Gå til innhold

Anlegg i Mercedes W124. Uten å ta hele bagasjerommet, forslag?

Ranger emnet

Stig73CamaroZ28

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer altså på om noen har noen forslag/erfaringer med stereobygging i W124.

Tenker på hvordan man kan få god lyd i bilen uten å ødelegge for mye i bilen eller ta hele bagasjerommet..

Jeg har grunnleggende peiling på bilstereo, har alltid koblet mine bilstereoer selv og har vært fornøyd med resultatene. Men det er ikke dermed sagt at jeg har bygd noe profft opplegg.

Har lite erfaring med bygging av dørpaneler eller glassfiberøsninger, det har mest gått i ferdige basskasseløsninger i bagasjen og div mindre modifikasjoner av luftedyser i dash og lignende.

Syns Mercedes W124 byr på litt utfordring da den har bensintanken bak seteryggen, og jeg vil helst beholde mest mulig av bagasjerommet til hva det er ment for. Altså bagasje..

Men har div løsninger i tankene, som at det er mulig å bygge om førstehjelpsrommet oppå hattehylla til en subløsning. Og at det er plass til ei lita kasse under hattehylla, liggende over bensintanken. Men det blir ikke plass til særlig dyp kasse der..

Så har bilen en ganske stor rektangulær reservehjulsbrønn som jeg kunne bygd noe i, men den plassen tenker jeg er mest egnet for å ha forsterkere i.

Er ikke ute etter et værstinganlegg som får hele bilen til å flexe, men liker å kjenne at det slår litt i ryggen. Så mest mulig trøkk utav minst mulig volum blir vel stikkordet her.

Hvilke elementer passer best i liten lukket kasse? Har sett for meg at et 10" Kicker element av den firkanta typen kunne passet godt i hattehylla. Kamuflert som den originale førstehjelpsluka, vil ikke at det skal synes for godt at det er gjort noe som helst.

Mulig det går å lirke en 12" kicker dit hvis den står litt skråstillt også..

Men finnes det andre sub elementer som er mer egnet til formålet mye trøkk i lite kassevolum?

Tenker videre å oppgradere originalhøyttalerne i dash og hattehylle til Kicker elementer, og koble disse til en egen liten forsterker. Kanskje etpar små diskrete diskanter foran i tillegg.

Hvis jeg i tillegg har etpar aktive subber under forsetene vil jeg vel kunne få følelsen av både trøkk i kupeen og dybde i bassen? Har aldri hørt hvordan en aktiv sub låter i bil, men tenker 2 sånne sammen med evt en 10" Kicker vil gi både rask bassrespons, trøkk og en viss dybde?!

Bedre forslag mottas med takk.

Endret av Stig73CamaroZ28
Bokstavene Æ Ø og Å ble omgjort til koder.. Tungt å lese..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig som skjer med innleggene her nå? Ser de 3 siste bokstavene i alfabetet ikke blir leselige men gjort om til koder isteden?!

Er vel ingen som gidder å svare meg hvis traaden ikke er leselig... :(

Edit: Fikk redigert på plass æ ø og å igjen, så det går an å lese innlegget.. :)

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider