Gå til innhold

Startproblemer (audi 80)

Ranger emnet


Audi4lifee

Anbefalte innlegg

men jeg har jo skiftet den føleren så den er nok ikke defekt

hva må jeg gjøre siden det er brudd ?

jeg merker forskjell da jeg kobler av den føleren.. da går motoren bedre og så fort jeg kobler på igjen så går den dårlig

men det der skjer ikke ofte heller...

har prøvd å kjøre uten den føleren en gang og når jeg bremsa og holdt clutchen inne så lo turtallen på 200rmp

så var ikke helt bra å kjøre uten den..

Bil:

1: Audi 80 2,0

2: Audi 80 2,0E Quattro

3: Audi A4 1,6

4: Bmw 518i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at problemet ikke er permanent tyder på dårlig kontakt et sted.

 

Forsøk på resonnement:

Når du kobler fra føleren, blir det høy motstand. Det får ECU til å tro at det er kald motor, og den gir fetere blanding. Kobler den på igjen så blir blandinga for mager. Hva kan så gjøre at blandinga blir for mager?

Om det er falsk luft p.g.a. lekkasje i innsug eller vakuumslanger vil motoren få mere luft og dermed for mager blanding.

 

Om det er LMM (luftmassemåler) på denne motoren er dette og en kandidat som kan feilbedømme luftmengde og dermed bensinmengde.

Om slangen for veivhusventilsjon er røket eller ramlet av vil det komme mere luft inn enn LMM vet om, og blandingen blir for tynn.

Om du tar av oljepåfyllingslokket kan man få tilsvarende symptom.

 

 

Synes du bør måle den tempføleren en gang til. Blå føler skal trolig være rundt 2000 ohm ved 25 grader og ca 300 ved 80.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaa, jeg skal sjekke det på fredag igjen

men den derre LMM, er det den runde tingen som luftfilteret sitter i ? eller hvor sitter den henn ?

også var det en annet ting jeg glemte å si... når jeg kobler fra den føleren så går motoren bedre og hvis jeg tar ut den slangen som går fra den runde luftfilterboksen til monojeten så hører jeg at motoren går enda bedre... og så da jeg holder fingeren på den nipplen som sitter ved siden av den monojeten så begynner den å gå litt dårligere

 

men skal hvertfall ta å måle den føleren igjen :)

Bil:

1: Audi 80 2,0

2: Audi 80 2,0E Quattro

3: Audi A4 1,6

4: Bmw 518i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den blå føleren du har målt?

Hvilken slange på luftfilterboksen er det du tar av? Den til veivhusventilasjonen?

Du har ikke LMM på din bil, du har dobbel TPS på spjeldakselen. Verdien fra denne, motortemperatur og og lambda er kriterier for kalkulering av bensinmengde.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaa den blå føleren

den tynne slangen

jaa den til veivhusventilasjonen

 

nei det var det jeg tenkte meg at jeg ikke har LMM

begynnte å lure litt da Bwana sa at jeg må sjekke LMM osv

hva står TPS for ?

Endret av Audi4lifee

Bil:

1: Audi 80 2,0

2: Audi 80 2,0E Quattro

3: Audi A4 1,6

4: Bmw 518i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål føleren din igjen du. De verdiene Bwana har gitt er en god pekepinn, men det han skriver ang oljepåfyllingslokket og veivhusventilasjon gjelder ikke din motor siden du ikke har LMM.

Sjekk også pluggen til giveren at den er hel og ledningen til den er hele.

Hvordan oppfører motoren seg om du kjører uten luftfilter?

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ikke utelukket gummiflensen mellom monopointen og innsuget ;) Selv små sprekker i denne kan skape problemer, da lik de du beskriver. Beveg monopointen (luftfilterhuset) lett til alle sider mens motoren går på tomgang. Ikke bruk makt!. Om motoren endrer gange eller turtallet endrer seg så vet du hvor problemet ligger.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår