Gå til innhold

Deres formening om gamle biler i drift

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

les fysikken din du!

kreftene på renaulten har ALT å si!

 

krefter påført på bil blir også påført på alle inni! har aldrig ment at bilene i seg selv er levende eller noe i den duren.

 

jeg også vil ha madrassen mellom men det har jeg forklart, kanskje ikke i de ord men.

nå var det jo faktisk bil mot bil det var snakk om.

 

er det fjellvegger det er snakk om så er renaulten overlegen, men det sa jeg jo også! kanskje ikke så godt, men men.

men nå har du forklart det samme 3 ganger med forskjellige ord ;) og jeg har da ikke sakt at jeg foretrekker bråstopp. (uten deformasjon)

 

må jo også legge til at det første innlegget var ganske "far out"

og har også sett meg endret. viss du hadde lest litt mer nøye så hadde du sett det!

skumming teller ikke!

'91 W124 230TE

'94 W124 E220 Sportline

'76 W116 280S

('73 W116 280SE)

'87 4x4 D21 KingCab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå var den videoen bare et helt tilfeldig eksempel da. Store biler er jo generelt sikrere enn små, men denne videoen viser at selv en liten bil kan være relativt sikker bare den er ny nok. Jeg ville aldri bli sett i en renault modus selv(makan til stygg bil), men føler meg LANGT tryggere i min 2004 mondeo med 4 stjerner i ncap, enn jeg gjorde i forrige bilen min, som var en '91 MB 230TE. Merca var litt større, og litt tyngre(såvidt), men hadde langt dårligere kollisjonssikkerhet, manglet airbagger og esp. Mercedesen var svært kollisjonssikker når den kom, men det er faktisk 20 år siden akkurat den bilen var ny. Og det er mye i denne sammenhengen.

Ting som 6 airbager og esp er svært viktig når det kommer til sikkerhet. Uansett hvor god man er til å kjøre, klarer man ikke å bremse ned ett og ett hjul slik som ESP'en kan. Systemet jobber også lynraskt, langt raskere enn noe menneske. Jeg har bare hatt gamle biler tidligere, og har fint klart å holde meg på veien med de også, men dette systemet er en fin tilleggsfunksjon som minsker sjansen for ulykker enda et par hakk. Og airbagger brukes av en grunn, de demper støtet på fører/passasjer meget effektivt. Det at noen få har fått indre blødninger av dette beviser ingenting, de samme personene ville nok også fått indre blødninger av å treffe dashbordet med full kraft, eller få et ratt tredd igjennom magen. Noen personer er også imot sikkerhetsbelte fordi de har hørt om noen som overlevde fordi de IKKE brukte belte, men det blir bare for dumt. Dette er svært spesielle tilfeller man ikke ser ofte, og et belte vil nesten alltid gjøre mer nytte enn skade. Det er en grunn til at det har vært påbudt i så mange år.

 

 

Når det er sagt, liker jeg godt gamle biler selv. De er lette å skru på, enkle å forstå og noen av de har en viss sjarm. Men som en daily driver er Mondeoen mange hakk bedre for meg, og langt sikrere. (Obs igjen, dette var tilfeldige eksempler fra min hverdag, ikke heng dere så veldig opp i bilene. )

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre og nevner her, så har størrelsen en del å si, ja selvfølgelig, det er jo fysikkens lover som spiller inn her.

men som man ser på disse tilfeldige testene, så er det jo ikke til å stikke under en stol at nyere biler er langt sikrere i en kollisjon enn eldre biler. Da det er som det blir nevnt at man har deformasjonssoner i bilen, og at formålet med dette er at hvis uhellet er ute, skal man være mest sikker inni kupèen. Og da jo stivere bilen er i fronten, jo større sjanse er det for varige men og dødsfall i en kollisjon.

 

Så, ja jeg er for nyere biler i den ene enden, men på en annen side så forstår jeg de som velger å ha en eldre bil, deriblant meg selv som har en 20 år gammel mercedes, ikke nødvendigvis verdens sikreste bil, men en god førstebil for min del.

Dette er da en enkel bil, men ikke alt for mye elektronikk i forhold til dagens standard. og mye av utslipp osv av en gammel som ny bil avhenger jo av hvordan sjåføren fører bilen. så alt i alt, så er nok slik som det er nevnt her, at det blir det samme om man beholder sin gamle bil, enn om man kjøper en ny en, med tanke på utslipp.

 

Eldre biler er det og ofte mer sjel i enn nyere biler, dette er hva jeg synes selv, og ikke at alle andre må synes det.

Ny biler i dag syns jeg at alle ser tilnærmet like ut på avstand og at alle på en måte er laget på samme plattform, noe jeg synes er synd, da det blir litt samme hvilken bil man velger, for de er jo "samme" bilen.

dette har vi og noen eksempler på, noe jeg ikke går videre inn på nå.

 

så min konklusjon blir litt som denne:

mercedes_benz_190d_blueefficiency_7_cd_gallery.jpg

ny motor i gammel bil

Mvh

Stian

 

stolt eier av MB 190E

krsmf.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre og nevner her, så har størrelsen en del å si, ja selvfølgelig, det er jo fysikkens lover som spiller inn her.

men som man ser på disse tilfeldige testene, så er det jo ikke til å stikke under en stol at nyere biler er langt sikrere i en kollisjon enn eldre biler. Da det er som det blir nevnt at man har deformasjonssoner i bilen, og at formålet med dette er at hvis uhellet er ute, skal man være mest sikker inni kupèen. Og da jo stivere bilen er i fronten, jo større sjanse er det for varige men og dødsfall i en kollisjon.

 

Så, ja jeg er for nyere biler i den ene enden, men på en annen side så forstår jeg de som velger å ha en eldre bil, deriblant meg selv som har en 20 år gammel mercedes, ikke nødvendigvis verdens sikreste bil, men en god førstebil for min del.

Dette er da en enkel bil, men ikke alt for mye elektronikk i forhold til dagens standard. og mye av utslipp osv av en gammel som ny bil avhenger jo av hvordan sjåføren fører bilen. så alt i alt, så er nok slik som det er nevnt her, at det blir det samme om man beholder sin gamle bil, enn om man kjøper en ny en, med tanke på utslipp.

 

Eldre biler er det og ofte mer sjel i enn nyere biler, dette er hva jeg synes selv, og ikke at alle andre må synes det.

Ny biler i dag syns jeg at alle ser tilnærmet like ut på avstand og at alle på en måte er laget på samme plattform, noe jeg synes er synd, da det blir litt samme hvilken bil man velger, for de er jo "samme" bilen.

dette har vi og noen eksempler på, noe jeg ikke går videre inn på nå.

 

så min konklusjon blir litt som denne:

mercedes_benz_190d_blueefficiency_7_cd_gallery.jpg

ny motor i gammel bil

 

ikke bare motoren men 7 airbags og mye mer. Hadde gjort utenkelige ting for å få tak i akkurat den bilen der!

190e 2.0 - går dårlig og bruker mye bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

tut og kjør, kjører gammel mærsh til jeg dør..

 

har ikke på snart 4 år møtt noen startproblemer eller noe form for faanskap utenom slitte bremser osv... og bilen? mercedes benz C124 230 mod: 1990, abs, mer trenger en ikke, om jeg ønsker noe som kjører for meg, tar jeg romfergen.

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår