DaButcher Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Hei! Da det finnes mange måter å tune en gammel maskin på, uten å bruke penger (eller nesten uten å bruke penger), tenkte jeg alle kunne bidra med ting de har snublet over med tiden. Det pleier jo å være spørsmål fra folk om hvordan de kan trimme motoren sin uten turbo.. Jeg fant feks denne: http://www3.bc.sympatico.ca/Volvo_Books/maint3.html Den forteller om hvordan du skal få bedre luftstrøm inn i innsuget.. skal visst gi 3-5% elns.. tror de volvobible folkene skal ha rimelig bra peiling på hva de snakker om, de har utregninger og slikt på masse ting. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Originally posted by DaButcher Hei! Da det finnes mange måter å tune en gammel maskin på, uten å bruke penger (eller nesten uten å bruke penger), tenkte jeg alle kunne bidra med ting de har snublet over med tiden. Det pleier jo å være spørsmål fra folk om hvordan de kan trimme motoren sin uten turbo.. Jeg fant feks denne: http://www3.bc.sympatico.ca/Volvo_Books/maint3.html Den forteller om hvordan du skal få bedre luftstrøm inn i innsuget.. skal visst gi 3-5% elns.. tror de volvobible folkene skal ha rimelig bra peiling på hva de snakker om, de har utregninger og slikt på masse ting. ps. anbefaler dere å sjekke veivhus ventilasjons filteret, om dere ikke har gjort det på en stund.. om det er tett, kan pakninger blåse ut! tar bare 5 minutter å sjekke det. på de litt eldre motorene, er filteret en slags spiralfjær som har hakk.. på de nyere er det plastikk filter. den eldre er selvsagt litt mer kav å rense, da du må dra ut spiralen og vaske den grundigt, for så å prøve å få den inn igjen. Det er visst ikke så dyrt med nytt filter, men ejg tenkte jeg kunne likesågodt mekke det selv, siden jeg har vedlikeholdt en god del motorsager før.. :p Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoMan Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Tøft.. den siden er lagret... skal kanskje bestille meg boken Modifiser luftfilter boksen.. http://www3.bc.sympatico.ca/Volvo_Books/maint1.html Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Februar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2004 den eldre er selvsagt litt mer kav å rense, da du må dra ut spiralen og vaske den grundigt, for så å prøve å få den inn igjen. Det er SÅNT man lærer av, Olav! :-) Vi datagutta trenger å fikle litt også vettu' ;-) Den forteller om hvordan du skal få bedre luftstrøm inn i innsuget.. skal visst gi 3-5% elns.. Mange bekker små, gjør en stor å. Jeg tror ikke jeg ville gjort det i den urlen din på en B21A, men på en feinsmecher er det riktig å gjøre sånne små tweaks!! Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2004 Originally posted by Skody Mange bekker små, gjør en stor å. Jeg tror ikke jeg ville gjort det i den urlen din på en B21A, men på en feinsmecher er det riktig å gjøre sånne små tweaks!! hehe.. jeg tenkte jeg skal leke meg med motoren min etter jeg har byttet. kanskje jeg skal totalrenovere den og se om edn funker etterpå? :p kunne vært kult å demontert/renovert og montert motoren igjen. om den ikke funker etterpå, er det ikke så big deal, pga den er ikke verdt sin vekt turbotrykk. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet Februar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2004 Volvo Bilia skulle ha 29,- for nytt filter. Koster ikke en drit. Originally posted by DaButcher ps. anbefaler dere å sjekke veivhus ventilasjons filteret, om dere ikke har gjort det på en stund.. om det er tett, kan pakninger blåse ut! tar bare 5 minutter å sjekke det. på de litt eldre motorene, er filteret en slags spiralfjær som har hakk.. på de nyere er det plastikk filter. den eldre er selvsagt litt mer kav å rense, da du må dra ut spiralen og vaske den grundigt, for så å prøve å få den inn igjen. Det er visst ikke så dyrt med nytt filter, men ejg tenkte jeg kunne likesågodt mekke det selv, siden jeg har vedlikeholdt en god del motorsager før.. :p Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2004 Originally posted by tnrfd Volvo Bilia skulle ha 29,- for nytt filter. Koster ikke en drit. som jeg sa, koster ikke mye. Men, når jeg kjedet meg, pluss jeg var 1 time kjøring fra Volvo, hvorfor ikke fikse på noe selv istedenfor å kjøpe nytt? har jo den samme egenskapen som et nytt filter etter jeg har renset det. videre, skal jeg jo bytte ut denne motoren mot en jeg har gått til innkjøp av. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.