Gå til innhold

Twin turbo

Ranger emnet


mercejenta

Anbefalte innlegg

Det dere påstår er bi-turbo, heter tostegs turboaggregat, og er blitt endel brukt på nyere små lastebiler, der de bruker mindre motorer, med større effektuttak for å øke nyttelasten.

 

der er det to turboer, av to forskjelige størrelser...

 

den minste lader tidlig og gir ladetrykk allerede på lave turtall, samtidig så gir den hjelp til spoolup på den store turboen slik at den tar over lettere når motoren trenger det.

 

 

det var iallefall kort sagt slik jeg fikk forklart det på et kurs for noen år siden

 

og på spørsmålet om hvordan det er å bruke twinturbo på rekkesekser, selvfølgelig går det. man lager til to manifolder, og monterer to turboer med lik karakterestikk, og knekker man utfordringen med å få de til å gå likt så vil jeg tro man får en bil der man har ladetrykk tidlig, men som likevel har luft nok til større effektuttak... om det blir bedre en en singelturbo kan jeg ikke svare på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel.. får faen meg dokke bedre vitere svare då!! ska holde kjeft eg å bare skrive på min egen tråd! Forbanna mangen så tror de vett alt her inne, men sikert ingen så har bygd noe sjøl eller lagt noe særlig penger i bilene sine.. Eg har hatt, 13/14 biler på et år .. Så vett nok ka dt e å legge penger i bil...

 

faen altså... drittunger me wikipedia

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel.. får faen meg dokke bedre vitere svare då!! ska holde kjeft eg å bare skrive på min egen tråd! Forbanna mangen så tror de vett alt her inne, men sikert ingen så har bygd noe sjøl eller lagt noe særlig penger i bilene sine.. Eg har hatt, 13/14 biler på et år .. Så vett nok ka dt e å legge penger i bil...

 

faen altså... drittunger me wikipedia

 

Hehehe, roe seg ned nå og skriv på norsk. ;)

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.... Denne o skreiv eg når eg va full, sååååh huske ikkje at eg har skreve det :P Men når eg lese det, så e eg vel ganske enige i den "fulle meg" på dette punktet selv om eg burde skreve det på en annen måte. :)

 

men får beklage her o.. :(

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Såpass bra som nyere turboer har blitt er det svært lite fordeler med å bruke 2 350hk-ratede turboer på en rekkemotor istedet for en god 700-hk en.. rørdragninger og det å måtte ha to av en hel haug greier gjør det unødvendig komplisert og plasskrevende. På Supra f eks. blir det jo ballplass oppi der når det originale sekvensielle twin-systemet blir fjernet. På en V-motor så kan det jo være lettere å få inn to små, men det er lite fordeler med Twin om dagen.. En grei 700hk turbo med riktige rørgate-dimensjoner, skikkelig downpipe / eksos og en motor som er satt opp med riktige deler for å jobbe på lag med "storkar'n" så spooler den like fort og gir samme register som to små. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår