Gå til innhold

Montere turbo uten intercooler osv.

Ranger emnet


Lawisger

Anbefalte innlegg

Kan vel kanskje skrive noen mer konkrete spørsmål. Hvor lenge vil motoren holde uten wastegate, og hvordan blir det med tenning osv? Trenger ikke gjøre så det holder lenge, bare det er billig. Vet jeg egentlig må ha chip og slike ting, men er det noen som vet hvordan jeg kan fikse det uten det?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjordet det på sierraen da jeg ettermonterte turbo, har ikke hatt noe problemer for det :P, men det var en daglig bruksbil

-Peugeot 306 (vrak) -Vw jetta(avskiltet/ble til isbil/vrak)

-Mazda 323f (vrak)-Vw passat 1.8(bruksbil)

-Opel Calibra(vrak)-Bmw 520 24v(Solgt)

-Vw caravelle (vrak)-Vw passat 2.0(prosjekt/bruksbil)

-Volvo 240GL(vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ettermontere en turbo på denne, så bør du ha en wastegate, dette sitter innebygget på de fleste turboer.

Intercooler er inge must, men du kan hente krefter på en sikrere måte med IC

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er wastegate? Eg har aldri fått det med meg.

Og kva er normalt ladetrykk på heilt nye bilar med normal motorstørrelse, 1,6 til 3,5 liter?

 

Ein treng ikkje intercooler på ein turbomotor. Det er kun for å få betre ytelse på høgare ladetrykk.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En wastegate er en ventil som slipper en del av eksosgassene ut i eksosanlegget i stedet for at eksosen går inn i turbinhuset på turboen for å generere høyere turbotrykk. På lave turbotrykk er denne ventilen stengt slik at turboen får all eksosen fra motoren for å bygge opp et gitt turbotrykk. Når dette trykket er oppnådd vil motoren fortsatt produsere eksos som går inn i turboen og får denne til å produsere enda høyere trykk. Derfor må vi ha en wastegateventil for å hjelpe til med å kontrollere turbotrykket slik at dette ikke blir for høyt. Når et gitt turbotrykk er oppnådd vil ventilen åpne og slippe noe av eksosen fra motoren rett ut i eksosanlegget i stedet for at alt går inn i turboen og spinner opp akslingen enda raskere. På den måten vil ikke turboen få mulighet til å bygge opp mer trykk enn det som er forhåndsbestemt av fjæra i wastegaten eller en turbotrykkskontroller.

 

Normalt ladetrykk på en moderat motor ligger mellom 0,8b til 1,2b, selvfølgelig finnes det unntak.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det at du ikke har peiling på dette.

 

Chip kan du bare glemme på din bil, da den har KE-jetronic, der det eneste hjernen gjør er å styre tomgang, bensinkutt og finjustere blanding, og det finnes ikke chiper, resten er hydraulmekanisk.

 

Tenning kan det være at du kan justere, litt avhengig av hvor gammel bilen din er, har den fordeler ed grønn ledning kan tenninga justeres på fordeler, har den ikke det så får du kun justert tenning bittelitt på oktanvelgeren som sitter like ved bremseforsterkeren.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordelen med IC er og kjøle ned lufta til et "akseptabelt" nivå, som gjør at effekten blir noe høyere, da kald luft er bedre for motoren.

 

Levetiden avhenger av trykk, hvor bra bensin\luft blanding du klarer og få til.

 

Kjøler du luften har du et bedre utgangspunkt for og klare og få den til og gå rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår