Gå til innhold

HUFF for noe drit!

Ranger emnet

Estrewes

Anbefalte innlegg

Huff huff, hver gang jeg kjøper meg en ny volvo er det noe galt. Var å henta en volvo 240 tic 1983mod i skien på torsdag. Jeg visste i utgangspunktet at det var noe gæli som ikke er helt rekti med motoren, hvis du gir flatt jern så bobler den når den kommer over 2000rpm og fusker noe helt jæklig, slipper du opp gassen til nesten ikke gass så går den som den skal opp til 4500 men så starter den med boblinga igjen.

Så tok jeg den med ut til en kar med mye peiling på volvo og under prøveturen så datt frostpluggen ut, og motoren blei så varm som det går ann å få blitt. Han sa at grunnen til bobling muligens var bensinfilter som var tett. Har bytta det nå og den er like ille. Men ikke nok med det så surkler det framme i motorrommet når bilen er varm, og det småbobler i overskuddstanken. (vridd topp???)

Jeg måtte ut med turbo og manifoil for å få satt fast frostpluggen og dette var en dags skrujobb samt deler til 120kr.

Nå begynner jeg å bli mektig dritlei, er det noen som har en anelse av hva som kan være gærnt med motorn? og har toppen vridd seg?

Lurer på om det ikke blir et annet merke på meg neste gang???

GOD NATT!

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror nå det kan være en av bensinpumpene som ikke leverer det de skal, satte på en pop off i dag som kun er shimsa til 0,3-0,4 og min kjører på org 0,5-0,6 så det blåser ut en del luft når jeg gir på, dermed går bilen uten å hakk (boble) og det kan jo være pga at med mindre luft så er det nok bensin til at den skal kunne gå greit? Men det kommer å går litt for plutslig blei den umulig å ha med å gjørra igjen, kan det være dårlig kontakt?

Når det gjelder om det er vridd topp eller gåen toppakning så er jeg litt redd for det, siden det bobler litt oppi ekspansjonstanken.

Er det dyrt for en nye komplett topp? Og er det mye arbeid å bytte?

Mvh Emil

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjører helt normalt med bilen dvs lite gass og lavt turtall med normal kjøring er bilen som den skal, men hvis jeg gir flatt jern så jobber den seg opp til 2500 - 3000 så fusker den og hoster og harker og tenner annen hver gang virker det som, hele bilen smeller fram og tilbake pga motoren tenner og plutslig ikke tenner. Jeg var som sakt ute til en kar som kan mye om volvo og han sa at problemet lå på bensinsiden. Han ba meg bytte bensinfilteret og det har jeg gjort, bilen blei kanskje ørlitte granne bedre. Så sa han at hvis det ikke var filteret trodde han at det var en av bensinpumpene, muligens matepumpa i tanken.

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

Så sa han at hvis det ikke var filteret trodde han at det var en av bensinpumpene, muligens matepumpa i tanken.

Bare et forslag.... hva med å få målt bensin trykket

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke får nok bensin, vil du få "detonation", noe som ikke er bra for motoren din!!

sjekk sikringer, dra de ut og puss de!

bøy til holderene, slik at sikringene får nok kontakt.

spray med CRC etterpå.

så kan du måle om du får strøm bak, evnt om du har bensintrykkmåler kan du vel måle det også..

men gå uansett over sikringene, de er ikke noe imponerened i volvo 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka du det gamle bensinfilteret? var det masse rust i det? Har vært borti en bil med lignende problem, da hadde påfyllingsrøret rustet opp og ramlet ned i tanken. bare et skudd i mørket.

Men hvis det ikke dukker opp noe rust i det nye filteret er det sikkert ikke det.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk vakuum, etc..

sjekk også veivhusventilasjons-filteret!!

slanger og slikte r mye lettere å inspisere om du demonterer dem, da de kan være sprekt på baksiden hvor du ikke ser det pga skygge.

om du har sånn "econometer", ser du vel en vakuum lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle hvordan mitt problem var når tenningen var galen.

Ved svak gass gikk den ikke så gale, men ga jeg på litt til (ca halv gass) begynte den og poffe å hugge jo jævlig.

Etter jeg fikk litt turtall begynte den og gå litt bedre, men som du skrev at den begynte og kødde rundt 4-4,5 K... Det var slik som min var også.

Jeg har manuell choke og når jeg dro den på fult ble det litt bedre.

Nå vet jeg ikke om dette er et problem som har oppstått etter du kjøpte den eller om den var sånn når du fikk den.

Mens du er nedi der tar det ikke rare tiden og sjekke det hvis du har en pistol.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

Kan fortelle hvordan mitt problem var når tenningen var galen.

Ved svak gass gikk den ikke så gale, men ga jeg på litt til (ca halv gass) begynte den og poffe å hugge jo jævlig.

Etter jeg fikk litt turtall begynte den og gå litt bedre, men som du skrev at den begynte og kødde rundt 4-4,5 K... Det var slik som min var også.

Jeg har manuell choke og når jeg dro den på fult ble det litt bedre.

Nå vet jeg ikke om dette er et problem som har oppstått etter du kjøpte den eller om den var sånn når du fikk den.

Mens du er nedi der tar det ikke rare tiden og sjekke det hvis du har en pistol.

å justere tenningen kan være bra ja, men det kan også være lurt å se over:

rotor

stift

fordelerlokk

kondensator

tennplugger

tennplugg-kabler

det høres ut som det er et tennings-problem.. jeg byttet alle de tenningsdelene. jeg kjøpte biltema drit for en slikk og ingenting.

siden motoren min bare er midlertidlig, gidder jeg ikke bruke mer penger enn jeg må på den.

i dag renset jeg veivhus-ventilasjons filteret istedenfor å kjøpe nytt :p helvette for en drittjobb med det gamle filteret, hehe..

vakuum lekasje gir deg også ustabil gange, men da helst på tomgang tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar og spesielt til deg DaBusher.

Jeg har ikke funnet feilen enda nei, og er åpen for alle muligheter. Jeg kjøpte bilen med dette problemet ja. Har ikke hørt med selgeren enda om problemet oppsto plutslig eller over en lengre tid, skal høre med han.

Jeg kan jo prøve å justere tenninga ja, men det er vel ikke noen stift på denne siden det er elektronisk tenning.

hvor ligger veivhusventilasjonen? Det er jeg ikke helt sikker på, og jeg veit det mangler noen vacumslanger på noen av "boksene" som ligger under innsuget på motoren (B21ET).

Motoren er borra opp til 2,2 og satt i nye stempler og justert opp bensintrykket ifølge han som bygde bilen (har ringt og har nummeret hans)

Det kom ikke rust ut av det gamle filteret men sand og annen drit.

Hva kan sikringene ha med dette å gjøre? Jeg skal prøve det du sa men hva på motoren er det det er sikring på?

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider