Gå til innhold

Hvordan gå frem ved salg av bil? kontrakter? forsikring?

Ranger emnet

Gjone

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal selge bilen min på søndag. Kjøper kommer for se, prøve og signere papirer.

Han skal i dag ordne forsikring, slik at jeg kan si den opp før han kjører fra meg på søndag. Jeg har også ordnet en kjøpekontrakt som ligger på naf.no som jeg har fylt ut. Men så kommer spørsmålet som uroer meg.

Bilen har jo rullet 293000 og det kan jo skje ting med den. Hvilke rettigheter har kjøper av bilen etter kjøpet? Jeg har jo krysset av for bilen selges som den er. jeg kjenner ikke til noen feil eller mangler annet enn en ting som jeg har spessifersert i kontrakten. Kan han kreve å heve kjøpet om noen problemer skulle oppstå?

Erik

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Ja, han kan fremskynde krav om heving av kjøp om noe er galt. En god selger lar fagfolk sjekke bilens tilstand før salg, og opplyser om tilstand.

Om du ikke vet noe om tilstand, så skriv det i eventuell kjøpskontrak. For all del, ikke skriv at bilen er i god stand om du ikke vet noe om tilstanden.

Det står i forbrukerloven at STORE mangler er selgers ansvar. Store mangler er alvorlige feil som gjør at bilen ikke er kjørbar/forsvarlig stand. Småfeil som bulket dør, blinklys som ikke fungerer osv er bare småplukk.

Å krysse av "selges som den er" har i praksis ingenting å si. Man kan ikke frasi seg Norsk lovverk. Det gjelder alle uansett. Selges som den er indikerer vel bare at standen ikke er helt topp.

Bare make sure at du opplyser at du ikke vet om tilstand og at det kan(merk; KAN) være sjangs for litt plukk med bilen osv.

Vognkort DEL2 skal signeres, husk at det er DU som skal sende inn dette, IKKE la kjøper ta dette, uansett hva kjøper sier. Gjør du det, sitter du fint i det. Det kan gi deg stoooore økonomiske problemer, finnes aktive tråder her akkurat nå ang. folk som har driti seg ut på det.

Håper dette var noe til hjelp, hvertfall en liten pekepinn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg skal selge bilen min på søndag. Kjøper kommer for se, prøve og signere papirer.

Husk å få penger også - dersom bilen er verdt noe :)

Du behøver ikke å si opp forsikringa før han kjører, men fint om han andre ordner forsikring med det samme.

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke kjøp mellom private, Da gjelder bare Kjøpsloven som ikke har ufravikelige rettigeter for kjøper. Man kan m.a.o. avtale hva som helst.

Om dere er usikre på hvem som skal levere eller sende inn del 2, så gør klar konvolutt med adressa til SV og gå og putt den i postkassa sammen.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant du er oppriktig i kontrakten og får ned alt av feil og mangler som du kjenner til kan du ikke holdes ansvarlig for en bil som nesten har gått 300.000 km. Kjøper kommer hvertfall ingen vei med det.

Forsikringen kan du si opp når vognkort DEL2 er innlevert svv og vognkort DEL2 levere DU personelig. Ikke finn på og gi fra deg DEL2.

Lovverket som parkway referer til er kjøpsloven som gjelder ved kjøp og salg med privatpersoner. På en bil som er så gammel (antar jeg )og har gått såpass langt er det ingenting og hente i kjøpsloven for kjøper hvis det skjer noe i etterkant.

Lykke til med salget!

Kenneth

Endret av Svolp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke kjøp mellom private, Da gjelder bare Kjøpsloven som ikke har ufravikelige rettigeter for kjøper. Man kan m.a.o. avtale hva som helst.

Jo, kjøper har rettigheter. Hvis det er mellommann, så gjelder forbrukerkjøpsloven.

"§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her."

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider