Kenneth75 Skrevet Januar 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2011 Hei,jeg har et spm jeg lurer litt på. På de fleste bilreklamer på tv og lignende,så skryter de av at bilen har parkeringsvarmer, jeg har skrudd mye bil i min tid,men har aldri vært borti noe som heter parkeringsvarmer. Er dette et nytt navn på ett gammelt produkt eller er det noen som kan gi meg et svar på hva en parkeringsvarmer er??? Og hva evt brukes den til??? Jeg skjønner at den er til å varme noe opp,men er det parkeringsplassen eller er det motoren eller er det kupen eller hva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaT Skrevet Januar 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2011 webasto. ebersprecher. en liten dieselbrenner som varmer opp kjølevæska i motoren... Siter 1989 Audi Coupe 2.3E 1990 Volvo 740 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrAmarok Skrevet Januar 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2011 Hei,jeg har et spm jeg lurer litt på.På de fleste bilreklamer på tv og lignende,så skryter de av at bilen har parkeringsvarmer, jeg har skrudd mye bil i min tid,men har aldri vært borti noe som heter parkeringsvarmer. Er dette et nytt navn på ett gammelt produkt eller er det noen som kan gi meg et svar på hva en parkeringsvarmer er??? Og hva evt brukes den til??? Jeg skjønner at den er til å varme noe opp,men er det parkeringsplassen eller er det motoren eller er det kupen eller hva? Det er noe så "kjedelig" som en bitteliten ovn som bruker bilens drivstoff til å varme opp bilen. Den varmer opp motoren, og gir deg raskere varmluft i kupeen etter start. Flere bilmodeller brukes også webastoen for å holde varmen oppe i bilen inntil motoren har riktig temp. VW Passat 2008 kjører varmeren i 45 minutter før den slår seg av. Det finnes mange navn, som handler om det samme. Dieselvarmer, parkeringsvarmer, osv, men alle gjør stort sett det samme :) Man får de med fjernkontroll, eller timer, eller bare en varmer som starter samtidig som motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth75 Skrevet Januar 15, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2011 Okay så det vil alltså si at det er et nytt navn på ett gammelt produkt. Forstod jeg det rett så er det rett å slett en kombinert motor og kupe varmer,noe som allså har exsistert i mange herrans år. Defa har en elektrisk variant mens da webasto og ecpahscer har diesel og bensin varianten...Jaja fint skal det høres ut,men av mine ærfaringer så sliter sånne extra ting yttligere på motoren, å varme opp kjøleveska uten gjennomstrømning fungerer en liten stund,men motoren har dessidert ikke bra av det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrAmarok Skrevet Januar 15, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2011 Forstod jeg det rett så er det rett å slett en kombinert motor og kupe varmer,noe som allså har exsistert i mange herrans år. Defa har en elektrisk variant mens da webasto og ecpahscer har diesel og bensin varianten... Ja, det er nok så enkelt tror jeg. En liten boks et sted under bilen, eller et sted i motorrommet, med et brennkammer og innsprøytning. Dieselen finner veien inn i brennkammeret, og blir forbrent der. Det gir varme til motoren, og raskere varme i kupeen. Så det er nesten samme som Defa, bare uten ledning :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asbjørn Skrevet Januar 15, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2011 på volvo lastebiler starter kupevifta av seg sjølv når webastoen starter ;) og webastoen har som regel ei eiga sirkulasjonspumpe Siter Opel Omega B TD Volvo 945Turbo - b230ft - solgt 1990 Volvo 240GL - solgt 1987 Volvo 245 Delebil Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg