Gå til innhold

Batteri og kondensator

Ranger emnet


petterk32

Anbefalte innlegg

Jaja, da lærte iallfall jeg noe nytt i dag. :D

Jeg har ikke holdt på så mye med bilstereo, men har snappet opp litt her og der via andre som har framstått som om de hadde peiling.

Og jeg leste en artikkel i Bilsport en gang at man kunne dra fordel av å heller bruke flere små subber istedenfor en kjempestor, både fordi små subber hadde kjappere respons hver for seg og at flere sammen dyttet like mye luft som en stor.. Men godt mulig jeg har feiltolket det jeg leste da. Eller at forfatteren rett og slett tok feil. Det er jo endel år siden jeg leste dette, det var mens jeg holdt på med noen hobbyprosjekter på bilstereofronten.

 

Har ikke byggd bilstereo på årevis, så derfor har jeg heller ikke fulgt med i utviklingen.

 

Men bra at jeg fikk rettet på meg, selv om jeg ikke skjønte helt dette med induksjon osv.. Men jeg skjønner iallfall at det ikke er så enkelt forklart som at fysisk store elementer jobber tregere. For det var jo det jeg trodde.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke du har lest feil i bilbladene dine ;) Det man ofte ser er at bilstereobutikker/bilblader skriver feil ;)

 

Det som er, er at små elementer ofte har egenskaper som passer bra for øvre frekvenser(bass = lave frekvenser) og store elementer ofte har verdier som passer bra for de nedre frekvensene.

 

Og det er elementer med egenskaper for de nedre frekvensene man vil ha når man skal ha bass i bilen. Det jeg ser etter når jeg skal ha sub er Fs verdier(lave som mulig, helst på 20-tallet) og se til at Qts parameteret stemmer bra med lukket kasse.

 

Men man skal heller ikke se seg blind på parametere da...ser jo hvor mange som henger seg opp i watt. Watt har faktisk nesten ingenting å si, alle elementer(så å si) tåler å bli drevet så de spiller "høy nok" uansett ;) Er heller brukeren det kommer ann på, og ikke det som blir brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. :)

Jeg skulle gjerne lært litt mer om bilstereobygging, for det har alltid vært noe som jeg har hatt interesse for.

Og jeg ser jo at det jeg en gang lærte ikke harmonerer med sannheten, akkurat det samme gjelder topic'en her. For jeg trodde også at en kondensator var kjekk å ha når man dro anlegget opp til max..

Men så viser det seg at det kun er en narredings for å få folk til å kjøpe litt ekstra stasj.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man kan faktisk ha bruk for kondensator i bilstereoanlegg. Men det folk har fått for seg, er at når man skrur volumet til full, så trekker anlegget mye strøm(sant nok), men det de tror er at kondensatoren gir deg mer strøm...og det er ikke helt sant..(en kondensator kan bare lagre strøm midlertidig, den LAGER ikke strøm :p så du får ikke MER strøm)

 

Når folk sier at de har dårlig spenning/blinker i lysene, så hjelper det lite med kondensator for å si det sånn. Da er det kabler som står for tur til å bli oppgradert. Har man fortsatt for lite strøm så er det batteri som skal byttes, neste steg etter det er dynamo osv osv

 

Som du ser så er det en del ting som skal være i orden før man i det hele tatt trenger å vurdere kondensator, den hjelper kun hvis man har forvrengning pga. spenning. Men jeg tror nok at de fleste opplever forvrengning heller pga. at de har en low-end forsterker med høyt støynivå og dårlig kontroll på elementene ved høy strøm/lav last.(Ser at veeeldig mange kobler subbene sine i så lav ohm som mulig, men det beste er egentlig å koble i høy ohm.)

 

Skal ha temmelig high-end dyrt utstyr før du hører forvrengning pga. dårlig(ustabil) spenning fra batteri om man har tykke kabler og god dynamo. Så en kondensator blir egentlig bare til pynt med mindre man har alt annet på plass først.

 

Liten enkel kjapp forklaring: Det som en kondensator kan hjelpe på er forvrening. Altså når du drar volum til maks, så kan det hende at det skurrer, det kommer av at spenningen ikke er stabil. Det KAN en kondensator hjelpe med. Den KAN holde spenningen mer stabil fordi et batteri er stort, og er laget for å forsyne strøm og spenning over laaaaaaaaaang tid, tømmes også sakte. En kondensator er liiiiiten og laget for å levere fort. Kondensatorer tømmes utrolig fort, så da KAN det hjelpe å ha en kondensator nærme forsterker HVIS du har et batteri som står langt unna/tynne kabler/stooooore strømtrekk over KORT tid.

 

Altså spiller du HØY bass som har LAAAANGE beats vil antagligvis ikke kondensator hjelpe så veeeldig mye. Hvor mye koster en kondensator? 1200kr? Jeg tør påstå at det er 1200kr ute av vinduet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man kan faktisk ha bruk for kondensator i bilstereoanlegg. Men det folk har fått for seg, er at når man skrur volumet til full, så trekker anlegget mye strøm(sant nok), men det de tror er at kondensatoren gir deg mer strøm...og det er ikke helt sant..(en kondensator kan bare lagre strøm midlertidig, den LAGER ikke strøm :p så du får ikke MER strøm)

 

Når folk sier at de har dårlig spenning/blinker i lysene, så hjelper det lite med kondensator for å si det sånn. Da er det kabler som står for tur til å bli oppgradert. Har man fortsatt for lite strøm så er det batteri som skal byttes, neste steg etter det er dynamo osv osv

 

Som du ser så er det en del ting som skal være i orden før man i det hele tatt trenger å vurdere kondensator, den hjelper kun hvis man har forvrengning pga. spenning. Men jeg tror nok at de fleste opplever forvrengning heller pga. at de har en low-end forsterker med høyt støynivå og dårlig kontroll på elementene ved høy strøm/lav last.(Ser at veeeldig mange kobler subbene sine i så lav ohm som mulig, men det beste er egentlig å koble i høy ohm.)

 

Skal ha temmelig high-end dyrt utstyr før du hører forvrengning pga. dårlig(ustabil) spenning fra batteri om man har tykke kabler og god dynamo. Så en kondensator blir egentlig bare til pynt med mindre man har alt annet på plass først.

 

Liten enkel kjapp forklaring: Det som en kondensator kan hjelpe på er forvrening. Altså når du drar volum til maks, så kan det hende at det skurrer, det kommer av at spenningen ikke er stabil. Det KAN en kondensator hjelpe med. Den KAN holde spenningen mer stabil fordi et batteri er stort, og er laget for å forsyne strøm og spenning over laaaaaaaaaang tid, tømmes også sakte. En kondensator er liiiiiten og laget for å levere fort. Kondensatorer tømmes utrolig fort, så da KAN det hjelpe å ha en kondensator nærme forsterker HVIS du har et batteri som står langt unna/tynne kabler/stooooore strømtrekk over KORT tid.

 

Altså spiller du HØY bass som har LAAAANGE beats vil antagligvis ikke kondensator hjelpe så veeeldig mye. Hvor mye koster en kondensator? 1200kr? Jeg tør påstå at det er 1200kr ute av vinduet..

 

Ville bare støtte teorien din om kobling av elementene i lav kontra høy ohm. Kobler man subelementene ned mot 1 ohm, kanskje også 0,5 ohm som sikkert noen gjør, så får forsterkeren fryktelig dårlig (les lav) dempningsfaktor. Dårlig dempningsfaktor= dårlig kontroll på elementene (slapp bass).

 

Det ideelle er derfor å kjøre elementene i 4 ohm, med mindre man har en forsterker med veldig god dempningsfaktor ved 2 ohm. Men disse forsterkerne vokser ikke på trær.. Dette er hvertfall viktig å ha i huet dersom man er opptatt av lydkvaliteten i anlegget og ikke bare at man skal ha ut 300000dB...

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår