Gå til innhold

spm angående dekk og felg

Ranger emnet

Danielsm

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle kjøpe disse https://www.interdekk.no/categories/upclose_wheel.php?sysnr=192900&remote_desc=TIRESIZES:215/50R17%20%20235/45R17%20%20245/45R17;RING:073,1%3E065,1%20;&header=Opel%20;Omega%20;OE%20with%2020/65-15%20;17;B felgene med 235/45R17

vil det bli noe problem å sette på min omega B2 2001 modell stv?

står 225/55R16 i vognkortet. har jeg da lov å sette på de felgene dær med 235/45R17 uten å må få det godkjent så lenge de ikke stikker uttafor hjulbuen?

eller vill de komme til å stikke uttafor?

Chevrolet Malibu Classic Wagon 1979 V8 410 bhp 383 STROKER

VW caddy 1.9 TDI 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltrangsynet og de sine kontrollorganer bryr seg lite om bredden av dekkene så lenge de ikke subber eller er utenfor hjulbuen. Og jeg tviler (ikke helt sikker) på at de stikker ut eller kommer til å subbe.

Jeg har hatt 20" på min omega bare for å teste (husker ikke bredden), men de subbet ikke selv om bilen var senket. Så det er vell bare å låne et sett med felger og prøve seg frem! :)

stemningsbilde:

DSC00368.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går fint det, men ville personlig gått for 225 dekk da 235 på kun 7,5 felg blir så ballong aktig.

Mvh Håvard.

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 225 har du ett avvik på 0,03% på orginal rulleomkrets.

Med 235 har du ett avvik på 11,39% Så begge deler er lovlig da du kan ha 5% +/-

Men 225 vil se MYE bedre ut på så smal felg. Til sammenligning kjørte jeg med 225 på 8,5" felg forran på den her

gullet037.jpg

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hadde et spørsmål selv også, mulig det er besvart men kunne ikke finne spørsmålet..

På min 2.0 GL 98 omega stv er 195/65 R15 standard dim forran og bak, er det lov med de dimensjona du hadde på din (ref: bilde par poster lenger opp) Bambo eller må det typegodkjennes? Veit ikke helt hva du kjørte med bak men, 9,5 eller 10j?

Altså er det lov å kjøre med f.eks 8.5j forran og 10j bak eller må det igjennom en helvetes papirmølle og kluss å stell før en evt får det godkjent? Eller er det bare å smekke på å satse på at en ikke blir stoppa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et spørsmål selv også, mulig det er besvart men kunne ikke finne spørsmålet..

På min 2.0 GL 98 omega stv er 195/65 R15 standard dim forran og bak, er det lov med de dimensjona du hadde på din (ref: bilde par poster lenger opp) Bambo eller må det typegodkjennes? Veit ikke helt hva du kjørte med bak men, 9,5 eller 10j?

Altså er det lov å kjøre med f.eks 8.5j forran og 10j bak eller må det igjennom en helvetes papirmølle og kluss å stell før en evt får det godkjent? Eller er det bare å smekke på å satse på at en ikke blir stoppa

Er ikke lov på Omega med forskjellig dim forran og bak desverre.

Jeg har bare brukt smekke på jeg å satse på en ikke blir stoppa.

Kjørte med 8,5 forran og 10 bak. Hadde å for lav et på de til å få godkjent de.

En ting som mulig lønner seg er å godkjenne den hos BT med feks lovlige 17" eller 18" bare for å ha det i vognkortet, å håpe de da ikke hekter seg så voldsomt opp i det om en blir stoppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider