Gå til innhold

Fryst veivhusventilasjon e46 - kan medøre motorhavari

Ranger emnet


BMWE46

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW 316i 2004 modell. Bilen ble kjøpt av Bilia i 2008, hadde da gått 40.000km, har nå gått 70.000km. Det var veldig kaldt rundt juletider, og en dag jeg skulle hjem fra jobb, begynte plutselig oljelampa å lyse. Jeg stoppet umiddelbart bilen, og gikk ut for å peile olje. Da stod oljespruten opp av oljepeilerøret. Viking kjørte bilen til Bilia verksted og de konkluderte med at veivhusventilasjon/CVV/olje utskiller har fryst og det høye trykket medførte at pakning i motor må skiftes. Pris for bytte av veivhusventilasjons-system og pakning i overkant av 10.000kr. Bilen har fulgt alle servicer på merkeverksted. Bilia forteller at CVV ikke inngår i service da det ikke er en slitedel. Etter min mening må det jo da være å regne som en mangel ved bilen. Jeg sendte en klage til selger, men ble avslått. Dette kan riktignok også skje med enkelte andre bilmerker, men litt googling viser at BMW virker å være en av de mer utsatte. Det er også svært mange i Canada som har opplevd samme problem med sine BMW, og det er utstett en BMW service information bulletin (SI B11 08 03). BMW har senere laget veivhusventilasjonssystem spesielt egnet for kalde klima, med mer isolasjon, samt isolasjon av div slanger.

 

Å ikke kunne kjøre bilen korte turer på kalde dager uten å risikere motorhavari mener jeg er å anse som en mangel.

 

Hva er deres synspunkt, har noen av dere hatt samme problem med deres BMW? Vet dere om det er byttet veivhusventilasjonssystem tilpasset cold climates for BMW'er solgt i Norge? Tror dere jeg har en god sak om jeg klager til forburkerrådet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med dette selv, har en 316i, 2004, N46B18.

Tok bilen for første gang til diagnose i 2008, men de fant ingen feil.. Bilen stopper når det er kaldt ute, men når den først klarer å få opp tempen så går det greit. Akkurat de symptomene som jeg hadde var det lite info om her på nett, så jeg har ergret meg grønn over problemet helt siden.

Tok nå i vinter bilen inn til Vestfold Elektrodiesel der de konstaterte med at det måtte være frøset veivhusventilasjon. De skulle ha mellom 7-9000,- for bytte av det hele der delene i seg selv kostet 3800 + MVA, fant ut at delene kunne køpes for 1800 på GS og valgte derfor å bytte selv. Det driver jeg på med nå og det er litt plundrete syntes jeg.. Må av med hele innsugsmanifolden for å komme til selve oljeutskiller enheten og det er ikke bare bare å komme til når man ikke har bukk.

Jeg konfronterte BMW Norge med problemet, men de ville ikke ta noe ansvar selv om jeg har prøvd å få sjekket opp i problemet siden bilen var 2 år gammel. De mente at denne feilen skulle de funnet samt at det var et punkt som skulle vært sjekket ut på servicen (Inspection 1 og 2). Syntes dette høres forferdelig merkelig ut at dette er et punkt ved service intervallet da det ikke er noen normal slitedel som du nevener her, samt at delen er helt borgjemt og helt umulig å komme til.

Syntes BMW er litt kjipe når det kommer til garanti!

Endret av E30-Julius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår