Gå til innhold

Vekt på biler i reportasjer

Ranger emnet

TiNy

Anbefalte innlegg

Flere bilblader oppgir 0-100, toppfart, motoreffekt osv, på bilene som er omtalt i artikler.

Max Power oppgir mye slik informasjon, og ikke rent sjeldent ser man overstylede biler med 1.4 liters motor som gjør 0-100 på 9 sekunder osv. Det tar jeg ofte med en klype salt.

Er det flere enn meg som savner at biler veies og at vekten blir oppgitt sammen med alle andre opplysninger?

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TiNy

Flere bilblader oppgir 0-100, toppfart, motoreffekt osv, på bilene som er omtalt i artikler.

Max Power oppgir mye slik informasjon, og ikke rent sjeldent ser man overstylede biler med 1.4 liters motor som gjør 0-100 på 9 sekunder osv. Det tar jeg ofte med en klype salt.

Er det flere enn meg som savner at biler veies og at vekten blir oppgitt sammen med alle andre opplysninger?

JA!!!!!

96' Ford courier (2 stk)

Nesten solgt - 95' 320i cab

x- 93' 318iA

x- 94' Peugoeot 306

Member of Bmw Car Club Norway

www.bmwccn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier kun å spørre etter vekt når jeg lager reportasjer hvis bilen er vesentlig trimma eller letta. Og det er slett ikke alltid eieren vet hva den veier...

Å kjøre en bil på vekta i forbindelse med skriving av en reportasje kommer neppe bilbladene til å begynne med...

Jeg skriver alltid kilden for effekttall og prestanda

(om det bare er eieren som anslår, eller om han har det svart på hvitt og hvem/hvordan som har målt det)

Mange journalister tar ikke med kilden, og enkelte blader redigerer bort slikt for å spare plass i bladet...

Kom gjerne med synspunkter på hvordan dette kan gjøres bedre :)

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vekten er essentiell i alle bilsammenhenger. Prestanda, kjøreegenskaper osv.

Vekter finnes jo "overalt".

Jeg synes det er merkelig at seriøse tester / reportasjer ikke tar for seg totalvekt og vektfordeling. Det er en naturlig del av spesifikasjonene til bilen.

Det er mye annet redaksjonelt søppel som burde vike plass for tekniske data.

Samtidig etterlyser jeg at det det kommer en "standard" for hvilke spesifikasjoner som skal listes opp i bilblader.

Min mening.

2001 BMW 525iAT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekter finnes jo "overalt"

?

Jeg synes det er merkelig at seriøse tester / reportasjer ikke tar for seg totalvekt og vektfordeling. Det er en naturlig del av spesifikasjonene til bilen.

Enig når det gjelder nybiltester og kraftig trimma/letta biler

Det er mye annet redaksjonelt søppel som burde vike plass for tekniske data.

Enig, for hardcore bilbladlesere er dette viktig. Men redaksjonene prøver nok å gjøre "alle" til lags ;)

Samtidig etterlyser jeg at det det kommer en "standard" for hvilke spesifikasjoner som skal listes opp i bilblader.

God tanke, men de fleste bladutgivere er opptatt av å være forskjellig fra konkurrenten.

Bra synspunkter, men jeg tror ikke du vil få noe særlig av dette oppfylt - dessverre :(

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekter finnes ved alle grustak/knuseverk, langs E-6 osv. Ingen umulig oppgave.

Jeg skjønner at jeg sansynligvis ikke får det slik som jeg vil, men vekt og vektfordeling er viktig, og derfor ba jeg dere om å si deres mening.

Jeg synes det er fint at du Kid-A svarer på dette, fordi du er i bil-journalist miljøet. Kjekt å vite hva bransjen mener om dette.

2001 BMW 525iAT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Tar opp igjen denne etter lang tids hvile.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor blader og magasiner ikke skriver om vekt og vektfordeling!! :(

Som nevnt over er det svært interessant i forhold til kjøreegnskaper og prestanda. Jeg mener vi burde gjøre opprør, og kreve at alle bilblader tar med dette!!

Hva synes du?

2001 BMW 525iAT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekter finnes ved alle grustak/knuseverk, langs E-6 osv. Ingen umulig oppgave.

Jeg skjønner at jeg sansynligvis ikke får det slik som jeg vil, men vekt og vektfordeling er viktig, og derfor ba jeg dere om å si deres mening.

Jeg synes det er fint at du Kid-A svarer på dette, fordi du er i bil-journalist miljøet. Kjekt å vite hva bransjen mener om dette.

Er ikke alltid like lett for hvem som helst og dure inn på en vekt og låne da. Mange er faktisk også stengt av utenom åpningstider. Og hvem har vel lyst til og stille opp på nærmeste trafikkstasjon med en godt modifisert bil....?

Men skal si meg enig i at info som hk etc. kun bør stå i en repotasje hvis dette er noe som er dokumentert. Gjetting og skryting blir bare tull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider