Gå til innhold

Lavt oljetrykk når motoren blir varm, tips til feilsøking.

Ranger emnet


jenspond

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en liten 1.0 AER VW motor som sliter. 1999 modell, motoren gått 80 000 (sikkert mye småkjøring)

Ved oppstart er oljetrykk rundt 3-4kg, men allerede etter 5-10minutts kjøring er det nede mot en bar og fortsetter å synke til oljelampa lyser.

 

Startet med å bytte olje og filter (10-40 semi) Uten at det gjorde noe forskjell.

Har nå av bunnpanna for å sjekke sila til oljepumpa, litt metallrusk/spon, men ikke så mye at det var tett.

 

Lurer nå på hva neste steg å sjekke bør være?

Jeg tenker at siden det klarer å bygge opp trykk først, men så ikke klarer å holde det når olja blir varmere at det ikke er oljepumpa, heller en pakning ett sted. (men er det feil logikk?)

 

Bør jeg ta ut oljepumpa å sjekke den, tips til hva jeg bør se etter der av slitasje?

Eller er det mer sannsynlig at det er topppakning, eller rådelager?

Evt andre forslag mottas med takk.

 

Er lei av motoren, så det er i kategorien. "se om man kan fikse sjøl, eller så kaster jeg bilen" :) Så å sende på verksted eller kjøpe dyre deler gidder jeg ikke.

 

På forhånd takk for tips.

BMW 320DAT -01

Citroen Berlingo -05, Mini -71

x Seat Arosa x Mitsubishi Lancer GLX -93

x Golf II 1.8 -85 x Mazda 626 -89

x Rover Mini 1.3 -94 x Golf II 1.6 -85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Metallrusk/spon i oljesilen høres ikke bra ut. Det blir ikke spon i en motor ved normal slitasje. Dårlig oljetrykk skyldes i hovedsak slitt oljepumpe eller slitte råde/veivlagre. Det at du har godt oljetrykk ved oppstart er fodi olja er kald og tykk og denne presses ikke like lett ut lagre og oljepumpa får bedre tak på denne. Når olja varmes opp og blir tynnere, så renner den lettere igjennom systemet og slitte lagre/oljepumpe vil få større problemer med å bygge opp trykk. Jeg ville først sjekket og gjerne byttet oljepumpen siden du først har bunnpanna nede. En nødløsning kan være å fylle på en tykkere olje, 20w50 kvalitet. Dette gjør noen ganger jobben på en slitt motor. Ellers så kan et råde/veivlagerbytte være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen ulyder i den.

 

Høres ut som det er noe lagerskade på den.

Disse motorene er vel ikke helt ukjente for rådebank heller, men det hadde du kanskje hørt :-)

 

Vil du koste på motoren, finn ut hvor sponet kommer fra, og fiks det, sjekk og oljepumpa for skder om den har fått inn noe spon.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår