røret).

2. bud: Rustløser er flott, men for dårlig! Du må varme/ gløde niplene mot bremserøret og kalipteren med gassflamme, og forsøke å løsne, forsiktig. NB! Brannfare og fare for koking i bremsesystemet. Pass deg for bremsestemplene.

3. bud: Dersom du ALLEREDE har ødelagt mutrene for slanger og rør kan det lønne seg først å file disse til 6-kant i en mindre dimensjon enn de opprinnelig var.

4. bud: hvis du klarer å løsne en nippel på et bremserør: ikke vri uhemmet rundt! Røret kan fortsatt være fastrustet i nippelen. Vær sikker på at nippelen går lett rundt røret. Bruk varme, evt. løsne med rustolje.

Det finnes sikkert flere knep jeg ikke har prøvd ut; lykke til ;)

Bra råd!

Jeg har selvsagt driti meg ut med å bruke flatsiden på en fastnøkkel...

Hvor får jeg kjøpt fastnøkkel beregnet for dette ?

Duger Torshov eller Biltema ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Bra råd!

Jeg har selvsagt driti meg ut med å bruke flatsiden på en fastnøkkel...

Hvor får jeg kjøpt fastnøkkel beregnet for dette ?

Duger Torshov eller Biltema ?

Eller en gammel en du kapper et spor til bremserøret i...

Ellers kan du bruke en RØRTANG med god gripevne(når andre råd ikke hjelper)

Bruk ikke vannpumpetang, da denne ikke griper godt nok...

Mvh

Kim

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider