Gå til innhold

førsterker spørsmål

Ranger emnet

darkchron

Anbefalte innlegg

hei..

jeg har en alpine mono block førstærker på 700watt som driver 2 subber på 1400watt.. men jeg kjenner kroppen suger etter litt mer bass men da hopper forsterkern ut.

Vurderte å kjøpe en forsterker til av samme type, å kjøre en førstærker på vær sub, vil det bli mer eller like mye bass som jeg har nå bare på 1?

har hørt att noen forsterkere ikke er vits å kjøpe 2 av, fordi effekten blir samme som 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hvor mange ohm er den rated 700W og hvilken belastning bruker du nå?

Alpine's forsterkere er ofte kjempestabile helt ned i 1 ohm og da kan det jo hende du klarer tyne det du trenger ut av den uten å måtte ty til en ekstra forsterker...

Med to forsterkere bør du nok enten ha to like forsterkere eller skillevegg i kassen for at du skal få rett forhold... Med like forsterkere bør du også se på fasene så du ikke får noe kluss der :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by darkchron

4 ohm, 1 x 200 Watt

2 ohm, 1 x 350 Watt

aner ikke hva jeg belaster nå jeg :P har bare fyrt i subbene jeg :P

OK, så forsterkeren gir 350watt RMS... Ikke 700watt (som er MAX-wattene, og helt ubrukelig å referere til.)

Den forsterkeren er alt for liten til å drive to sub'er på 1400watt... Regner med at du har oppgitt MAX-watt her også.

Kom med opplysninger om subene... Antall ohm, antall spoler, RMS watt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre, så er dette alt som står..

RMS utgangseffekt ved 14,4 Volt:

4 ohm, 1 x 200 Watt

2 ohm, 1 x 350 Watt

klasse-D teknologi i utgang

- Mos-Fet strømforsyning

- subsonicfilter

- LP delefilter (24 db per oktav)

- Bass EQ funksjon

rart visst det skulle være ALT for lite, det dundrer jo allerede så blosmaken kjennes :P

-------

men lurte på en ting til, er dette mulig ?

remote.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og ikke minst, hvordan har du koblet dem?

Fra + på forsterker til + på hver bass etc.. Eller har du koblet mellom bassene?

Kan jo hende vi klarer dra ut litt mer effekt for deg ved å hjelpe deg litt, men med den ratingen på subbene ville jeg nok klinket til med en skikkelig monoblokk på 1kW eller så, nå når dem er såpass billige som dem er ;-)

EDIT:

hrrm, ble litt feil :D

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre, så er dette alt som står..

RMS utgangseffekt ved 14,4 Volt:

4 ohm, 1 x 200 Watt

2 ohm, 1 x 350 Watt

klasse-D teknologi i utgang

- Mos-Fet strømforsyning

- subsonicfilter

- LP delefilter (24 db per oktav)

- Bass EQ funksjon

rart visst det skulle være ALT for lite, det dundrer jo allerede så blosmaken kjennes :P[/img]

Dette gjelder forsterkeren... Hva med sub'en? Kom med noe data på den. Hva slags sub er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...rart visst det skulle være ALT for lite, det dundrer jo allerede så blosmaken kjennes :P ...[/img]

Dette er hvorfor: ".. men jeg kjenner kroppen suger etter litt mer bass men da hopper forsterkern ut."

Forsterkeren hopper ut, fordi den er for liten... Den er ikke bygd for å dra de sub'ene helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg vil ha en forsterker til vær sub.

Forsterkern:

http://www.bilstereospesialisten.no/Amplifier.htm

info om subban:

Sony 12" i Pentagon serie.

Femkantet membran i polypropylen,

firelags svingspole i aluminium, gummioppheng, 350 W RMS.

(monteringshull er rundt, standard 12" størrelse)

Passer i 35 liter tett kasse, eller 45-55 liter portet.

1200 Watt max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg unna MAX-merkingen... Den er og blir totalt useriøs!

RMS merkingen på den sub'en er 350watt i 4ohm.

Så når du kobler to slike i paralell, får du 2ohm. Og de tåler tilsammen 700watt.

Den forsterkeren din klarer nå bare å gi 350watt RMS. Det ser du nå, at er for lite.

Kjøper du en til, vil du kunne gi 200watt RMS til hver av de sub'ene. Eller 400watt totalt. Du får altså 50watt mer, av å bruke en forsterker til. Ikke verdt det.

Kjøp deg en større monoblokk, som gir ca 700watt RMS ved 2ohm. Da blir det trykk i bilen.

Tips: Dynabel BF4501, eller den største Sony'en... (Den slenger jeg med, fordi du har Sony sub'er.)

Om det er interessant, kan jeg komme med priser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider