Gå til innhold

Klagerett på UP?

Ranger emnet

Elektronegro

Anbefalte innlegg

Ble stoppet forleden dag av en sivilil fra UP. Jeg lå i rundt 100 i 100-sona og kjørte forbi en annen bil, da det kom en saab i hundreoghælvete opp bak meg. Han la seg opp i rumpa på meg og begynte å blinke med fjernlysene, men jeg venta allikevel med å svinge inn før jeg var langt nok forbi bilen jeg kjørte forbi. Irritert som jeg var ga jeg fyren i saab'en finger'n, og da bråbremsa de og kasta seg inn litt bak meg. Jeg ble en smule nervøs og satte opp farten for å øke avstanden til saab'en, da den plutselig slo på blålys og stoppa meg. Jeg fikk 1600 i bot for å ha blitt målt i 106 i 100-sona, noe jeg på sett og vis kan forstå, men spørsmålet mitt er: har UP lov til å kjøre som noen jævla tullinger uten å gi til kjenne at de er politifolk? Og kan jeg klage på boten og si at jeg følte med truet av politibilen som ikke ga seg til kjenne og at det var derfor jeg økte farten?

De fortalte at de hadde måling på en annen bil, men jeg så aldri noen bil som kjørte så fort som de gjorde foran meg, så jeg skulle gjerne likt å se filmen fra "målingen" deres..! Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være fingeren som fikk han til å reagere slik de gjorde. Du hadde vel valget når du fikk lagt frem forelegget, om du ville godta, eller ikke godta det. Hvordan det er å klage i ettertid vet jeg ikke. Men du kan jo sende en klage, eventuelt ta det til rettssystemet - med de farene det medfører.

Når folk blinker med lysene til deg - uansett hvem det er - så kan det jo hende de signaliserer om at noe er galt, eller noe annet de vil deg. Da er det jo tryggest å slakke av på farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stoppet forleden dag av en sivilil fra UP. Jeg lå i rundt 100 i 100-sona og kjørte forbi en annen bil, da det kom en saab i hundreoghælvete opp bak meg. Han la seg opp i rumpa på meg og begynte å blinke med fjernlysene

Jeg hadde spurte dem der å da hva hensikten med det var, å hvorfor de kjørte som de gjorde. Men da hadde du vell fått beskjed om å passe dine egene saker.

1600kr i bot for å kjøre 6 km/t over fartsgrensen, vell det synes jeg er riv ruskende galt :D

Endret av _MDS_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare enda et eksempel på at flesteparten i UP er en gjæng med (...) maktsjuke idioter. For og svare på spørsmålet ditt så NEI, dem må også følge trafikkreglene når dem ikke har blålys. At dem ligger sånn og ypper seg uten og gjøre seg til kjenne som politi er strengt forbud.

Hvordan du klager, er jeg litt usikker på.. Godtok du den så spørs det hvor langt du kommer men undersøk litt rundt om på nett eller ring naf sin advokat avdeling.

Kenneth

Endret av JChE
sensurert etter rapportering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare enda et eksempel på at flesteparten i UP er en gjæng med (...) maktsjuke idioter. For og svare på spørsmålet ditt så NEI, dem må også følge trafikkreglene når dem ikke har blålys. At dem ligger sånn og ypper seg uten og gjøre seg til kjenne som politi er strengt forbud.

Hvordan du klager, er jeg litt usikker på.. Godtok du den så spørs det hvor langt du kommer men undersøk litt rundt om på nett eller ring naf sin advokat avdeling.

Kenneth

Der tar du helt feil. politiet har lov til å fravike fra regler om det hjelper dem med å lette arbeidet sitt, som eventuelt i dette tilfelle er å ta en som kjører enda raskere. en sivil politibil vil aldri få en måling på en bil om dem skal følge dem med blålys.

ligger man i 100 på spedometeret sitt i 100 sona så ligger man ofte under fartsgrensa, og å ligge å "sperre" venstrefila er ofte ett irritasjonsmoment. at de blinker med lysa er nok ett tegn på at de vil forbi deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ingen ting som sier at du skal stoppe for en sivilbil om den blinker med fjernlysa.

Men sperrer du venstrefila unødvendig lenge kandet jo være noe, men fremdeles, kan vel ikke gjøre så mye om du ligger i fartsgrensa.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du helt feil. politiet har lov til å fravike fra regler om det hjelper dem med å lette arbeidet sitt, som eventuelt i dette tilfelle er å ta en som kjører enda raskere. en sivil politibil vil aldri få en måling på en bil om dem skal følge dem med blålys.

ligger man i 100 på spedometeret sitt i 100 sona så ligger man ofte under fartsgrensa, og å ligge å "sperre" venstrefila er ofte ett irritasjonsmoment. at de blinker med lysa er nok ett tegn på at de vil forbi deg..

Var ikke det jeg tenkte på, det var fremtreden når politiet skulle stoppe trådstarter. Dem har ikke lov til og ligge i raua og blinke med fjernøysa, Utrykkningspersonell er like bundet av §3 i veitrafikk loven som sier at du skal kjøre hensynsfult, aktpågivende og varsomt.

At dem kan ligge i 150km uten blålys for og ta en gjennomsnittsmåling skal jeg ikke si noe på, er det dog ikke i henholdt til §3 kan dem bli straffet for dette. Var snar og si at dem MÅ følge trafikkreglene, jeg mente §3 i veitrafikk loven og i dette tilfellet gjorde dem ikke det hvis historien til trådstarter stemmer.

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider