Gå til innhold

Irriterende ulyd/rasling fra høyre bakhjul! Golf 2.0 GL 96mod

Ranger emnet

Passat05tdi

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører over humpler, ujevn vei og hull, så er det en irriterende lyd som kommer fra høyre bakhjul, sånn ristelyd, høres ut som at noe metall går innom no annet. Defekt demper eller foring? I tillegg så kommer det sånn hylelyd når jeg har starta bilen, altså kald motor, kommer når jeg gir på med gassen, og fortsetter en stund vanlgvis hastighet over 60km/t.

Noen som kan gi en forklaring? Og hva som eventuelt må byttes/fikses? Og en guide/DIY? :)

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk øvre og nedre innfestning på demper. Sjekk også foringen i baksvingen.

Hylelyden kan komme av noe så enkelt som slakk dynamoreim ;) Slå av lys, bakrutevarmer o.l. og se om lyden da forsvinner. Gjør den det så er det reima på dynamoen som er slakk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta termostat for et par mnd siden, da tok jeg av dynamoen, lyden var der før, har strammet den godt, og den har jo fjær under som spenner den ganske bra. Skal ta og sjekke hjullageret :) og prøve og stramme hvis det er slakt :)

EDIT: Er vel ikke noe problem og stramme hjullageret? av med hjulet og stramme skrua i midten? er riktignok skivebremser bak også, så slipper og av med trommel osv :) er det noe spesielt jeg må passe på når jeg strammer? Stramme max, og deretter ta f.eks en halv omdreining tilbake? :)

Endret av Jurigs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta termostat for et par mnd siden, da tok jeg av dynamoen, lyden var der før, har strammet den godt, og den har jo fjær under som spenner den ganske bra. Skal ta og sjekke hjullageret :) og prøve og stramme hvis det er slakt :)

EDIT: Er vel ikke noe problem og stramme hjullageret? av med hjulet og stramme skrua i midten? er riktignok skivebremser bak også, så slipper og av med trommel osv :) er det noe spesielt jeg må passe på når jeg strammer? Stramme max, og deretter ta f.eks en halv omdreining tilbake? :)

Tviler på at hjullageret er så slarkete at du får dunkelyder. Uansett, skader ikke å sjekke. Koniske hjullagre som du har bak skal ALDRI strammes hardt til med verktøy, kun håndmakt på en pipe med forlenger, blir da akkurat passe ;) Stram kun til all slark er borte, ikke mer! Du strammer mutteren etter å først ha tatt ut splinten og tannskiven. Husk å sette dette på igjen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler at jeg har prøvd alt, har sjekket overalt i bilen etter løse deler, finner ingenting, og sjekket mutteren på dempertoppene på begge demperne, og de sitter ganske så fart, så kan heller ikke være det,

skrangler hele tida nå, bare jeg kjører på ujevn vei, f.eks på snøføre.

ingen som kan bidra med mer hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...