Gå til innhold

325i turbo prosjekt!

Ranger emnet


[E-30]Frost

Anbefalte innlegg

Holder på med et 325i E30 turbo prosjekt, som sikkert noen har fått med seg. Så jeg kom til å tenke over en ting.

 

I norge går det an å øke hk i bilen med intil 15% uten at det blir noe bråk ut av det :) Så jeg lurte på, gjelder dette også ved turbo trimming? For da er alle mine problemer løst.

 

325i har orginalt 170hk, da kan jeg ha ca 195hk. Lager til et system hvor jeg greit kan stille opp turbo trykket inne i bilen når det trengs. Som for eksempel på bane. Det viktigste i starten er å få det hele godkjent.

Toyota MR2 Turbo 1991 (Solgt)

Audi A4 1,8T 1997 (Orginal) (Solgt)

BMW 320i 1988 (Orginal) (Solgt)

BMW 323i 1986 (Delebil) (Vraket)

BMW 325i 1986 (Turbo Prosjekt)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med Henning Engen, han har planer om å godkjenne sin 325 TIC, og han er seriøs.

 

325 bremsene er Tüv Godkjente til 220hk. Og om du har et nogenlunde ålreit understell så går vel det også bra. Og om bilen er regga før 1.1.96 så slipper du å betale noe for økte HK.

 

Denne 15% regelen er jeg ikke så sikker på egentlig. Men, det kan jo hende det stemmer. Men, uansett.. Du burde vel få bilen din godkjent med 200hk uansett, hvordan du har fått disse hestene har vel ikke så mye å si.

 

Men, husk nå.. At det er teit å kjøre med 300hk i en bil som har bremser til bare 220hk. Du setter deg selv og andre i fare. Det er kjedelig om bremsene plutselig svikter..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja snakka litt med Engen på mail. Sa jeg burde høre med mitt lokale biltilsyn. Skal det når jeg får tid.

 

Planen er å få bilen i 100% stand med en ca 200hk og godkjenne dette. Så kan jeg begynne å skaffe bedre bremser osv til mer hk. Men det er ikke første prioritering.

Toyota MR2 Turbo 1991 (Solgt)

Audi A4 1,8T 1997 (Orginal) (Solgt)

BMW 320i 1988 (Orginal) (Solgt)

BMW 323i 1986 (Delebil) (Vraket)

BMW 325i 1986 (Turbo Prosjekt)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann gutta =)

 

Godkjenning ja, man kan bli gal! Er så utrolig mange forskjellige "meninger" der ute, t.o.m innbyrdes biltilsynet!

 

En kamerat er i kontakt med biltilsynet hos seg nå, og de stiller seg positive til effektendring/turbo bygge i 325i.

De trengte ingen papirer bare man hadde fått på noen store bremser, understell var bra og alt var "skikkelig gjort".

 

Den sikreste løsningen er nok å ta en tur til tyskland og få skrevet TUV papirer til bilen, men dette er jo en del "jobb" og koster litt kr!

 

Dette med 15% er jeg selv usikker på, her er det også masse "skjønn".

 

Spurte på mitt biltilsyn, de sa det ikke var noen regel at 15% sku godkjennes.

 

Når det gjelder effektøkning hat det INGEN ting å si om det er av en turbo eller et eksosanlegg, så lenge bilen fortsatt har lovlige avgasser, støy etc...

 

=)

 

Men stå på, Turbo Bimmer er MORRO!!!

BMW POWER - GO FAST!

www.bmwpower.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by [E-30]Frost

 

Viss jeg forstod rett, så har ikke du tru på at d går? :D

 

Nja... Var vel heller den papirmølla jeg ikke misunna deg akkurat :)

 

Men lykke til og håper du klarer dette! Det er i så fall jævli kult! :) *krysser fingrene for deg*

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Csiturbo

Spurte biltilsynet i kr.sund i forrige uke om akkurat det der med godkjenning av trimma biler, uansett kass måte biln va trimma på så va det godkjent med 15%av orginal effekt på orginale bremsa, hvis det va meir ann 15% økning måtte du ha dokumentasjon på at bremsan va brae nok...

Stemmer det.. Fikk akkurat en mail fra kr.sund om dette selv..

Så da går alt i boks :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW-323

så dvs at bmw med ess kompressor ikke er godkjent? De yter jo mer enn 15% økning.

 

520 150hk får man ca 220-230hk ut av. Må man bare bytte bremser for at dette skal bli godkjent?

Dette må BMW eller TüV godkjenne regner jeg med..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår