Gå til innhold

Diverse småting med omega 2.5 V6 ´95

Ranger emnet

kansel

Anbefalte innlegg

hei. jeg har noen småting som jeg sliter litt med på min 1995 omega 2.5 V6

for det første har styresnekka gått lekk. den leker helt nederst i den delen man ser under bilen. ser at man kan kanskje skru ut den bolten på enden. fjerne en jerngreie som holder en pakkning på plass og kanskje bytte denne? men ser ikke på noen plass at det finnes no slikt som rep-set til dette? jeg har ny snekke liggende. men det ser jo ut som enormt med arbeid for å bytte denne.. så noen som har gjort dette og kanskje har no å si der? (evnt dimensjon på en slik pakning/simmering ville jo hjulpet.)

det andre største problemet er motorlampa. får ikke godkjent bilen så lenge den er der. har hadd den inne på avlesning. der sies det at det er en bankesensor som har gjort utslag. krets 1 - 2 ellerno. merker jo at turtall og effektivitet på bilen er slapp. så er jo noe som kødder med tenninga uten tvil. og til tider mister jeg bensinmåler og turtallsteller (speedometer fungerer) så tenker det er en eller annen kontakt i motor som gjør dette. neo som har hadd lignende problem? vet at vacumstyringa til regulering av luft inne i bilen (tynn slange i motorom) er kutta av. så finner ikke helt ut hvor den skal for øyeblikket, men det skal jeg få sjekka med en annen bil. men dette skulle da ikke gi slike problemer?

en siste ting er om noen har kjøpt linselykter hos gatebil.eu ellerno slik? jeg hadde litt problem med å få pærene til å sitte (H1 pærene) siden det helt klart er no annet enn europeisk standar på den produsjon. men jeg fant ut att pærene må stå på en litt annen måte. men de står fortsatt slik de skal. hadde lysjustering og kjørte den på eukontroll dagen etter. der får jeg vite at lysene mine ikke er stilt rett?! så kanskje noen som vet om dette også er ett problem med custom lykter?

all svar og hjelp mottas med stor takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor du mener det lekker, men hør på opel, di har garantert vært borti det før. Den blir godkjent selv om du har motorlampe som lyser, det er 1-er feil. Abs lampe er 2-er feil. Det er kjent at den kontakta bak speedometeret kan bli dårlig etterhvert. Dårlig kontakt elns. Er lett å skru ut speedometeret på disse. Du trenger bare å få justert høyden på lysene, regner med at det er justering på de.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nederst på snekka. der den styrearmen går ut (som beveger seg) over den står det en øvre og en nedre tettering. eneste opel kunne hjelpe med var en delefilm. der de ikke finner noen info om mål på disse. eller om det faktisk finnes å få kjøpt utenom. har vært i kontakt med opel i sverige bl.a siden opel her i Tromsø er håpløse.

når det gjelder motorlampe, så får jeg 2'er feil på den. er som sagt denne bankesensorn. som gjør at motor og tenning er ujevn. av den grunn får de ikke tatt riktige målinger. og gir derfor en 2'er. tenker jeg i verste fall klipper ledninga eller finner en måte å få bort motorlampa da jeg tar den på kontroll neste gang ;)

lysene er jo som sagt ingen problem i seg selv. det er justering på dem. og tenker om jeg kjører den på naf, så justerer de samtidig. så det var i grunn aldri sett på som ett problem. lurte mest på om noen hadde merket samme problem. siden det faktisk var tatt justering rett før forrige kontroll. eller om opel som gjorde den rett og slett har sluntra unna.

men skal sjekke kontakt bak speedometer. men har denne for vane å tulle det til mer enn at man mister noe lys eller funksjoner i instrumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...