Gå til innhold

2001 mod . (3B) (II) 4 -Motion 2.8 V6 Problemer automatkasse

Ranger emnet


oddarnep

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte jeg skulle skrive et innlegg her for å høre ang automatkasse problemer.

Fikk problemer forrige helg med at drive ikke fungerte, dvs bilen gikk ikke fremover.

Revers funket helt fin.

 

Leverte bilen inn til et lokalt verksted, de sa at det litt lite olje på kasse (fylte 2 liter).

Etter fylling så fungerte tiptronic i alle gir, men ikke Drive.

 

Noen som har hatt erfaringer med dette problemet tidligere?

Verkstedet sa de kunne prøve å bytte olje/filter for å se om det blir bedre.

 

Kan legge til at bilen har kun gått 114 000 km.

Endret av oddarnep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om det vil hjelpe noe å bytte olje. Kompetansen på automatkasser på et vanlig norsk verksted inkl. merkeverksted begrenser seg til oljeskift. Du bør kontakte en av de få automatgirspesialistene i landet og spør om råd. Som foreksempel http://www.rats.no eller transtec. Disse tiptronic kassene er ikke kjente for å være særlig holdbare og det hjelper enda mindre når det ikke er spesifisert oljeskift på disse i serviceprogrammet til VAG.

 

P.S.

 

Sakset fra RATS, dette er samme kasse nsom du har i din:

 

ZF5HP19

Denne gearkassen er beregnet for Audi A6 og A8 med firehjulsdrift. Har hatt store problemer med "Lock Up shudder" i biler med dieselmotorer hvor converter og glidekasse må skiftes. Disse enhetene har også en såkalt "evigvarende" olje som ikke skal skiftes. Hvis olje ikke skal skiftes så får man heller ikke skiftet filter, noe som gjør at slam og skitt blir værende i gearkassen. Dette medfører at solenoidene i ventilhuset ikke regulerer slik de skal etter en tids bruk fordi det sitter skitt i disse. Solenoidene i disse gearkassene styres ved hjelp av modulerte pulssignaler, og er derfor beregnet for å regulere gradvis, i stedenfor av/på funksjoner som eldre typer solenoider bruker opererer etter. Det stilles derfor mye høyere krav til renslighet i disse enhetene en ved mer tradisjonelle automatgearkasser. Disse enhetene har også problemer med sentersupport trommel i aluminium som revner i et av låseringsporene. Man mister blant annet reversj som resultat av dette. Vær forsiktig med chipping / trimming av disse bilene, siden det ikke finnes spesielle muligheter for forsterkning. Ved kjøring med tilhenger, så må denne være moderat.

 

Converter og glidekasse: Kr 16000.- + m.v.a.

Full overhaling fra: 25000.- + m.v.a.

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår