Gå til innhold

caddy 2008 modell, kjente feil med høy km?

Ranger emnet


mercefreak

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en caddy fra 2008 som en firmabil. Den er veldig lat og det må helt klart være den minste dieselmotoren uten turbo.

Går veldig økonomisk.

Nå har den gått snart 170000km. Ingen feil hittil annet en at man må skinne litt lenge med starteren en vanlig. Ikke dukket opp noe som helst feil på alle disse km. Har hatt bilen fra begynnelsen på 2009 og da hadde den gått 10 000km bare.

 

Jeg må ha den mest mulig driftsikker da jeg kjører langt med den hver dag. 350-400Km pr dag.

 

Jobben har bestemt seg for og kjøpe opp bilen siden leasingavtalen har gått ut. Jeg er litt skeptisk siden den vil jo ikke klare og gå og gå uten at det stopper?

 

Er det noe kjente deler som ryker rundt en bestemt km?

 

Tenkte da på dieselpumpe,topp pakning,dynamo,starteren,clutch,gir osc.. Vannpumpen ble byttet samtidig med reima på 120 000km

 

Hva tror dere? er det driftsikker bil når den nærmer seg 200 000km og enda mere?

Har interval servicer hver 30 000km.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å si da det varierer veldig. Går den stort sett på langkjøring eller bykjøring? Mye start og stopp, eller er bilen driftsvarm store deler av dagen? Jeg har alltid vært skeptisk til service bare hver 30.k.km, da det egentlig er altfor sjeldent selv om importøren sier noe annet. Spesielt med tanke på filtre og olje.

 

Vanskelig å gi deg noen konkret anbefaling, men kanskje du bør vurdere en Naf-test? Da får du en nøytral tilstandsrapport på bilen, og de kan sikkert gi deg en pekepinn på hvor mange år bilen har igjen. Koster ikke allverden heller, sjekk på http://www.naf.no

 

Det at du må kinne lenger enn vanlig skyldes sikkert slitte glødeplugger. Disse bruker vel litt tid på å gløde også, så du bør vente de sekundene det tar fra du slår på tenninga til lampa slokner og du starter motoren. Hjelper ikke det, er nok pluggene kaputt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter den fort igjen slik den alltid har gjort, gikk over plutselig etter 2000km :s tror jeg skal få verkstedet til og bytte disse da det sikkert er på tide. På andre biler har jeg hørt at dieselpumpa ryker på rundt 200 000, spurte merkeverksted om dette fordi da sa jeg at vi kan bytte den ut snart men da sa dem at det ikke var noe problem på disse bilene?

 

Bilen går ca 3-5 mil mellom hver stopp og start, er innom byen en gang pr dag på 2 hentesteder i uka så det blir mest langtransport :) bilen går en hel arbeidsdag bortsett fra lunch, kundebesøk og hver gang jeg laster opp bilen, blir vel totalt 10 start og stop pr dag som går over 8 timer/350km

Endret av mercefreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ha bil lenge da ja. Men som sagt, en Naf-test kan gi deg en mer fagmessig bedømming av "hvor mye bil det er igjen". Tror nok dieselpumpe og motor forøvrig holder greit lenge :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår