hamsund Skrevet Februar 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2011 Heisann:) Har nettopp kjøpt en 850 med usannsynlig høyt oljeforbruk. Ifølge forrige eier, var det målt et forbruk på 4-5dl. pr 50km. (5 Mil!) Motor har gått 245000, og han har fått skiftet veivhusventilasjon, tennplugger, tennkabler, fordelerlokk og rotor. Etter å ha kjørt en stund kokser plugg i syl. nr.3 så mye at den ikke tenner på denne sylinderen. Noe sier meg stempelringer og oljeslepering, muligens ventiltettinger, men lurer på om noen her inne har vært borti dette og kunne komme med noen tips? Mvh. Stian-Andre Hamsund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2011 1 dl pr mil er forferdelig mye, mye mer enn noen av mine biler bruker på 1000 km! Du kan begynne med å skifte alle ventiltetningene, noe som er en meget billig affære, gjort på noen få timer. Er problemet da løst så kom du billig ifra det, om ikke så kan det bli dyrt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hamsund Skrevet Februar 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2011 Takk for svar :) Ja, kan prøve dette først... hvis ikke er nok billigste alternativ å bytte motor... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2011 Enig. 10 nye ventiltetninger koster 2-300 kr. Er problemet like ille så er det mest sannsynlig billigere og mindre tidkrevende å bytte hele motoren, Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hamsund Skrevet Februar 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2011 Jepp! Da var ventiltetninger bestilt; 42,- stk. på Mekonomen :) Skal poste resultatet når jeg har skiftet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2011 Kunne ha skaffet deg billigere tetninger, men ok. Har du gjort denne jobben før og har verktøyet du trenger for å skifte disse? Tenker da på å skifte uten å ta av toppen. Trykkluft på sylindrene, fjørkompressor og spesialtang for å dra av de gamle tetningene. Jeg har sveiset sammen et verktøy for denne jobben slik at jeg kan gjøre den alene. Har brukt det på 8v, 10v og 30v (V6) med enestående resultat ;) Bruker ca en time på 8v/10v når kammen er ute. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hamsund Skrevet Februar 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2011 Har kun gjort dette med toppen av, men tenkte å lage meg en trykkluftnippel med tennplugg gjenger. Har ikke spesialtang da, men må vel finne en løsning. Hva består verktøyet du sveiset sammen av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2011 Biltema selger adapter som passer i tennplugghullet og som har hurtigkopling for trykkluft. Tangen fåes billigst på ebay, US $19 inkl frakt (ca 120 kr). http://cgi.ebay.com/Extra-Long-Valve-Stem-Seal-Removal-Tool-Remover-Pliers-/330527105299?pt=Pliers&hash=item4cf4f36113 Jeg sveiset sammen en brakett som jeg skrur rett på toppen. På denne er det en aksel med innfestning for en 60 cm lang arm som presser sammen fjørene. Noen få cm ut på denne armen har jeg festet en 'dings' som presser ned retaineren. Denne er leddet på armen og har åpninger på sidene slik at jeg har tilkomst til å ta ut / montere låsene mot retaineren. Bilde av 'dingsen'. Er kun den venstre delen på bildet jeg har brukt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hamsund Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2011 Da var jeg begynt å skru :) Fikk laget meg en patent for demontering av ventilfjærer! Fikk av ventiltetninger, og så med det blotte øye at det var stor forskjell på innerdiameter på gamle og nye. Målte fra 0,3 til 0,6 mm. forskjell, så her er nok årsak til forbruk ja!! Da jeg skulle skifte de to siste, oppdaget jeg at de var feil, mindre diameter enn de andre 8... Veit ikke om de blir plukket enkeltvis på lager eller noe, men måtte værtfall bestille 2 nye. Kommer på Tirsdag... men, men. Må vente på simmeringer til kammer uansett. Tar register i samme slengen, siden jeg måtte plukke det ned uansett... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 24, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2011 Dette høres bra ut. Det finnes ventiltetninger i flere størrelser, de har sikkert bare tatt feil i farten. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hamsund Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2011 Sikkert! Ble litt irritert med en gang, men menneskelig å feile :) Å må jo vente på resten av deler uansett, så går bare godt :) Værre med fruen sin bil (Volvo V40 diesel)... Åpna panseret i dag, og oppdaget olje rund ekspansjonstanken til kjølevannet! Bare grøt i kjølevannstanken. Regner med jeg må skru toppakning... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 24, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2011 Blir ikke arbeidsledig hører jeg. Husk å plane toppen når du skifter toppakningen ;) Hvordan er det på Volvo, skal topplokksboltene byttes hver gang? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hamsund Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2011 Bor vel helst det tror jeg. Dette er jo en Renault-motor, så er ikke helt sikker. Konkluderer du med toppakning du også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 24, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2011 Kjenner ikke til den motoren, men så sant det ikke er oljekjøler via kjølevannet så vil jeg tippe defekt toppakning. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hamsund Skrevet Mars 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2011 Jess, da var 850 på veien igjen. Har ikke kjørt nok til å få målt oljeforbruket enda, men det lover godt at motoren ikke fusker lenger. Som jeg sa tidligere "døde" ene sylinder etter en stund pga. at tennpluggen ble kokset til. Har bare kjørt 5 mil til nå, men det var jo som skrevet øverst i tråden det kritiske punkt hvor bilen vanligvis kulle brukt 4-5 dl. olje, så må si meg godt fornøyd :) Takk for tips og råd Quattro73 :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.