Gå til innhold

rekke6 bunnpanne! haster!!

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

En kompis monterte b6304f(t) i sin 242,han brukte harde lave gummifester(gr.a) som han skrudde direkte fast i traversen fram.vidre laget han fester av flattstål som ble laget i vilkel(altså ned langs blokka og så i vinkel ut til gummien) disse ble først punktet,demontert,sveist og forsterka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by maxis

En kompis monterte b6304f(t) i sin 242,han brukte harde lave gummifester(gr.a) som han skrudde direkte fast i traversen fram.vidre laget han fester av flattstål som ble laget i vilkel(altså ned langs blokka og så i vinkel ut til gummien) disse ble først punktet,demontert,sveist og forsterka...

 

det er vel noen slike fester jeg fikk med motoren tror jeg.

forrige eieren brukte de i 940 for å montere 850 motor.

 

motorfeste.JPG

slik ser de ut..

 

den ene erlitt anderledes tror jeg.. har ikke studert de så nøye.

jeg vet ikke om jeg skal modde de eller få laget nye.

 

en jeg snakket med anbefalte å bruke 960 sine hydrauliske motorfester (pga vibrasjoner), som jeg ikke har sjekket om henger på blokken.

 

han jeg kjøpte motoren av sa det ikke var nødvendig.

 

men som sagt: bunnpanne? få kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,finns uendelig mange løsninger på det der..Var forresten i sverige en tur i går,så nå finns nytype v70 innsug,960 bunnpanne og motorfester,+en femmer(kjøpt kun for å få tilpasset bunnpanna) i garasjen..t5 motorn skal hentes strax..

En 6 trinns getrag finns også med 960 clutchkåpe samt 850 svinghjul tilpasset m5 clutch....ville heller satset på manuell i 242n jeg...Bruk kåpa ifra automatkassen og lag en adapterplate til feks en m46/getrag osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxis

Jepp,finns uendelig mange løsninger på det der..Var forresten i sverige en tur i går,så nå finns nytype v70 innsug,960 bunnpanne og motorfester,+en femmer(kjøpt kun for å få tilpasset bunnpanna) i garasjen..t5 motorn skal hentes strax..

En 6 trinns getrag finns også med 960 clutchkåpe samt 850 svinghjul tilpasset m5 clutch....ville heller satset på manuell i 242n jeg...Bruk kåpa ifra automatkassen og lag en adapterplate til feks en m46/getrag osv..

 

problemet mitt er verneplikten forhindrer meg i å ha noe særlig inntekt.

jeg fikk med aw30-43 og monterer den som utgangspungt. skal kjøpe meg ny kasse om 1-1.5 år, samt da skaffe slyngsperre (eller hva det heter på norsk).

 

hva måtte du ut med for motorfester og bunnpanne i .se?

hvilken hugger kjøpte du det hos? har de hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en løsning:

motorfeste.jpg

motorfeste3.JPG

motorfeste4.jpg

gir.jpg

 

litt info:

 

-----Original Message-----

From: jarko andersson [mailto:************]

Sent: 25 March 2004 19:24

To: olav-x@volvo-power.net

Subject: RE: b6304f i volvo 242

 

 

Tja !

 

Det verkar ju stämma, fast du kan ju använda automat spaken från

en "vanlig"

3 stegs låda ( dvs 240 orginal) , för min 960 låda har i alla

fall

bara 3

lägen .

motor fästena har jag mallar till om du vill låna dom, då blir

det med 960

motor kuddarna.

om du har frågor så är det bara att höra av dig ( fråga om vad

som helst så

ska jag försöka att hjälpa dig)

och om du behöver delar

 

-----Original Message-----

From: Greken [mailto:*************]

Sent: 25 March 2004 21:14

To: olav-x@volvo-power.net

Subject: Ämne: RE: b6304f i volvo 242

 

 

Tjaba !!

 

Jag skickar med lite bilder på mina motor och växellåds fästen.

Du kan använda kardanen om det är den stora modellen 50,8 mm, men

du

kanske får korta/förlänga den.

Du behöver inte ha aw71 fästen (kolla bild) du kan svetsa om balken

lite ... dvs sänka in växelåds kudden.

motor fästena sitter fäst runt framvagnsbalken och är löstagbara.

 

Mvh / Jarko.. alias.. Greken

 

 

-----------------------------------------

Jag *tror* axel från en 240 med AW71 ska passa direkt om du

monterar

låda/motor i samma läge. När jag byggde min bil fick jag

inte

tag på

någon

sådan axel utan valde att korta en annan. I så fall kan du

utgå

från

vilken

axel som helst men se till att det är den grövre (50.8 mm)

typen.

Använder

du axel från 1985 eller nyare 240 så får du också den

senaste

typen av

knutkors vilka sitter i alla 940 t o m 1998, det kanske kan

vara bra.

 

När det gäller växelspakslänkage tror jag också att det från

AW71 ska gå

att

använda men det är samma sak där, jag hade inte tillgång

till

något då

utan

tillverkade ett själv. Länkagen ligger på vänster sida i

både

240 och

960 så

det är ganska enkelt.

 

Växellådsfästet är busenkelt - ta den konsol som sitter

skruvad i lådan

från

en AW71 i 240-utförande. Den passar direkt på AW30/43 och

sedan är det

bara

att montera i bilen med vanlig rund växellådskudde och

standard

240

växellådsbalk. Det är för övrigt värre med motorfästena då

det

är lite

trångt mellan rambenen i 240 om du ska använda 6304:ans

hydrauliska

kuddar.

Jag rekommenderar i alla fall dem före vanliga gummikuddar -

i

min bil

fortplantas rätt mycket vibrationer genom gummikuddarna och

det

känns

inte

passande med en sexcylindrig maskin.

 

Det är ganska enkelt att koppla in det elektriska under

förutsättning

att du

har originalhärva till både motor och låda. En hake är att

du

måste ha

rätt

hastighetssignal för att lådans styrbox ska fungera och den

enda raka

vägen

är att montera den nyare typen av hastighetsgivare (48

tänder)

i

bakaxeln,

ett rätt trist jobb. Sedan behöver du en hastighetsmätare ur

940/960 för

att

få rätt typ av utsignal till styrboxarna. Du behöver enbart

själva

hastighetsmätaren, inte hela instrumenthuset.

 

Den rätta hastighetsgivaren/tandhjulet sitter i alla 700/900

fr o m 1989

och

i 240 fr o m 1992. AW30/43 har ingen wireutgång så du kan

inte på något

enkelt sätt driva din gamla hastighetsmätare med den nya

motorn/lådan.

Enklast är nog att bygga om själva instrumenthuset så du får

in

940/960-mätaren där.

 

Hastighetssignalen är den besvärligaste delen av alltihop

men

den är ett

absolut krav, 960:ns växellådsstyrbox fungerar inte som den

ska utan den

utan kommer att sätta felkoder och köra lådan i

"nödläge"

vilket innebär att

lockupen inte funkar och att växlingarna blir felaktiga både

i

tid och

hårdhet. Motorstyrboxen vill också ha en hastighetssignal

och

940/960-mätaren har båda dessa utgångar vilket gör den till

det absolut

enklaste sättet att lösa problemet.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sverige, laget de en sportsbil i 34 eksemplarer elns.

 

http://www.jossecar.com/specifications.html

 

den hadde b6304'en + 5speed manual..

"bare" volvodeler :-)

 

den hadde vekt på 1000kg og dro 0-100 på 6.5.

 

242'en min bør vel klare å få en vekt på 1100kg og fremdeles ha noe bil igjen. Jeg har den eldre modellen, samt det er en basismodell uten noe servo elns.

 

b6304 - kat + chip + effektfilter gir vel ca. 240hk/324nm. da drar den vel under 7 sek, ville jeg tro (i en 1100kg bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxis

 

bmw GETRAG.:cool:

 

Men fra hvilken bmw?? Har bare hørt om 5trins getrag kasser som passer på volvo.. Bla Getrag 262, 262cr, 265... m50 og m51 er også getragkasser som er levert til volvo. m51 som bla. satt i gr.A 242'ene er lik den som sitter i m3, kalt 262cr (dogleg kasse) hvis jeg ikke tar helt feil..

 

Har lyst på 6trin i bilen min!

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Henrik H

 

Men fra hvilken bmw?? Har bare hørt om 5trins getrag kasser som passer på volvo.. Bla Getrag 262, 262cr, 265... m50 og m51 er også getragkasser som er levert til volvo. m51 som bla. satt i gr.A 242'ene er lik den som sitter i m3, kalt 262cr (dogleg kasse) hvis jeg ikke tar helt feil..

 

Har lyst på 6trin i bilen min!

 

sjekk denne:

http://www.warrensweb.com/volvo/transmission.htm

 

BW T56 for life baby :-)

duger visst til 700hk.

 

krever litt macgyver, men det gjør jo alt som er gøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

sjekk denne:

http://www.warrensweb.com/volvo/transmission.htm

 

BW T56 for life baby :-)

duger visst til 700hk.

 

krever litt macgyver, men det gjør jo alt som er gøyt.

 

Euro-1 kjører vel med en slik kasse. Men de er så jævlig store..

Getrag er liten og relativt billig..

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Henrik H

 

Men fra hvilken bmw?? Har bare hørt om 5trins getrag kasser som passer på volvo.. Bla Getrag 262, 262cr, 265... m50 og m51 er også getragkasser som er levert til volvo. m51 som bla. satt i gr.A 242'ene er lik den som sitter i m3, kalt 262cr (dogleg kasse) hvis jeg ikke tar helt feil..

 

Har lyst på 6trin i bilen min!

 

passer og passer....vil man ha noe tøft må man regne med en del modifikasjoner..6trinns finnsi bla. bmw m5,540i+diverse "nyere"bmw`s...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

Jeg har fortsatt en rekke6 bunnpanne liggendes å slenge;) Byttes i noe tøft, feks hjul eller stereo

PS, den er helt ny, og kosta meg 5500,-

 

jeg har en infinity kappa 10", om du er intr?

open-air element.. eller free-air eller hva det heter.

dvs. laget for å spille i hattehyller feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår