Gå til innhold

Tips; Feilsøk ved tenningsproblemer på eldre VAG

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Er flere tråder der folk sliter med tenningen på eldre VAG, kan derfor lage en ørliten generell oppskrift på hvordan finne feilen så slipper jeg skrive så mye hver gang ;)

 

 

Om du har konstantert at du ikke har gnist så skru på tenningen og mål om du har 12V mellom jord og terminal 15 på coilen. Har du ikke det så får ikke tenningssystemet spenning og fungerer dermed ikke. Problemet er da gjerne bakstykket på tenningslåsen. Om du måler 12V så gå videre.

 

Sett målepinnene på måleinstrumentet på pluss og minus i pluggen til hallgiveren (kabelen til fordeleren). Er normalt de to ytterste pluggene i kontakten (+ rød/sort og - brun/hvit). Du skal da måle mellom 5 og 12V like etter at du skrur på tenningen. Får du dette så er denne delen av tenningsmodulen frisk. Får du ingen spenning så sjekk plugg og kabling til tenningsmodulen, samt selve modulen. Snakker da om de bilene med modulen på bildet under.

 

Ignition-Module.jpg

 

Måler du spenning i pluggen til hallgiveren så ta en pluggledning fra fordeleren og sett en fungerende tennplugg i denne. Legg godset på tennpluggen godt inntil gods på motoren ett sted, den andre enden setter du rett i coilen. Finn en vanlig ledningsbit og fest den ene enden på terminal 1 på coilen (normalt grønn ledning). Nå er det meget viktig at du ikke fester den på terminal 15 som er +12V! (sort ledning). Slå på tenningen og ta den andre enden av ledningen fort til og fra gods på motoren (ja, det er normalt at det gnistrer noe). Du skal da få gnist på tennpluggen. Får du ikke gnist så er coilen defekt. Får du gnist så slå av tenningen og ta av ledningen du festet på terminal 1 på coilen. Den ene enden på denne setter du så inn i pulsutgangen i pluggen til hallgiveren (på kabelsiden), normalt den midterste ledningen, grønn/hvit. Slå på tenningen og ta den andre enden av ledningen fort til og fra gods på motoren. Får du da gnist så er hele tenningssystemet ok og feilen ligger i hallgiveren. Får du ikke gnist så er tenningsmodulen mest sannsynlig defekt eller har dårlig kontakt i pluggen til denne.

 

Har du et analogt måleinstrument eller prøvelampe så kan hallgiveren sjekkes ved å kople instrumentet mellom pluss og pulsutgangen i pluggen til hallgiveren. Pluggen til fordeleren må ikke taes ut! Få noen til å dra motoren rundt på starteren og du skal få spenningspulser ut --> prøvelampen skal blinke om hallgiveren er ok.

 

TRÅD: Feilsøk tenningsproblemer på 2.3E (NF/NG/AAR)

 

Biler med forgasser/K-Jetronic

TenningVAG.jpg

 

Biler med Monojet/Motronic/KE-Jetronic/Digifant

TenningVAG-1.jpg

 

Biler med tenningsmodul intergrert i coil

Monoign.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bare for å spørre: Hva er det som ligger i orden eldre VAG? Fra hvilke årstall og til? Kan være greit å vite for dem som kommer borti dett problemet. Er kjedelig om noen prøver dette på f.eks en Golf 4 og ting går galt ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde seg til de som har fordeler er vel en dekkende betegnelse vil jeg tro, en del har innebygget sluttrinn i coilen og har da følgelig ikke slik tenningsmodul.

Dette forklarer vel Quattro fint senere vil jeg anta.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å spørre: Hva er det som ligger i orden eldre VAG? Fra hvilke årstall og til? Kan være greit å vite for dem som kommer borti dett problemet. Er kjedelig om noen prøver dette på f.eks en Golf 4 og ting går galt ;)

 

Varierer litt fra modell til modell, men fra første halvdel av 80-tallet til midten på 90-tallet sånn ca. Noen biler (som din 90-NG) har tenningsforsterekeren montert ved coilen. Tenningssystemet kan der måles på akkurat samme måte, men se da bort fra de fargene på ledningene jeg oppgir. På biler med motorstyring (injection) så går pulsutgangen fra hallgiveren via ECU før den går til tenningsforsterkeren (dwell time).

Mange Golf 4 har tenningsforsterkeren innebygd i coilen som Einar sier. Du kan også her måle på akkurat samme måte da du har tre ledningen til coil, pluss, minus og triggersignal fra hallgiveren :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår