Gå til innhold

Satt inn kondensator, blinker enda?

Ranger emnet


Floff

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg installerte nettopp en kondensator i bilen. En Stinger 1Farad.

Jeg har 2stk kickere 10" på 300W RMS hver. Forsterkeren min er på 600W, mener jeg å huske.

+ og - kabelen er på 15mm2, og ikke særlig lange.

 

Det har alltid blinka i lysene mine når jeg har hatt høy lyd, og det har plagd meg. Kjedelig at blinkende lys (hovedlys, baklys, skiltlys og inni bilen) skal ødelegge musikkopplevelsen min.

 

Jeg installerte kondensator, og trodde det skulle fjerne alt, men det gjorde det ikke. Det blinker like ille som før, og det er jo ekstremt rart? Kondensatoren lades ut, og det ser jeg på måleenheten som vises på kondensatoren.

 

Hva er grunnen til at det blinker da ? For liten ledning? Burde jeg gå opp til 20mm2 eller 25mm2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om dei fleste trur at kondensator er kjempebra for blinkande lys.

Det er det selfølgeligt ikkje.

 

Kva er grunnen til blinkande lys? Jo, at trekkes so mykje straum at spenningen går ned.

Kvar ligger problemet? Imellom dynamo og batteri.

 

Forsterkeren trekker jo ikkje mindre strøm pga ein kondensator. Kondensatoren kan hjelpe til med å avlevere strøm ved høge bass slag, men rett etterpå trenger den strøm igjen. Dette kan dempe blinkingen pittelitt, men problemet er jo der fortsatt.

 

Dynamo: Kanskje dynamo er litt liten og begynner å bli slitt. (f.eks. børster)

 

Kabler: Er 3 kabler imellom dynamo, batteri og jord. Disse er som regel ikkje dimensjonert for eit stort anlegg og det kan bli litt dårlige kontakter etter kvart. DISSE 3 KABLENE SKAL BYTTES FØRST VED PROBLEMER MED BLINKING!

 

Batteri: Er batteriet gammelt, kan det være greit å bytte (og kanskje eit litt større) når du har eit stort anlegg

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensator er hett omdiskutert i bilstereobransjen, og mange mener det er helt unødvendig. Det som derimot er viktig, er å oppgradere jording til motor og batteri, og kabling mellom dynamo og batteri i motorrom. Hvis spenningsfallet foran i motorrommet er for stort, greier ikke en liten kondensator å kompensere særlig godt for dette.

 

Edit: Todleif var visst før meg.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jo at the big three er det viktigste blant bil stereo.. Skal si at det er viktig med tjukke kabler, men om man ikke er en db drag artist så trengs vel ikke hundre prosent oppgradering.. Bilen min har en 100 Amper lading fra dynamo og vanlige kabler mellom kaross, batteri og motor, dette er standard på bilen min. Også har jeg 50mm2 til strøm og jord for forsterker i bilen. Denne blandingen med ett vanlig blybatteri (noe slitt kanskje) gav mye blinking i lysa. Senere byttet jeg til ett nytt batteri (42ah i stededfor 62ah som er anbefalt i bilen min) og da forsvant blinkingen. Jeg testet med samme utstyret som før, samt at jeg senere installerte en ny sub.. jeg har ikke hatt problem med blinking siden. Vel og merke, gikk jeg fra blybatteri til ett gelbatteri.

 

Batteriet er jo i seg selv en kondensator kan man si, den lagrer strømmen som skal videre. Det viktigste er at du har nok strøm som kommer inn i forhold til det anlegget trenger. Som det var skrevet før i tråden så er jo kun kondensatoren for at man ikke skal ha blinking ved tung bass. Stort sett når man har behov for kontant utladning, men ikke nødvendigvis ofte da batteriet og dynamo ikke klarer å levere raskt nok.

 

Derfor sier jeg: Skaff deg riktig dimensjonerte kabler mellom jording og strøm fra batteri til forsterker, ett batteri som klarer flere dype "pust" og sjekk hva dynamoen din klarer å levere. Denne er oftest svakheten i ett system som dette.

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.var jo meget tynne ledninger du hadde da.er ikke så mye trekk du har.men greit og oppgradere til 25-35mm2 i ditt tilfelle.samme med jording fra motor til carosseri og fra batteri til karoseri og fra pluss på dynamo til batteri.tenker at det blir bra da.husk at kondisen stjeler litt strøm også :) mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig plagsomt, for tidligere har jeg fått beskjed om at jeg burde kjøpe kondensator. Det andre har ingenting å si, mens her sier dere det helt motsatte og begrunner det nøye.

 

Ikke at det dere sier er dumt, for jeg setter pris på en slik tilbakemelding, og skal ta dette med meg.

Jeg kommer muligens til å bytte bil om et halv år, så får se hva jeg gjør, og hvor mye jobb det er.

Vet dere eventuelt hvor mye jobb det er å bytte disse ledningene mellom dynamo og batteri på Peugeot?

 

Batteriet er nesten nytt, men ikke så alt for stort. Pleier ikke å spille kjempe høyt utenom når jeg har jobbet og har lyst på høy musikk, hehe.

 

Utrolig flott tilbakemelding, og vil ta dette med meg og forteller folk jeg kjenner at det er første prioritet.

Skal også huske på å oppgradere dette når vi skal bygge anlegg i russebilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk å montere tjukke kabler :)

 

Hvis du ser på dynamo'en på Peugoten så ser du med en gang en strømkabel.. Denne går rett i batteriet, så bare te å finne rett kabel :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-30 min når ledningene er ferdig lodda.loddinga kan ta litt til hvis en bruker en lodde bolt.men bruker en gass så går det meget kjapt.det er en god investering uansett.du kan jo bare skru det av igjen når du selger bilen.men ikke fjern di gamle ledningene.er kjekke å ha i tilfelle det er et eller annet,pluss at det blir litt ekstra på tykkelsen også.mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig plagsomt, for tidligere har jeg fått beskjed om at jeg burde kjøpe kondensator. Det andre har ingenting å si, mens her sier dere det helt motsatte og begrunner det nøye.

 

Ta å spør de som sier at du trenger kondensator om dem har utdanning innen elektro, og hva karakterene dems er. For hvis dem tror at en kondensator LAGER strøm, så tror dem nok også på julenissen. En kondensator kan hjelpe til med å holde spenningen vedlike, men da er det snakk om å "få vekk" forvrengning i lyden ved høyt nivå.(altså når du skrur opp volumet og kjører full pupp, så vil også spenningen synke og det vil skape forskjeller i lydnivået som kondensatoren kan "fikse")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår