Gå til innhold

Hva bør endres på dette anlegget før kjøp?

Ranger emnet

d2001

Anbefalte innlegg

Hei bilglade (gale) folks!

Jeg og en kompis som har en Citroen C2 skal bygge et, ja, helt "ok" anlegg! Vi innrømmer at vi hverken er mekanikere eller lydteknikere med for mye peiling, men vi savner litt krem-lyd i søtingen =)

Dette er det vi har kommet fram til:

CD-spiller - 6.490

(Sony CDX-M1000TF, bilradiospes.no)

Denne spilleren har en kul TFT fargeskjerm som kjører filmsnutter...

Forsterker - 2.700 kr.

(Audison SRx4, bilstereo.no) (4 kanals)

Audison lever knall lyd (SRx-serien er den litt rimeligere) og er veldig kompakte, forsterkeren bør holde til 4 stk pioneer høyttalere??

Høyttalere - 3.000 kr. (ca. pris for 2 par)

(Pioneer Accelerate serien, Strømmen Bilradio)

Subwoofer, aktiv - 4.150 kr. / 4.000 kr.

(Focal Bomba300, bilstereo.no eller Infinity Basslink, bilradiospes.no)

Altså, vi vet rett og slett ikke om vi skal satse på Focal eller Infinity's løsning. Begge er seriøse produsenter og leverer sikkert varene, men kanskje du ville anbefalt noe?? Infinity's er mindre, så det er den største plussen.

Montering + kabler for høyttalerene - 1.600 kr.

(Strømmen Bilradio)

Hva bør endres, og vil dette passe sammen?

Som sagt, vi har aldri gjort dette før og ville satt pris på at dere slang inn tips/kommentar til oppsettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Totalprisen dere når da er altså 17000 omtrent?

Med såpass mye penger som går til hovedenhet ville jeg simpelthen valgt noe annet, feks. en Alpine CDA-9815RB som er en skikkelig spreking :) (6000,-)

Accelerate-serien er grei som råne-høyttalere i mine øyne, ville helt klart valgt annerledes selv. F.eks Infinity reference eller kappa - prisklasse 3000,- Ett sett montert i front gir mye bedre lyd enn med oppskremte hattehyllehøyttalere.

Pakk inn ett sett i hattehyllen med 8" infinity ref. 8003i, koster rundt 1700...

Kjøp en fin dynabel firekanaler til å drive front og bakhøyttalere, vil havne på rundt 3000,-.

Pakk inn en aktiv sub evnt. en kasse+forsterker, prisklasse rundt 4000,-

Totalt ser du at prisen havner i samme leia som oppsettet dere selv har satt opp, men kan love dere får _mye_ mer igjen for pengene.. Sjekk eventuellt etter brukt sub i kasse med forsterker, tror det vil gi mer igjen for pengene enn en aktiv sub, men det er jo ofte "så-som-så" med brukt utstyr...

- Zettie..

Ps.. Husk at støydemping er noe av det som gir mest lyd for pengene :D

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zettie

Hei :)

Totalprisen dere når da er altså 17000 omtrent?

Med såpass mye penger som går til hovedenhet ville jeg simpelthen valgt noe annet, feks. en Alpine CDA-9815RB som er en skikkelig spreking :) (6000,-)

Accelerate-serien er grei som råne-høyttalere i mine øyne, ville helt klart valgt annerledes selv. F.eks Infinity reference eller kappa - prisklasse 3000,- Ett sett montert i front gir mye bedre lyd enn med oppskremte hattehyllehøyttalere.

Pakk inn ett sett i hattehyllen med 8" infinity ref. 8003i, koster rundt 1700...

Kjøp en fin dynabel firekanaler til å drive front og bakhøyttalere, vil havne på rundt 3000,-.

Pakk inn en aktiv sub evnt. en kasse+forsterker, prisklasse rundt 4000,-

Totalt ser du at prisen havner i samme leia som oppsettet dere selv har satt opp, men kan love dere får _mye_ mer igjen for pengene.. Sjekk eventuellt etter brukt sub i kasse med forsterker, tror det vil gi mer igjen for pengene enn en aktiv sub, men det er jo ofte "så-som-så" med brukt utstyr...

- Zettie..

Ps.. Husk at støydemping er noe av det som gir mest lyd for pengene :D

Takk for råd :)

Hovedenheten:

Ja, spilleren er fet med bombelyd. Men som sagt, den fete TFT er et bedre argument =p

Høyttalerene:

Du er inne på et poeng. Kommer nok til å satse de 3000 spenna til et fint frontsett istedet. Og noen midt på treet 'talere bak!

MEN hvor selger de Infinity-høyttalere (Oslo området eller nettet)

Forsterker:

Vi holder fortsatt fingeren på Audison...

Sub:

Vi går for Infinity's aktive løsning, pga plass.

Hvordan funker det med lyddemping forresten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by d2001

MEN hvor selger de Infinity-høyttalere (Oslo området eller nettet)

Hvordan funker det med lyddemping forresten??

Vi selger både Infinity, Focal og Audison... http://www.autosound.no

Lyddemping er en fin måte å få forbedring i lyden.

Du stenger støy ute, og holder godlyden inne.

Bruk matter som er beregnet til dette formålet. Monter dem overalt. Blir mye jobb... Og der du ikke kommer til med mattene, bruker du dempespray.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi kommet fram til dette:

Spiller:

Alpine CDA-9815RB

Kr. 5.990 hos bilradiospes.no

Forsterker:

Audison SRx2

Kr. 1.520 (inkl. 10% rabatt) hos bilstereo.no

Frontsett (høyttalere bak venter vi med, bruker høyttalerbudsjettet på 3000 til å kjøpe best mulig frontsett):

Focal Polyglass 165V2

Kr. 2.430 (inkl. 10% rabatt) hos bilstereo.no

Aktiv subwoofer:

Infinity Basslink

Kr. 3.990 hos bilradiospes.no

Kabelsett***:

Cadence

Kr. 590/690 hos bilstereo.no

Hvordan ser dette ut? Hovedpoenget med å spørre var om disse tingene vil passe sammen :)

***På nettstedet bilstereo.no har de to sett: 60 amper kit & 40 amper kit. Hvilken skal/bør vi kjøpe?

En annen ting: Hvor dyrt er støydempingen? Med tanke på knøttebilen C2? Ca. pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å bli godlyd av dette :)

Har imidlertid etpar synspunkter...

Siden du skal bestille endel produkter her kunne det kanskje være en ide å bestille alt samlet hos en forhandler.

Hvis du tar kontakt med f. eks Autosound, som fører alt det du skal ha og hører på en total pakkepris med kabler, sikringer og hele sulamitten så er det muligens sjanse for å få både god pris og profesjonell veiledning.

Ellers ville jeg vurdert en annen løsning på suben.

En DynaBel BF1702 og en Infinity Kappa 120.3SE i lukka kasse ville vært rått!

Enda råere ville det være med en Infinity KAPPA Perfect 12VQ, men da kommer vi opp i et prissegment der det også finnes endel andre elementer som spiller bra i små kasser.

Bostons PRO10.5LF og SEAS Lotus Reference foreksempel.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt dere bytta ut sony-spilleren hvertfall! ville og valgt en annen sub tror jeg, til en uten innebygget forsterker. får mye fine 2-kanals forsterkere til rundt 2500, og mange brae sub'er i kasse, til 1500, i stede for en aktiv sub til 4.

Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stereomerker har en tendens til å passe sammen med hverandre. F.eks, audison og focal passer veldig godt i lag med tanke på kvalitet. Kicker og sony passer godt i lag med tanke på kvantitet og at sony har svært få justeringsmuligheter på spillerne sine.

Tror du gjør et godt valg og går for alpine spilleren, du vil få mye mer ut av lyden med den. Du kjøper jo ikke en spiller for å se på tft skjermen :) :)

Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider