Gå til innhold

16vturbo:Opel Omega og Sierra M20B25.Ny bil! Omega A

Ranger emnet


16vturbo

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bare gå i prosjektforumet også dobbeltklikker du på prosjektnavnet ditt :)

Det fungerer for oss som kjører VAG, men ikke for dem som kjører SKROPEL :-P

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZynTex: Tror ikke 20v kom før i 1988 el 1989. Altså på de siste utgavene.

 

Info hentet fra Wikipedia:

Audi lanserte den originale Quattro i 1980, og den var dermed den første bilen som benyttet seg av Audis quattro firehjulstrekksystem. Motoren var en 2.1 liters rekkemotor med fem sylindre, enkel overliggende kamaksel og 10 ventiler. Første utgave av motoren leverte 200 hk (149 kW), mens den senere ble oppgradert og leverte da 210 hk (156 kW), før den ved siste oppgradering fikk doble overliggende kamaksler og leverte 220 hk (164 kW). Den er ansett som en av de viktigste rallybilene noensinne, og var en av de første som benyttet seg av en regelendring som gjorde det mulig med firehjulstrekk i bilsport. Mange kritikere tvilte på mulighetene til firehjulsdrevne rallybiler, fordi de mente konstruksjonen ble for tung og komplisert, men Quattro var en umiddelbar suksess og vant allerede fra sitt første løp. Bilen vant løp etter løp i to år etter introduksjonen.

 

Den totale produksjonen av gatemodeller er på 11.452 biler i perioden 1980-1991. Karosseriet fikk få forandringer underveis, og den eneste endringen verdt å merke seg var i 1985, hvor bilen fikk ny grill, nye frontlykter, endret listverk og andre emblemer bak. Alle Quattro-modeller ble håndbygget i Tyskland.

 

Til begynne med hadde Quattro 2 manuelle sperrer bak ved feste til håndbrekket. Disse løftet/dro man opp ettersom en ønsket å stive av midtre eller bakaksel. På 1983 modellen ble disse flyttet frem til midtkonsollen. Først som knapper til å trekke ut, for så i 1985 som vribare brytere. I 1987 ble quattro prinsippet videreutviklet med en ny differensial som de kalte «torsen». Navnet kommer av engelsk «Torque Sensing». Det gjorde at de manuelle sperrene som hadde vært i bruk frem til da ble fjernet. Den eneste sperren som da ble tilgjengelig manuelt, var en knapp i midtkonsollen ved håndbrekket og som løste ut når en passerte 30 km/t. De 3 siste versjonene av brytere / quattro prinsipp ble brukt på samtlige av Audi's øvrige modeller igjennom 80 og 90 tallet.

 

De første modellene av Quattro hadde analoge instrumenter i dashbordet. Først i 1984 modellen kom det digitale instrument bordet. Og da fikk den også en digital kvinnelig stemme som varslet om noe var galt med tekniske ved bilen. Denne stemmen var kun tilgjengelig i tysk utgave. De første modellene hadde også velourinteriør som standard, men fikk senere skinninteriør som standard.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp helt av Deltaone. Jeg mener ikke at Audi er best og alt annet er dritt. Langt derifra! Audi er greit nok "mitt merke", men det er ikke dermed sagt andre ting ikke er aktuelt. Kjører jo til daglig Opel Astra F nå til Audi'n er på veien, men her har jeg også ett prosjekt, i tillegg til en Sierra 2.0L DOHC og BMW E36 ;)

 

Men innen rally/billøp ellers så ser jeg mer enn gjerne på Pikes Peak med Ari Vatanen. :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp helt av Deltaone. Jeg mener ikke at Audi er best og alt annet er dritt. Langt derifra! Audi er greit nok "mitt merke", men det er ikke dermed sagt andre ting ikke er aktuelt. Kjører jo til daglig Opel Astra F nå til Audi'n er på veien, men her har jeg også ett prosjekt, i tillegg til en Sierra 2.0L DOHC og BMW E36 ;)

 

Men innen rally/billøp ellers så ser jeg mer enn gjerne på Pikes Peak med Ari Vatanen. :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår