maxis Skrevet Mai 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2004 En kompis monterte b6304f(t) i sin 242,han brukte harde lave gummifester(gr.a) som han skrudde direkte fast i traversen fram.vidre laget han fester av flattstål som ble laget i vilkel(altså ned langs blokka og så i vinkel ut til gummien) disse ble først punktet,demontert,sveist og forsterka... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2004 Originally posted by maxis En kompis monterte b6304f(t) i sin 242,han brukte harde lave gummifester(gr.a) som han skrudde direkte fast i traversen fram.vidre laget han fester av flattstål som ble laget i vilkel(altså ned langs blokka og så i vinkel ut til gummien) disse ble først punktet,demontert,sveist og forsterka... det er vel noen slike fester jeg fikk med motoren tror jeg. forrige eieren brukte de i 940 for å montere 850 motor. slik ser de ut.. den ene erlitt anderledes tror jeg.. har ikke studert de så nøye. jeg vet ikke om jeg skal modde de eller få laget nye. en jeg snakket med anbefalte å bruke 960 sine hydrauliske motorfester (pga vibrasjoner), som jeg ikke har sjekket om henger på blokken. han jeg kjøpte motoren av sa det ikke var nødvendig. men som sagt: bunnpanne? få kjøpe? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mai 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2004 Jepp,finns uendelig mange løsninger på det der..Var forresten i sverige en tur i går,så nå finns nytype v70 innsug,960 bunnpanne og motorfester,+en femmer(kjøpt kun for å få tilpasset bunnpanna) i garasjen..t5 motorn skal hentes strax.. En 6 trinns getrag finns også med 960 clutchkåpe samt 850 svinghjul tilpasset m5 clutch....ville heller satset på manuell i 242n jeg...Bruk kåpa ifra automatkassen og lag en adapterplate til feks en m46/getrag osv.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2004 Originally posted by maxis Jepp,finns uendelig mange løsninger på det der..Var forresten i sverige en tur i går,så nå finns nytype v70 innsug,960 bunnpanne og motorfester,+en femmer(kjøpt kun for å få tilpasset bunnpanna) i garasjen..t5 motorn skal hentes strax.. En 6 trinns getrag finns også med 960 clutchkåpe samt 850 svinghjul tilpasset m5 clutch....ville heller satset på manuell i 242n jeg...Bruk kåpa ifra automatkassen og lag en adapterplate til feks en m46/getrag osv.. problemet mitt er verneplikten forhindrer meg i å ha noe særlig inntekt. jeg fikk med aw30-43 og monterer den som utgangspungt. skal kjøpe meg ny kasse om 1-1.5 år, samt da skaffe slyngsperre (eller hva det heter på norsk). hva måtte du ut med for motorfester og bunnpanne i .se? hvilken hugger kjøpte du det hos? har de hjemmeside? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2004 her er en løsning: litt info: -----Original Message----- From: jarko andersson [mailto:************] Sent: 25 March 2004 19:24 To: olav-x@volvo-power.net Subject: RE: b6304f i volvo 242 Tja ! Det verkar ju stämma, fast du kan ju använda automat spaken från en "vanlig" 3 stegs låda ( dvs 240 orginal) , för min 960 låda har i alla fall bara 3 lägen . motor fästena har jag mallar till om du vill låna dom, då blir det med 960 motor kuddarna. om du har frågor så är det bara att höra av dig ( fråga om vad som helst så ska jag försöka att hjälpa dig) och om du behöver delar -----Original Message----- From: Greken [mailto:*************] Sent: 25 March 2004 21:14 To: olav-x@volvo-power.net Subject: Ämne: RE: b6304f i volvo 242 Tjaba !! Jag skickar med lite bilder på mina motor och växellåds fästen. Du kan använda kardanen om det är den stora modellen 50,8 mm, men du kanske får korta/förlänga den. Du behöver inte ha aw71 fästen (kolla bild) du kan svetsa om balken lite ... dvs sänka in växelåds kudden. motor fästena sitter fäst runt framvagnsbalken och är löstagbara. Mvh / Jarko.. alias.. Greken ----------------------------------------- Jag *tror* axel från en 240 med AW71 ska passa direkt om du monterar låda/motor i samma läge. När jag byggde min bil fick jag inte tag på någon sådan axel utan valde att korta en annan. I så fall kan du utgå från vilken axel som helst men se till att det är den grövre (50.8 mm) typen. Använder du axel från 1985 eller nyare 240 så får du också den senaste typen av knutkors vilka sitter i alla 940 t o m 1998, det kanske kan vara bra. När det gäller växelspakslänkage tror jag också att det från AW71 ska gå att använda men det är samma sak där, jag hade inte tillgång till något då utan tillverkade ett själv. Länkagen ligger på vänster sida i både 240 och 960 så det är ganska enkelt. Växellådsfästet är busenkelt - ta den konsol som sitter skruvad i lådan från en AW71 i 240-utförande. Den passar direkt på AW30/43 och sedan är det bara att montera i bilen med vanlig rund växellådskudde och standard 240 växellådsbalk. Det är för övrigt värre med motorfästena då det är lite trångt mellan rambenen i 240 om du ska använda 6304:ans hydrauliska kuddar. Jag rekommenderar i alla fall dem före vanliga gummikuddar - i min bil fortplantas rätt mycket vibrationer genom gummikuddarna och det känns inte passande med en sexcylindrig maskin. Det är ganska enkelt att koppla in det elektriska under förutsättning att du har originalhärva till både motor och låda. En hake är att du måste ha rätt hastighetssignal för att lådans styrbox ska fungera och den enda raka vägen är att montera den nyare typen av hastighetsgivare (48 tänder) i bakaxeln, ett rätt trist jobb. Sedan behöver du en hastighetsmätare ur 940/960 för att få rätt typ av utsignal till styrboxarna. Du behöver enbart själva hastighetsmätaren, inte hela instrumenthuset. Den rätta hastighetsgivaren/tandhjulet sitter i alla 700/900 fr o m 1989 och i 240 fr o m 1992. AW30/43 har ingen wireutgång så du kan inte på något enkelt sätt driva din gamla hastighetsmätare med den nya motorn/lådan. Enklast är nog att bygga om själva instrumenthuset så du får in 940/960-mätaren där. Hastighetssignalen är den besvärligaste delen av alltihop men den är ett absolut krav, 960:ns växellådsstyrbox fungerar inte som den ska utan den utan kommer att sätta felkoder och köra lådan i "nödläge" vilket innebär att lockupen inte funkar och att växlingarna blir felaktiga både i tid och hårdhet. Motorstyrboxen vill också ha en hastighetssignal och 940/960-mätaren har båda dessa utgångar vilket gör den till det absolut enklaste sättet att lösa problemet. Martin Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2004 I sverige, laget de en sportsbil i 34 eksemplarer elns. http://www.jossecar.com/specifications.html den hadde b6304'en + 5speed manual.. "bare" volvodeler :-) den hadde vekt på 1000kg og dro 0-100 på 6.5. 242'en min bør vel klare å få en vekt på 1100kg og fremdeles ha noe bil igjen. Jeg har den eldre modellen, samt det er en basismodell uten noe servo elns. b6304 - kat + chip + effektfilter gir vel ca. 240hk/324nm. da drar den vel under 7 sek, ville jeg tro (i en 1100kg bil). Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik H Skrevet Mai 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2004 Originally posted by maxis En 6 trinns getrag finns også med 960 clutchkåpe samt 850 svinghjul tilpasset m5 clutch...... hvilken getragkasse er dette?? Som er 6trin? mvh Henrik Siter -77 242 Turbo -66 Ford 17m Super Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mai 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2004 Originally posted by Henrik H hvilken getragkasse er dette?? Som er 6trin? mvh Henrik bmw GETRAG.:cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik H Skrevet Mai 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2004 Originally posted by maxis bmw GETRAG.:cool: Men fra hvilken bmw?? Har bare hørt om 5trins getrag kasser som passer på volvo.. Bla Getrag 262, 262cr, 265... m50 og m51 er også getragkasser som er levert til volvo. m51 som bla. satt i gr.A 242'ene er lik den som sitter i m3, kalt 262cr (dogleg kasse) hvis jeg ikke tar helt feil.. Har lyst på 6trin i bilen min! Siter -77 242 Turbo -66 Ford 17m Super Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 29, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2004 Originally posted by Henrik H Men fra hvilken bmw?? Har bare hørt om 5trins getrag kasser som passer på volvo.. Bla Getrag 262, 262cr, 265... m50 og m51 er også getragkasser som er levert til volvo. m51 som bla. satt i gr.A 242'ene er lik den som sitter i m3, kalt 262cr (dogleg kasse) hvis jeg ikke tar helt feil.. Har lyst på 6trin i bilen min! sjekk denne: http://www.warrensweb.com/volvo/transmission.htm BW T56 for life baby :-) duger visst til 700hk. krever litt macgyver, men det gjør jo alt som er gøyt. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik H Skrevet Mai 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2004 Originally posted by DaButcher sjekk denne: http://www.warrensweb.com/volvo/transmission.htm BW T56 for life baby :-) duger visst til 700hk. krever litt macgyver, men det gjør jo alt som er gøyt. Euro-1 kjører vel med en slik kasse. Men de er så jævlig store.. Getrag er liten og relativt billig.. Siter -77 242 Turbo -66 Ford 17m Super Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ivers Skrevet Mai 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2004 Noe sier meg at man burde skaffe den orginale bunnpannen her. Har du hørt med Volvo ? Siter Velkommen til Bilforumet - der alle vet best. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mai 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2004 Originally posted by Henrik H Men fra hvilken bmw?? Har bare hørt om 5trins getrag kasser som passer på volvo.. Bla Getrag 262, 262cr, 265... m50 og m51 er også getragkasser som er levert til volvo. m51 som bla. satt i gr.A 242'ene er lik den som sitter i m3, kalt 262cr (dogleg kasse) hvis jeg ikke tar helt feil.. Har lyst på 6trin i bilen min! passer og passer....vil man ha noe tøft må man regne med en del modifikasjoner..6trinns finnsi bla. bmw m5,540i+diverse "nyere"bmw`s... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suggen Skrevet Juni 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2004 Jeg har fortsatt en rekke6 bunnpanne liggendes å slenge;) Byttes i noe tøft, feks hjul eller stereo PS, den er helt ny, og kosta meg 5500,- Siter '93 mercedes 320TE '03 peugeot 206sw '68 white M6 '64 amazon HGV osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 3, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2004 Originally posted by suggen Jeg har fortsatt en rekke6 bunnpanne liggendes å slenge;) Byttes i noe tøft, feks hjul eller stereo PS, den er helt ny, og kosta meg 5500,- jeg har en infinity kappa 10", om du er intr? open-air element.. eller free-air eller hva det heter. dvs. laget for å spille i hattehyller feks. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.