Gå til innhold

Finntroll's 85-Laurel TurboDiesel Prosjekt-Holset HX50!!

Ranger emnet


finntroll

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har holdt på en stund men tenkte jeg skulle ordne en tråd her også om Laurelen min.

 

Bilen er en 1985 modell og så å si rustfri.

Den har ganske nøyaktig 400,000 km på telleren og knapt innkjørt:)

Motoren er en LD28, altså 2,8 liters diesel rekkesekser sugemotor med ståltopp.

5 trinns girkasse og rødt interiør. Som kjent utslitelig interiør. hehe :)

 

Overladding vil ikke skje med noe indre motorforandringer pga disse motorene tåler 1,5 bar ladetrykk i LANG tid uten problemer. Bare og overladde og justere etter dieselpumpa :D

 

Kjøpte den i Juli 2010 og har stort sett stått siden da.

Har gjort noen småreparasjoner og EUgodkjent bilen siden da.

Fått tak i litt kvassere felger enn de originale 14" felgene.

 

Bilder og forklaringer under veis:)

 

Sånn så den ut etter jeg hentet den og fikk den "hjem"

34154_405809706889_524046889_4964781_3303947_n.jpg

34154_405809711889_524046889_4964782_3460782_n.jpg

 

Etter litt interiørshining.

38173_405809461889_524046889_4964776_7798616_n.jpg

38173_405809471889_524046889_4964778_5331448_n.jpg

34154_405809696889_524046889_4964779_1440317_n.jpg

 

Motorrommet etter en vask.

34154_405809701889_524046889_4964780_2730358_n.jpg

 

Bilen fikk etterhvert seg et sett felger fra en 200sx S13 som passet glatt på foruten at de tar i fjærbeinene foran. Må ha 15 mm spacer så går det :)

Felgene er 9x16 ET30 DBV Caribic Cup. Dekkene er 225/45

40257_415267876889_524046889_5227483_296555_n.jpg

39715_415269236889_524046889_5227484_6513063_n.jpg

39715_415269246889_524046889_5227485_2911376_n.jpg

39715_415269256889_524046889_5227486_1771092_n.jpg

39715_415269261889_524046889_5227487_2909144_n.jpg

 

 

 

Så kom tiden for skifte av en sliten clutch og oljeskift på girkassa + demontering av eksosanlegg før turbomontering.

149490_442504951889_524046889_5792302_5346264_n.jpg

 

Så se litt på målerplassering til turbotrykk, egt og oljetrykk.

38811_413832356889_524046889_5190248_629790_n.jpg

 

Og for og gjøre turboplasseringen litt enklere ble vakumboksene og slangene flyttet litt på. Har ingen "før" bilder.

36170_442505276889_524046889_5792305_2836285_n.jpg

76904_442505381889_524046889_5792310_611974_n.jpg

 

 

Her er turboen som skal bli brukt. Stammer ifra en X-Trail 2,2 DCI.

76166_442505436889_524046889_5792314_3135673_n.jpg

 

Fant meg en gammel DTM potte som skal snues opp ned og utblåset skal kappes i dieselstuk.

33777_442505496889_524046889_5792317_3317153_n.jpg

 

Ting og tang

73105_442505581889_524046889_5792321_1507170_n.jpg

 

Da hadde jeg fått sveiset om det første eksosrøret som er skøyta til manifolden for at det skal passe med turbo på.

168609_475627236889_524046889_6296345_8173447_n.jpg

 

Prøveplassering av turbo.

166674_475627306889_524046889_6296346_5773581_n.jpg

167686_475627361889_524046889_6296349_2970383_n.jpg

 

EGT sveisemutter sveiset i eksosrøret til turboen og sensor skrudd fast.

165255_475967436889_524046889_6302642_1372718_n.jpg

 

Overblikksbilde.

167023_475967586889_524046889_6302646_4811408_n.jpg

 

Funnet løsning på aktuatorklokke plassering iforhold til turbo.

164715_475967711889_524046889_6302650_5714075_n.jpg

166808_475967791889_524046889_6302653_7601194_n.jpg

 

Litt under bilen.

168255_475967946889_524046889_6302656_2752285_n.jpg

162931_475968031889_524046889_6302661_5407921_n.jpg

168033_475968141889_524046889_6302666_7813613_n.jpg

 

Prøvemontering ;)

167051_475968256889_524046889_6302669_3977719_n.jpg

33825_475968366889_524046889_6302671_4313786_n.jpg

166498_475968476889_524046889_6302674_1567028_n.jpg

 

Planlegging av eksosgate utfra turbo.

36259_475968566889_524046889_6302675_5293026_n.jpg

 

 

Det som gjenstår for øyeblikket er oppkobling av boost controller, eksos ut fra turbo, oljetrykk og oljeretur, rør fra turbo til innsug, legge om oljeånding og andre småting.

Endret av finntroll

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=GeOLfzydIC4?fs=1&hl=nb_NO"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=GeOLfzydIC4?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Endret av finntroll

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=pvef-0BNX50?fs=1&hl=nb_NO&rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=pvef-0BNX50?fs=1&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sykt gromt dette synes jeg :D

faktisk hatt så lenge lyst på laurel 2.8TD at jeg må snart gå til innkjøp..

 

Har ikke vurdert patrol motor da?

Passer vel rett neddi?

 

Golyd ja :D Bare og investere å bygge om :)

 

Patrol motor passer bare rett neddi de med RD28 motoren.

det her er den eldre motoren med ståltopp, mer holdbar å går bedre :)

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanontøft prosjekt, blir artig å følge med videre! :) Hvordan vil det være effektmessig originalt kontra med komplett og ferdigbygd turbomotor?

 

Takker:)

 

Originalt har denne motoren 85hk. Men med turboen oppe å går så kan jeg presse ut 140-150 hk sies det blant Laurel guruene.

Planen er og få kjørt den i Dynapack bare for og se de endelige tallene for moroskyld:)

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår