Gå til innhold

Problemer, nok en gang, HJELP

Ranger emnet


eirikvw

Anbefalte innlegg

Denne gangen er det forgasseren som er blitt gal

Det er selfølgelig vår kjære venn Pierburg 2E en som fant ut at den skulle bli gal. Den har funket som en drøm frem til nå. Etter at jeg byttet pakningen i innsugsmanifopilen har jeg aldri opplevd trøbbel. Var ute å kjørte i dag, skulle hente lillesøster... Kjørte på en litt humpete vei gangke fort, ristet og humpet godt ettersom bilen er 60mm lavere og på harde dempere. Da jeg presset inn clutchen etterpå føk turtallet opp i ca 4000 omdreininger. Fikk hentet søsteren min og kjørt hjemover, Kjempekjekt med 20 minutter køkjøring på 4000 omdreininger, stakkar bil.

 

Kom ut og så at armen som går ut og inn av det runde huset på høyre venstre side av gasseren sto ute og tvang bilen til turtall, presset denne inn men den hopper til stadighet ut.

 

Gikk inn og spiste middag, kom ut igjen, da hadde den fått kjølt seg en del, startet opp men fremdeles gikk den på 4000.

 

Skrudde av forgasseren, og gikk over alle vakum slangene, sjekket at de var tette og byttet de som så morkne ut.

 

Skrudde så gasseren på igjen og håpet på det beste, noe som ikke skjedde. Så gikk jeg løs på de to vakumlangene som kommer ut nede på gasseren, i og med at det ser ut som det er disse som er trøbbel, ettersom de kan knyttes opp mot det runde huset med. Da jeg tettet den ene, den enkle av dem uten noen andre sank turtallet til 3000 og lå der stabilt, klemmet jeg på den andre ruset bilen oppover mot 6000 omdreininger, lite kjekt. Hart spraya alle kontakter på gasseren med electro spray, men armen vil fremdeles ikke hoppe tilbake og legge seg på fint turtall, slik som den har gjort før. Armen har ikke låst seg helt mekanisk ved friksjon eller noe for jeg greide å dra den tilbake ved å bygge opp vakum kunstig.

 

Hvor starter jeg å leite etter løsen på dette problemet? Vet at det letteste er å kjøpe en nye/brukt, men siden problemene med disse gasserene heletiden er tilstede, og jeg har dele gasser, hadde jeg håpet å kunne fikse det. Noen må da være flinke på disse gasserene. Hva starter jeg med å se på. Hvilke vakumledninger blender/tetter jeg. Hvordan finner jeg ut hvilken vakumklokke som er gåen, og hvordan teste hvordan disse funker. All hjelp motas med stor takk, er så kipt å være uten bil, ettersom jeg nekter å fyke rundt på 3000 omdreininger. Hvordan får jeg den helvetes armen til å dra seg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er sånn både på Kald og varm motor?

 

Min første forgasser klikka.. den dro seg til 4000 rpm hver gang jeg starta bilen.. men falt derreter fint ned igjen..kald motor så dro den seg til 2000.. varm 4000..... så denne kasta jeg..

 

Så fikk jeg montert den nye.. og den dreiv å holdt seg på 2000 rpm... så jeg stilte på den "skrua" som er på gassarmen... så fikset dette seg... nå går den på rundt 1500-1700 på ISkald motor (autochoke) ... og 900 på varm motor

 

Hvis det er forskjell mellom kald og varm motor.. så kan det være vokstermostaten som har klikka...

 

Men hadde nå satset på å få byttet den.. Jeg spurte på dynga om det var noen golf 2'er han nylig hadde kjørt INN på omerådet og da pekte han på denne.. sånn i tilfelle man ikke skrur ut en som allerede ikke fungerer...

 

Men lykke til, 2e2 problemer suger:)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg går utifra at det ikke er kaldstartorningen som har klikket. Tar altså som utgangspunkt at skruen på armen på akslingen ligger an mot stempelet på vakumklokken på høyre side av gasseren (om du skjønner:))

 

Denne klokken er tilkoblet med 2 vakumslanger som du har forklart. Den ene går rett på forgasseren som skal lage et vakum ved vanlig bruk. Denne vil trekke tilbake stemplet noen millimetre under vanlig bruk. Tar du av denne slangen skal stemplet altså gå noen millimetre frem. Dette kan du enkelt sjekke ved å ta av slangen og se om dette skjer og samtidig sette på tommelen for å sjekke om slangen har vakum. Aha, ser nå at Axion har svart på innlegget ditt. Grunnen til at gasseren hans gikk opp på høyt turtall når han starter den er at stemplet står ute når motoren er av og når han starter den vil vakumet som jeg nevnte dra stemplet tilbake etter en viss tid (ca 5 sekunder?). Dette har jeg også problemer med.

 

Den andre slangen går på motorbremsanordningen. Denne tror jeg ikke kan lage problemene dine da den bare drar inn stemplet helt når du kjører nedoverbakke. Er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer helt:)

 

Om du får vakum på klokka fra slangen jeg beskrev først og stemplet ikke rører seg er det noe galt med klokka.

 

Men det kan jo bare være at tomgangsskruen har skrudd seg bort og da???

 

Høy tomgang kan også skyldes falskluft.

 

Om skruen på armen på akslingen IKKE ligger an mot stempelet på vakumklokken på høyre side av gasseren har du problemer med automatschoken eller termostaten som AXiON har forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som om det er en ledning som kanskje har hoppet av..

 

der går en ledning på undersida av forgasseren, og opp til en av de vakuumklokkene om jeg ikke husker feil. denne skal ha pluss når bilen er i gang, og mister denne spenning så får du en helt crazy 3punkts dåse.

 

se om du finner den ledninga, evt gi den + fra coilen :)

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar til nå.

Vet at det ikke er tomgangskrua som har skrudd seg bort, ettersom uhellet skjedde etter en liten strekning med humpete vei som ble forsert raskt, skrua sitter godt.

Når dere snakker om vakumklokka så er der flere klokker på gasseren. Du har den lille svarte på forsiden til høyre, men den ser ikke ut til å ha noe serlig med dette å gjøre. Men på baksiden av gasseren går der vakumslanger på vei frem og tilbake til den runde saken som armen går ut og inn av etter hvert som ting blir varme. Nå står altså denne armen ute hele tiden.

Antar og at det er en ledning som er hoppet av, eller noe internt som har tatt kvelden, ettersom dette skjedde plutselig og etter at bilen hadde ristet ganske heftig.

Kom med flere tips, og hvis noen kan fortelle meg hvor de ulike kablene kan tju koples, og hvilken funksjon de har, så kan jeg kanskje kople meg forbi ledningsfeil eller liknende.

 

Mvh Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår