Gå til innhold

spille inn subb. tid?

Ranger emnet


Larsi901

Anbefalte innlegg

glad i klaser:D

 

Trenger ikke nødvendigvis og bevege seg lite selv om du ikke knaller volumet i bunn. Og ja er enig i at det går fortere med mer bevegelse men du setter vel ikke bare nye elementer inn og vrenger volumknotten rundt og håper det går bra? Eksempelet jeg ga er over natta og jeg vil hvertfall ikke gå ifra noen av mine elementer stående og banke mot x-max når jeg ikke er nogenlunde tilstede...

 

Men det blir vel litt opp til personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der h�rtes utrolig merkelig ut, hvor har du h�rt dette?

 

"Innspilling" er nemlig det stikk motsatte. En h�yttaler blir "innspilt" etterhvert som opphenget myknes, og det skjer n�r opphenget jobber. Jo mer opphenget jobber(alts� lange membranutslag) jo fortere g�r "innspillingen".

 

Er bare � bruke h�yttalerene som du normalt ville gjort.

 

Nå er det vel ikke bare opphenget som trenger å bli spilt inn, på ett splitter nytt element har som regel svingspolen skarpe kanter. Ved hjelp av innspilling p normalt nivå vil dette problemet forsvinne over tid (alt fra 50-400 timer avhenging av svingspolemateriale). Har også vært ute for tilfeller (grunnet testing), at to identiske elementer på sikt kan ha meget forskjellig effekttålighet hvor da ett element som har hatt lengere innspillingstid vil tåle mer.

 

Gevinsten av å gjøre dette er hovedsakelig lydkvaliteten. Akkurat om du merker dette på en bilsubb er jeg usikker på, men på innehøyttalere har dette fryktelig mye å si. Refererer til kommentaren om Klipsch, som grunnet høy effektivitet, horndiskant og lite bevegelse på svingspolene krever 2-300 timer før de "løsner" rent lydmessig..

 

En annen faktor som alltid vil spille inn på lyden er temperatur. Det er veldig merkbar forskjell på lydkvaliteten i ett bilanlegg ved -20 kontra +20 grader. En annen tommelfinger regel er å spille moderat så lenge man ikke har fått opp varmen i bilen, det er ikke sikkert at ting skjærer seg men hverken elementer eller elektronikk har godt av fullt pådrag når de har vært utsatt for minusgrader en natt eller to eller 10.

Endret av stigsol

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Rett meg dersom jeg har feil, men svingspolen er viklingen som går inn i magneten mens spider er det bølgete, gul/brune opphenget festet mot magnet/chassis på elementet og toppen av svingspolen (der hvor ofte svingspolegapet ender opp under støvhetten/senterkoppen).

 

Det er denne viklingen som går ned i magneten (spolen) som jeg mener har skarpe kanter når elementet er nytt. Etterhvert som elementet blir spilt på vil dette bli "slipt" ned grunnet varme og bevegelse og elementet vil endre karakteristikken og låte bedre, samt som regel tåle mer effekt.

 

Spideren sin oppgave er å gi membranen den rette fjærbelastningen til å stoppe i rett posisjon etter å ha blitt spilt på.

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja da tenkte vi på det samme :p

 

Det jeg ikke skjønte helt var hva du mente med skarpe kanter..for de høyttaleren jeg har, så er spolen ganske "polished" selv når de var nye fra butikk.. Det kan være mye lakk/lim på noe av den da. Er det det du mener? Limet skal jo egentlig tålevarmen som følge av strømmen som går igjennom spolen, for limets oppgave er jo å holde spolen på plass til en hver tid. For om spolen løsner er vel det vi praktisk talt kan kalle sprengt.

 

Spolen er alltid under støvhetten forresten ;) Støvhettens oppgave er å sørge for at støv ikke kommer inn i magneten/kontakt med spolen. Det er dog ett unntak, og det er på de høyttalerene som ikke har støvhette, fordi magneten er i midten(!) av spolen. Jeg har selv hørt temmelig nøye på slike høyttalere og må si meg meget imponert. Stålkontroll på spolen og magnetfeltet!

 

Jeg nevnte verken lim eller spider osv i mine første poster..men det er fordi man trenger egentlig ikke gå så langt inn på det når noen spør om hvor lang tid det tar å spille inn et element, svaret er enkelt, bruk elementet med en gang, akkurat som du ville gjort ellers :) Men det er kjempefint at folk nevner andre ting også, for det er jo sånn man lærer ;)

 

Det du tok opp om kulde(temperatur) er jo faktisk ganske nyttig for de som har bilen i en kald garasje. Tar jo litt tid før bilen blir varm, deretter også opphenget. Det er noe jeg har merket selv, hadde temmelig stivt oppheng på mine forrige subelementer :p

 

Så bare omformulerer jeg litt på den siste setningen din - spideren sin oppgave er å holde spolen i senter av magnetåpningen til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja da tenkte vi på det samme :p

 

Det jeg ikke skjønte helt var hva du mente med skarpe kanter..for de høyttaleren jeg har, så er spolen ganske "polished" selv når de var nye fra butikk.. Det kan være mye lakk/lim på noe av den da. Er det det du mener? Limet skal jo egentlig tålevarmen som følge av strømmen som går igjennom spolen, for limets oppgave er jo å holde spolen på plass til en hver tid. For om spolen løsner er vel det vi praktisk talt kan kalle sprengt.

 

Spolen er alltid under støvhetten forresten ;) Støvhettens oppgave er å sørge for at støv ikke kommer inn i magneten/kontakt med spolen. Det er dog ett unntak, og det er på de høyttalerene som ikke har støvhette, fordi magneten er i midten(!) av spolen. Jeg har selv hørt temmelig nøye på slike høyttalere og må si meg meget imponert. Stålkontroll på spolen og magnetfeltet!

 

Jeg nevnte verken lim eller spider osv i mine første poster..men det er fordi man trenger egentlig ikke gå så langt inn på det når noen spør om hvor lang tid det tar å spille inn et element, svaret er enkelt, bruk elementet med en gang, akkurat som du ville gjort ellers :) Men det er kjempefint at folk nevner andre ting også, for det er jo sånn man lærer ;)

 

Det du tok opp om kulde(temperatur) er jo faktisk ganske nyttig for de som har bilen i en kald garasje. Tar jo litt tid før bilen blir varm, deretter også opphenget. Det er noe jeg har merket selv, hadde temmelig stivt oppheng på mine forrige subelementer :p

 

Så bare omformulerer jeg litt på den siste setningen din - spideren sin oppgave er å holde spolen i senter av magnetåpningen til enhver tid.

 

Det er godt mulig at endel bilelementer har en svingspole med ganske glatte kanter fra de er nye, slik at man kan dra på godt fra begynnelsen. Men min erfaring med hifi elementer for innebruk tilsier at de kan ha ganske røffe kanter på viklingene til svingspolen. De kan derfor rett og slett ta skade ved for tidlig pådrag og store utsving.

 

Det er ikke alltid svingspolegapet er dekket av en støvhette.. Ta for eksempel i bilstereoverden; Cerwin Vega Stroker. De har en justerbar spider der hvor støvhetten normalt vil sitte. Andre elementer kan ha to spidere, en på membranside av magneten og en på underside av magneten. Dette skaper maksimal stabilitet på svingspolen. Her er ett bildeeksempel:

 

656ce68ca65a5a9.jpg

 

Det som jeg kommer meg her er muligens litt "analt" og offtopic, men føler det kan være kjekt å vite. Og i forhold til omformuleringen din så har du rett i det, Parkway. Men det kommer i tillegg til det som jeg nevnte i posten min:)

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår