Gå til innhold

lyspære og batteri eventyr (opel)

Ranger emnet


thorirv

Anbefalte innlegg

hei

for en stund siden fandt jeg ut at jeg måtte bytte lyspære i min gamle opel astra (headlamp). jeg koblet fra lyspærepluggen slik at bilen stod noen dager før jeg hadde den i igjen (da med ny lyspære). fandt ut at batteriet var dødt (ca et og halvt år gammelt). brukte noen dager på å få det ladet opp igjen (nei, jeg bruker bilen ikke mye), satt det på plass igjen, startet bilen, den stod noen dager, og nå er batteriet dødt igjen. og jeg er litt lost i forhold til hva som kan ha skjedd her...

 

a) jeg går utifra at det må ha skjedd utlanding mens lyspærepluggen ikke var koblet til. men når den er tilbake på plass igjen, så skulle det vært fikset, ikke sandt?

b) et bilbatteri som blir utladet ned til 5,2V, er det ødelagt eller skal jeg kunne forvente at det holder strøm som før etter oppladning?

 

eller har dere noen lure forslag hva som kan ha skjedd her...

 

 

på forhånd, takk

thorir v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags batteri er det snakk om? Det finnes ein del (bilstereo) batteri som tåler utladninger.

"Normale" batterier tåler ikkje so mykje.

So det kan godt være at batteriet er øydelagt.

 

Bruker du bilen lite, bør du vedlikeholdslade batteriet.

 

Er det nok væske på batteriet? (eller er det vedlikeholdsfri)

 

Mål ladingen på bilen.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusin takk for svar...

 

Hahha, nei jeg regnet ikke med at lyspæren jeg hadde i lommen brukte opp batteriet, men det jeg ikke visste var om det kunne skje en strømutladning som følge av åpen lyspæreplug (det er den eneste endringen fra bilen startet fint til den ikke hadde strøm), hvis den f. eks. hadde kommet bort i noe med begge kontakter (det syns jeg er usansynlig, men innrømmer gjerne at det er mye ang. strøm jeg ikke forstår).

 

Ang. batteriet, i går i 17 tiden målte jeg det, tilkoblet i bilen, og det måltes under 2V. Da koblet jeg batteriet fra (og det begynnte straks å klartre opp i V, var over 3V i løpet av halvt minutt). Når jeg så hentet det inn for å evt. lade opp igjen nå i dag morges (ca. 16 timer senere), måltes det over 10V. Nå vet jeg ikke om dette er normal, selv for et 'dødt' batteri, men jeg syntes det var litt snålt.

 

Batteriet hetter forresten ScanBrit, 62Ah (vedlikeholdsfritt)

 

Hilsen

Thorir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den frakoblede plugen har ikke mistet noe strøm.

 

Siker på at du ikke har dratt ut lybryteren eller noe.

 

Ett batteri vil ta seg opp på spenningen om det er noe som trekker som blir frakoblet, men den spenningen forsvinner fort ved belastning.

 

Prøv å lad det opp, og så ser du om noe står på i bilen din når du kobler det til.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den frakoblede plugen har ikke mistet noe strøm.

 

Siker på at du ikke har dratt ut lybryteren eller noe.

 

Ett batteri vil ta seg opp på spenningen om det er noe som trekker som blir frakoblet, men den spenningen forsvinner fort ved belastning.

 

Prøv å lad det opp, og så ser du om noe står på i bilen din når du kobler det til.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det eneste som skjedde fra bilen startet fint og viste ingen tegn på dårlig batteri, til det var ca null igjen på batteriet, var at jeg hadde tatt ut en lyspæreplug, og brukt ca en uke på å få den på plass igjen. Syntes timingen var litt merkelig, og at det muligvis var en sammenheng, men det høres jo ikke helt klokt ut heller...

 

Konklusjonen blir vel at jeg lader opp batteriet og tar bilen på verksted for div. målinger

 

 

Sette pris på svar

Thorir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et batteri har under 12v er det en eller flere celler som er defekte og det lar seg ikke reparere. Hver celle tilsvarer ca 2,1v på et friskt batteri. At en eller flere celler går skjer fra tid til annen, og spesielt hvis det har vært frost. Vil tippe at du IKKE har problem med tapping, men at det rett og slett er batteriet som har ødelagte celler pga alder/frost/sjelden eller ingen lading over lang tid.

Endret av greddyspeed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår