Gå til innhold

Sota ruter, kom ikke igjennom eu-kontrollen!

Ranger emnet

Rdy4Audi

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Hadde bilen på eu-godkjenning i dag. Var ikke veldig fornøyd med at mekanikeren påpekte mine sota ruter mellom A og B-stolpen.

Dette førte til at bilen fikk en 2-feil og dermed ikke godkjent.

Syns dette er ganske idiotisk grunnen være at "jeg" syns det har lite med sikkerhet å gjøre og at mange andre har det, men får fortsatt eu-godkjent bilen.

Er det noen der ute som har hatt erfaringer med dette som kanskje kunne henvist meg til et verksted som ikke er så nøye på akkurat dette?.

Bør også helst være i strekningen Vest-Agder til Vestfold, bor selv i telemark (Kragerø)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kommer jo bare ann på hvor pirkete kontroløren er... men det er ikkje låv :) eneste untak er om bilen kom levert fra fabrikk med sota ruter... greit nokk, eg hadde aldri skrevet opp sota ruter som 2`r feil på en eu, så lenge de ikkje er "malt" svart og apsålutt 0 sikt igjennom.. men det er forskjeld på alle som tar kontroller.. uten om det så hadde du nokk blitt nødt til og få vekk filmen om du hadde blitt stoppa i teknisk kontroll etter veien :)

men over til det du lurte på, så er det vell bare og høre rundt i området du er om det er noen som er "slappe" på kontrollen og ikkje henger seg opp i sånne uvesentlige ting? :)

jim

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for faen meg helt rett, det er enkelt og greit ikke lov å sote de tre fremre rutene, så vanskelig å forstå det?

Du mister mye sikt ved soting av siderutene bak også, men det er lov, en plass må grensa settes.

når jeg tok EU-kontroller var det ingen som var dumme nok til å vise bilen med sotede fremruter, men hadde det vært noen, skal jeg love deg at de hadde fått en 2-feil på det.

Felger og hjul, lys og slikt skal jeg heller kikke mellom fingrene på så lenge det ikke er til fare(som xenon kan være), men slike åpenbarheter, nei.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har og sotede ruter forran på min vectra, men dette er en lysere soting en hva mange andre har... men jeg forstår godt at det ikke går gjennom en eukontroll... nå er jeg så heldig at han jeg sjekker bilen hos ikke er så ekstremt pirkete!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke akkurat kjent med dette da jeg leverte bilen. Jeg kjøpte bilen med sotede ruter, og var ikke helt klar over disse reglene.

Nå er det seg sånn at rutene kun er 20% sota og etter internasjonale regler er vel dette tillat mener jeg å ha lest et sted...

Syns denne reglen i det hele tatt blir praktisert veldig forskjellig fra sted til sted og er ikke akkurat fulgt etter boka over alt.

Ser til og med politibiler med sota ruter og de er enda mørkere enn mine.

Endret av Rdy4Audi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke akkurat kjent med dette da jeg leverte bilen. Jeg kjøpte bilen med sotede ruter, og var ikke helt klar over disse reglene.

Nå er det seg sånn at rutene kun er 20% sota og etter internasjonale regler er vel dette tillat mener jeg å ha lest et sted...

Syns denne reglen i det hele tatt blir praktisert veldig forskjellig fra sted til sted og er ikke akkurat fulgt etter boka over alt.

Ser til og med politibiler med sota ruter og de er enda mørkere enn mine.

Enkelt og greit. Du har ikke lov til å feste noen form for film på på rutene framme.

Har selv 35% på rutene mine og synes det er helt greit. Det ser greit ut og du slipper å bli blenda av sola ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del kamerater som mener det er lov med 25% soting mellom a- og b-stolpen. De har alle tre kommet gjennom eukontroll uten feil på dette, vet ikke om kontrollørene var late ...

Jeg gjenntar meg selv. Det er ikke lov til å feste noen form for film på rutene mellom a-b stolpen.

Men tviler på at de fleste verksteder gir deg feil på dette vis rutene dine bare er tonet ned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde være lov også.

Saken er jo at det ikke er lov å legge på noen form for film på rutene framme. Men hvorfor det? Vis du er utsatt for en trafikk ulykke hindrer jo ikke filmen deg fra å komme ut eller inn gjennom ruten, filmen er jo faktisk i tynneste laget. Men den kunne hindret deg fra å få glass i øynene vis det skulle smelt en dag. Jeg forstår at svarte ruter ikke er lov men solfilm med 30% gjennomskinn burde være lov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan og legge til at når eg hadde min gamle bil på eu for ett år siden så fikk jeg også annmerknin på en liten streamer øverst på frontruta, så det er heller ikke lov å ha en dritt i frontruta, men likevel bryr ingen seg om du har parkeringsbilettholdere, piggdekkoblatholdere medlem av falck klistremerker og sånt i frontruta, som da blokker enn helt annen del av synsfeltet, det er visst ok,det bør det jo ikke være om ting skal være rett =S

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange ganger dette er diskutert jeg. Det er ikke lov, ergo 2er mangel. Kjøretøyforskriften sier det klart og tydelig.

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider