Gå til innhold

kobling av org. 240 turteller

Ranger emnet

VolvoMan

Anbefalte innlegg

var og fikk denne for en 50 lapp på huggeren ... noen som vet hvprfan den skal kobles....

Var en rød/hvit leding på bilen jeg tok den av, men jeg har ikke denne ledningen.. ledningsnett til 1979og 1982/83 er ikke helet likt:rolleyes:

volvoman-turteller.jpg

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig som Brandtenborg sier..

+ fra ledning som kun er strømførende når tenning er på. (f.eks instrument belysning)

Så skal du ta minus fra minus på coilen..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trikset er å koble + til instrumentpanel klusteret.

dvs. du har noen + kontakter på noen av instrumentene på panelet, så koblet du på en sånn kontakt med forgrening.. jeg vet ikke hva slike plugger heter desverre..

bifil plugg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blanke kontaken dere ser på bildet kan det var plus og minus... de treffer nemmelig noen kontakter som går vi instrument belysningen

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prata med en kjenning i går som har monter en slik turteller han kobla bare til en ledning som lå bak instrumentpanelet "rød/hvit", men har en 86 modell

Jeg lure på den skal inn på den hvite ledningen...

Har studert et koblingskjema for 85. modell i en hyens bok der er det følgende

hvit/rød -----> til coil

en av er koblet sammen med div varselys og videre til sikring 13 med en blå/rød ledning

en er koblet sammen med instrument belysning

81 modell harr bare 2 ledninger hmm...

Skal scanne litt i kveld..:)

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte akkurat turteller på 240'en min. Jeg har VDO type da og den er annerledes enn din. På VDO'en var det bare å skru fast turtelleren i konsollen og så koble på den røde/hvite ledningen som kom fra coilen på koblingen på turtelleren som det stod +12V.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktstykket bak på turtelleren er meningen å koble til klokke (konstant pluss, belysning og jord). Volvos originale 52 mm klokke har slikt kontaktstykke som passer på turtelleren og mates fra denne. Dvs at du bare behøver å tilkoble ledning fra coilen til turtelleren. Pluss/ jord får den fra kontakter mot instrumenthuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider