Gå til innhold

VW Passat 2003 1.6 bensin : Varsellampe og høye CO verdier

Ranger emnet


xthomi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Da jeg kjøpte Passaten min i 2008 i Skien så fikk jeg opplyst at varsellampen var en defekt føler. Den var Eu godkjent så jeg tenkte ..jaja... Hadde bilen på Eu test for andre gang i 2010 og det var ingen anmerkninger på avgassene og de mente at det sannsynligvis var en defekt føler. Bilen ble EU godkjent.. men denne uken når jeg hadde bilen inne for en reperasjon av vindusmekanismen så tok de en avgass test som viste over 15% i CO verdier.

 

Er det slik at det er katalysator som er defekt? Eller er det lambdasonden? Kan dette repareres eller må jeg bytte ut katalysatoren? DYRT?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfeller der lambdasonden tar kvelden så vil motoren få for fet blanding, altså får den for mye bensin i forhold til luft. Denne er skrudd inn i eksosen foran katalysatoren og har en kabel som går opp til en eller to plugger. Plugg ifra, skru ut gammel sonde og inn med ny for så å plugge ledningen(e) på. På mekonomen tar de ca 1500 for en ny lambdasonde, men vær sikker på at det er denne som er defekt før du går til innkjøp av en ny. Det du må gjøre først er å få lest ut feilkoder. Ser du holder til i Stavanger, om du skal nordover til Haugalandet så kan jeg fikse det for deg ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en ting... da jeg kjøpte bilen min så lyste denne motorlampen i dashbordet... Da sa selger (forhandler) at de hadde sett på det og det var kun en føler (lambdasonden?) som ikke virket som den skulle. Bekymringsløst har jeg kjørt med denne lampen på i snart 3 år... den gikk jo gjennom EU test ifjor.. Men når du sier at Lambdasonden er defekt så får motoren for fet blanding... kan dette evt ha ødelagt catalysatoren over tid? Isåfall.. er dette noe jeg kan rippe opp igjen selger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at lambdasonden er defekt, men dine symptomer kan antyde at den er defekt. Du kan også ha en defekt temperaturgiver, feil på TPS eller en kombinasjon av flere andre feil som også kan gi forhøyet CO. Er derfor jeg sier du bør lese ut feilkoder før du går til innkjøp av deler ;) Og ja, du får utskrift hos Møller om du ber om det.

Katalysatoren kan ta skade av dette ja (den er dyr). Du kan ta turen innom selger og lufte dette, men siden det er så lenge siden tviler jeg på at du får noen respons.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår