Gå til innhold

Bruk av diagnoseverktøy (OP COM bestilt på E-bay)

Ranger emnet

vectra1996

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg dette diagnoseverktøyet via E-bay men får det ikke til å fungere.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/OPCOM-2009-V-CAN-OBD2-OPEL-OP-Diagnostic-Tools-/300497867691?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item45f71193ab

Jeg har installert programmet og plugget i ledning men jeg får ikke kontakt med bilen. Jeg kjører Windows 7 så det kan kanskje være det som er problemet...?

Lampene på selve kontakten virker som om de lyser svakt oransje.

Finnes det noen instillinger man skal gjøre for å opprette kontakten mellom PC og Bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at jeg ikke får aktivert programmet. Selv med koden ABD081E4-E719EB3E jeg fikk i pop-up vinduet. Jeg har tatt "test interface" og da får jeg serienummer og beskjed om at alt har gått bra og har versjon 1.39. (det klikker da i kontakten jeg har koblet til bilen.) Men når jeg går inn på "diagnostics" og velger den bilen jeg har så popper det opp et nytt aktiveringsvindu der jeg kan velge Activate, back eller activate online samt skrive inn en aktiveringskode.

Det skjer ingen ting når jeg skriver inn koden ABD081E4-E719EB3E og trykker på Activate.

Noen tips?

Endret av vectra1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med den jeg kjøpte fra Ebay. Programmet funka noen ganger også ville det ikke mer. Prøv å last ned en nyere versjon herfra: http://opcomforum.yolasite.com/software.php , tror det var OP-COM 082010EN.rar som er den riktige versjonen. Start programmet, utfør internet update så test interface før du tar den inn i bilen. Når du bruker programmet på bilen så vær tålmodig, det kan ta sin tid, selv ute i minus 20 grader:)

Vidunderlig program, har brukt den til å slette airbag feilkoder to ganger nå, så det har allerede betalt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noe tull med programvaren jeg fikk med også, du kan prøve å laste ned herfra: http://opcomforum.yolasite.com/software.php, tror det var OP-COM 082010EN.rar som du skal ha.

Foreta internet update også test interface før du kobler inn i bilen. Burde funke, ellers prøv å søk på nettet.

Vectra Sport

Vectra Owners Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noe tull med programvaren jeg fikk med også, du kan prøve å laste ned herfra: http://opcomforum.yolasite.com/software.php, tror det var OP-COM 082010EN.rar som du skal ha.

Foreta internet update også test interface før du kobler inn i bilen. Burde funke, ellers prøv å søk på nettet.

Vectra Sport

Vectra Owners Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som om det er så mange i Norge som har erfaring med OPCOM enda. Mulig du kan finne noe nyttig i denne tråden:

http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/showthread.php?210683-Official-VXon-Diagnostic-Code-Readers-Scanners-Thread-%28Op-Com-Tech-2%29&highlight=opcom

Den er fortsettelse på en stygglang tråd om OPCOM som kanskje kan gi noe nyttig informasjon. Ellers er det bare å registrere seg og poste. Er en hjelpsom fyr der som har litt peiling.

Edit: Nevnte fyr har denne siden:

http://opcomforum.yolasite.com/

Han pleier å anbefale at man laster ned 082010. Kan kanskje være verd et forsøk?

Endret av magnul

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk omsider min OPCOM i dag. Det var da da med den nyere softwaren nevnt i posten over. Denne trenger ingen aktivering/crack av noe slag. Jeg slet litt med å få installert driveren, men nå får jeg i hvert fall kontakt med enheten. Får se i morgen om den vil koble seg til bilen også.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har installert prtogrammet, OP-COM 082010EN.rar, som jeg lastet ned fra denne siden og det virker som om det fungerer fint på maskinen min i allefall. Ikke like trøblete som det jeg fikk med på CD da jeg kjøpte fra E-bay.

Satser på å få testet det ut på bilen i løpet av kort tid. Takk til han som gav meg tips og link om siden der programvaren lå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fint å få kontakt med bilen her i hvert fall. Har foreløpig ikke hatt hell med å bruke "Automatic vehicle identification", men siden det er tre klikk ekstra for å velge årsmodell-astra-motor, så har jeg ikke hengt meg opp i det.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Finnes det noen som vet hvordan jeg kan resette Airbaglampa mi som lyser?

Jeg har fått kontakt med bilen men når jeg velger alternativet "Fault codes" i Opcom så dukker det kun opp "No DTCs present". Noen som vet hva det betyr?

Jeg har også prøvd å klikke på "malfunction Indicator Test" inne på "Output tests". Når jeg klikker på den så dukker beskjeden "Warning: ECU respond is: Conditions not correct!"

Noen som vet hva dette betyr og hvordan jeg går frem for å få nullstilt airbaglampa som lyser i dashen?post-58872-13804853218915_thumb.jpg

post-58872-13804853218739_thumb.jpg

post-58872-13804853218864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal da bare være å gå inn på riktig årsmodell, riktig bil også inn på "Body" etterfulgt av AirbagSAB6 eller lignende, så inn på fault codes og slett. Hvis ikke er det kanskje noe feil med bilens datamaskin?

Fant ut av det i dag ja. Trodde første gang at jeg fikk tilgang til alle feilkoder ved å velge motor, men var visst ikke slik nei. Riktig som du sier.

Prøvde å nullstille nøkkel også i dag siden jeg ikke har fått gjort dette med hell på manuell måte (nøkkel i lås og så aktivere med å holde knapp(er) inne etc). Fikk det ikke helt til siden alle knapper gikk opp og ned unntatt førerdøra. Førerdøra er også litt vrang å få opp og igjen med nøkkel så det kan være noe feil der. Med nøkkelen så møter man litt motstand når man skal låse. først etter å bruke litt kraft smetter låsen rundt. Når jeg låser opp går alle knotter opp unntatt førerdør. Må jeg bruke litt kraft for å få den et bittelite hakk ekstra for at førerdøren skal åpnes.

Noen enkel måte å fikse det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider