Gå til innhold

Parkeringsvarmer

Ranger emnet

Kenneth75

Anbefalte innlegg

Hei,jeg har et spm jeg lurer litt på.

På de fleste bilreklamer på tv og lignende,så skryter de av at bilen har parkeringsvarmer, jeg har skrudd mye bil i min tid,men har aldri vært borti noe som heter parkeringsvarmer. Er dette et nytt navn på ett gammelt produkt eller er det noen som kan gi meg et svar på hva en parkeringsvarmer er???

Og hva evt brukes den til???

Jeg skjønner at den er til å varme noe opp,men er det parkeringsplassen eller er det motoren eller er det kupen eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jeg har et spm jeg lurer litt på.

På de fleste bilreklamer på tv og lignende,så skryter de av at bilen har parkeringsvarmer, jeg har skrudd mye bil i min tid,men har aldri vært borti noe som heter parkeringsvarmer. Er dette et nytt navn på ett gammelt produkt eller er det noen som kan gi meg et svar på hva en parkeringsvarmer er???

Og hva evt brukes den til???

Jeg skjønner at den er til å varme noe opp,men er det parkeringsplassen eller er det motoren eller er det kupen eller hva?

Det er noe så "kjedelig" som en bitteliten ovn som bruker bilens drivstoff til å varme opp bilen. Den varmer opp motoren, og gir deg raskere varmluft i kupeen etter start.

Flere bilmodeller brukes også webastoen for å holde varmen oppe i bilen inntil motoren har riktig temp. VW Passat 2008 kjører varmeren i 45 minutter før den slår seg av.

Det finnes mange navn, som handler om det samme. Dieselvarmer, parkeringsvarmer, osv, men alle gjør stort sett det samme :)

Man får de med fjernkontroll, eller timer, eller bare en varmer som starter samtidig som motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay så det vil alltså si at det er et nytt navn på ett gammelt produkt. Forstod jeg det rett så er det rett å slett en kombinert motor og kupe varmer,noe som allså har exsistert i mange herrans år. Defa har en elektrisk variant mens da webasto og ecpahscer har diesel og bensin varianten...Jaja fint skal det høres ut,men av mine ærfaringer så sliter sånne extra ting yttligere på motoren, å varme opp kjøleveska uten gjennomstrømning fungerer en liten stund,men motoren har dessidert ikke bra av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod jeg det rett så er det rett å slett en kombinert motor og kupe varmer,noe som allså har exsistert i mange herrans år. Defa har en elektrisk variant mens da webasto og ecpahscer har diesel og bensin varianten...

Ja, det er nok så enkelt tror jeg. En liten boks et sted under bilen, eller et sted i motorrommet, med et brennkammer og innsprøytning. Dieselen finner veien inn i brennkammeret, og blir forbrent der. Det gir varme til motoren, og raskere varme i kupeen. Så det er nesten samme som Defa, bare uten ledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider