Gå til innhold

Spørsmål om div. service på golf

Ranger emnet

WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

Har noen ting som må fikses på den "nye" 3'er golfen min (1994-mod, 70000km), noe dog mer viktig enn annet. Før jeg evt. setter den på verksted syns jeg det kan være greit å høre hva som faktisk kan være galt, slik at jeg ikke betaler for å få skiftet noe som egentlig ikke trengs å skiftes.

1. Ettersom jeg har hatt akkurat maken golf før, så vet jeg at temperaturen når bilen er varm skal ligge stødig på 90 grader celsius. For øyeblikket ligger den på maks 80 grader, og som oftest rundt 70 grader. Er det termostaten som må skiftes, eller kan det være noe annet som gjør at temperaturen faktisk er feil eller at den bare blir målt feil?

2. Har trommelbremser bak. Når jeg bremser skraper det veldig fra disse. Høres ut som vanlig rust på skivebremser, men ettersom skrapingen ikke forsvinner regner jeg med at noe ikke er som det skal være. Hva kan være galt?

3. Kjører jeg rett fremover, så står rattet litt skjevt mot venstre. Dette er utrolig irriterende og må fikses. Er det noe som enkelt kan fikses på verksted? Er kanskje bare en liten justering av forstillinga?

4. Bensinmåleren lever sitt eget liv! I det ene øyeblikket er tanken 3/4 full, i det andre bare halv full. Noe som kan bli gjort noe med?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det kan være termostaten som jeg har forstått. Vet ikke hva denne koster, men om prisen ikke er for høy kan det være lurt å bytte denne i håp om at problemet forsvinner.

2. Skraping er som regel stål mot stål, mao. utslitte bremser. Kan være både tromler og klaver eller bare en av delene. Er vel ganske greit å bytte selv om du har gjort det før/har kunnskap nok til å få det til.

3. Jeg forbinder dette med bortjustert forstilling/feil spissing. Har du lagt merke til om framhjulene er slitt skjevt? (Om du kjører mye på snø er dette selvsagt ikke like aktuelt.) Isåfall trenger du forstillingskontroll på verksted. Risting i rattet kan også være en indikasjon på feil spissing.

4. Har ikke noe greit svar på dette, men det kan være en føler i tanken som ikke gjør jobben sin, uten at jeg vet akkurat hvordan dette fungerer.

Tar forbehold om evt. feil, siden jeg ikke har allverdens med peiling, men jeg håper noe kan være til hjelp:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. bytt termostat og se hva som skjer...koster jo mest ingenting...

2. antagelig har du utslitte bremseband...bytt disse pluss tromler!

3. du må fo stillt spissinga di...dette koster ikke all verdens på ett verksted!

4. kan være dårlig kontakt, skru opp det rundte sorte lokket i bagasjerommet og ta av stikket og press det skikkelig på igjen...gjør det rent om det er mye dritt rundt!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider