Gå til innhold

2001 Opel Astra G 1.6 STV Stopper når den er varm

Ranger emnet


Wooooopy

Anbefalte innlegg

Som nevnt i tittel, har en 2001 Opel Astra G 1.6l. Den starter som ei kule når den er kald, men stopper etter en stunds varmkjøring. (ca. 15-20min). Deretter starter den ikke igjen før den har stått kald en stund. Har sett et par lignende tråder her - men egentlig ingen som har nådd noen konklusjon.

 

Feilkode ble avlest hos Opel-verksted og de var "ganske sikre" på at det var veivakselføler. Som sagt så gjort, denne ble byttet men nå ga bilen feilkode om problemer med bensinpumpe. Verkstedet tester den og finner den i orden, de mener derfor at det "kan være" styringsenheten som er gåen (det blir ca. 10 lapper + arbeid takk...)

 

Andre uavhengige mener at dette er Astra-syken og sannsynligvis ikke skyldes styringsenheten.

 

Noen andre som har vært borti lignende, eller har en formening om hva det kan være? Jeg er ikke veldig bilkyndig og besitter lite måleinstrumenter/verktøy, men kan foreta simple sjekker med veiledning.

 

Jeg har allerede kjøpt meg en ny bil og planlegger å selge bilen, men jeg ser for meg at jeg får vesentlig mer tilbake hvis jeg blir kvitt det litt uspesifiserte stopp-problemet...

 

Når jeg først er i gang og skriver, hvordan er det normalt for et verksted å forholde seg til feilsøking av deler? Verkstedet mener jeg skal betale 3000 kroner for bytte av veivakselføler (som ikke hjalp et fnugg...) og jeg må si jeg synes det er sure penger.. Burde de gi meg "rabatt" eller lignende siden det var de som mente den var gåen og problemet fortsatt eksisterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som styringsenheten ja. De tåler ikke alltid varmen fra motoren og når de blir varme så gir de elektriske feil som gjør at motoren stopper. For en mekanikker er det ikke så lett å finne feil på hjernen da den ikke gir noen feilkode, bare masse feil som blir verre og verre etter en stund. Derfor må du nok også pent betale for jobben de har gjort.

 

Det finnes alternativer til å få byttet den på opelverksted og det er å finne en maken motor på hogger. Fra denne motoren kjøper du styringsenhet og startsperremodul, eller enda bedre, får enheten nullstilt av hogger hvis de kan gjøre dette (krever Tech2). Ett verksted som har tech2 kan da montere styreenheten i bilen din og programmere den opp igjen. Hjerne koster deg mellom 1000 og 2000kr.

 

Alternativ 2 er å sende styreenheten til http://invotec.no/ De kan reparere den. Selve demontering/montering kan du gjøre selv, det tar 5 min. Reparasjon koster 5.250,-. Dette er nok det beste alternativet da du i tillegg får garanti på jobben.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Ok, da får jeg vel stålsette meg med at det er styringsenheten som er gåen.

 

Jeg har allerede hørt med Simco og de tror ikke de vil klare å fikse den, da de tror det er Multec S som sitter i Z16XE. Bilen står på verksted så jeg får ikke sjekket delenummer eller noe annen info om styringsenheten for å verifisere/avkrefte dette.

 

Noen som kjenner til om Invotec klarerå reparere Multec S, og stemmer det at det er Multec S som sitter i Z16XE?

 

Vil styringsenheten trenge rekalibrering etter reparasjon eller er det bare hvis man bytter?

 

Dersom jeg skaffer en brukt hjerne, hvor mye koster det typisk å rekalibrere? Snakker vi hundrelapper eller tusenlapper...?

 

Igjen, takk for infoen, den er svært nyttig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type enhet det er vet jeg dessverre ikke, men hvis du ringer dem eller sender en mail så vet de det garantert. Du trenger ikke å programmere opp enheten etter at de har reparert den.

 

Hvis du får tak i en enhet som er slettet før den ble tatt ut av bilen den sto i så er det under 30 min med programmering i bilen din. Hvis ikke så kan det fort bli mer pga alle sikkerhetsfunksjonene i enheten, det er derfor det er lurt å ta med startsperremodulen samtidig fra samme bil. Etter at jeg byttet begge deler så tok det bare noen minutter å programmere opp igjen, men da hadde vi allerede knota i hvertfall 5 timer :)

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei drar opp denne igjen da jeg ikke helt ser vitsen i å starte en ny tråd :P har en Opel Astra G1.2 stasjonsvogn (X12XE) som har samme symptomene bilen stopper omtrent med engang den når ca90C har forsøkt å tvangskjøre bensinpumpe og kjølevifta men akkuratt samme skjer da også. eneste som skjer når motor stopper er at motorfeillyset lyser, men forsvinner like fort igjen når jeg først får start på bilen (bilen må kjøle seg ned enstund først rundt en 5-20min) noen som har peiling på hva dette kan være? mistenker temperatursensoren til motorstyringen og eventuellt også dessverre hjernen.... har også hørt det kan være veivakselsensoren.... noen som har innspill?

Mitt bilstereo prosjekt

Biler:

Opel Astra G 1999 Stv 1.2L 65 illsinte ponnier.

Opel Corsa B 1994 5dørs 1.4L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hei drar opp denne igjen da jeg ikke helt ser vitsen i å starte en ny tråd :P har en Opel Astra G1.2 stasjonsvogn (X12XE) som har samme symptomene bilen stopper omtrent med engang den når ca90C har forsøkt å tvangskjøre bensinpumpe og kjølevifta men akkuratt samme skjer da også. eneste som skjer når motor stopper er at motorfeillyset lyser, men forsvinner like fort igjen når jeg først får start på bilen (bilen må kjøle seg ned enstund først rundt en 5-20min) noen som har peiling på hva dette kan være? mistenker temperatursensoren til motorstyringen og eventuellt også dessverre hjernen.... har også hørt det kan være veivakselsensoren.... noen som har innspill?

 

Heisann,

Siden jeg startet tråden kan jeg jo svare med mine opplevelser.. Verkstedet byttet først veivakselsensor, da fikk de feilkode på bensinpumpe ved prøving, de testet denne og fant den ok. Konklusjonen deres er at hjernen er koko. Hvis du har en modell hvor hjernen sitter montert på motoren er det visstnok vanlig at loddinger (eller noe annet inni der) mister kontakt.

 

Invotec.no fikser hjerner for omtrent halve prisen av ny (ca 5000,- på min). Jeg har ikke byttet/reparert min enda da jeg har en ekstra bil jeg bruker til vanlig og egentlig forsøker å selge Astraen..

 

Det du kan prøve er å kjøle ned hjernen når symptomet inntreffer (f.eks. en luft-på-boks du snur opp-ned) og se om bilen starter igjen.

 

Men lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår