Gå til innhold

Trykk i tanken når tanklokket åpnes?

Ranger emnet

LuxXxuS

Anbefalte innlegg

hei!

I det siste har jeg opplevd at når jeg skal fylle bensin og åpner tankluka at det kommer et lufttrykk ut av tanken, i tillegg får jeg ikke fyllt full tank før pumpa stoppa heilt :S også meina jeg på at bilen he begynnt å drikke mer bensin, noen som har peiling på hva det kan være? handler om en Opel Vectra a 2.0l 90 modell

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vakuum ja. Det kan skyldes tett tankventilasjon, denne går som regel fram til motoren gjennom noe kullfilter og noe greier. Dette filteret er det mange som bare fjerner, noe som ser ut til å funke greit.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte biler er det normalt at det kommer luft ut når man åpner lokket, andre er det normalt med vakuum, of andre igjen skal ha atmosfæretrykk i tanken.

Av den grunn at dette er bilspesifikt så flytter jeg tråden fra teknisk til Vectra.

Men om du er i tvil, kjør uten tanklokk en periode, evt. ett universalt ett.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har no funne ut at vaccum slangen fra kullefilteret hang løs i luften men når jeg skulle koble dette på EGR ventilen var det berre en utgang og på den hang ei vaccum slange som går innpå gasspjeldet:S hva skal jeg gjøre no? :S

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nøyaktig det samme problemet på min Vectra. Hvis du fortsetter uten å gjøre noe med dette kan tanken kollapse.

Hvis du vipper opp baksetet vil du finne en inspeksjonsluke, her kan du se om tanken har kollapset. Du kan også se under bilen om tanken har unormal form. Hvis tanken har unormal form på noen steder, kan dette være grunnen til at du ikke får full tank. For å utvide tanken igjen kan du ta av dekket under tanklokket og løsne på returslangen fra motoren. Her kan du blåse litt trykkluft til du hører at tanken utvider seg. Vet ikke om dette er anbefalt måte å gjøre det på, men det fungerte for meg. :)

For å løse problemet måtte jeg borre hull i tanklokket. Men siden du har funnet en annen feil som kan være årsaken vil jeg vel anbefale at du følger det opp først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan være årsaken til at jeg ikke får fyllt full tank at slangen fra kullfilter ikke er koblet på?

Jeg synes det høres usannsynlig ut. Grunnen til at du ikke får fylt tank er nok at tanken er deformert. Det er veldig enkelt å sjekke. Se under bilen. Da vil du se om tanken buler unormalt oppover. Gå i baksetet. Ta godt tak under setet fra baksiden og vipp opp. Nå vil du se et svart "lokk" som du enkelt kan åpne. Der mener jeg på at tanken skal være helt oppe mot setet. Hvis den ikke er det, er mest sannsylig tanken deformert.

Hvis tanken er deformert kan du selv velge om du vil dra til verksted og spørre dem, eller følge fremgangsmetoden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

har no kjørt et par tanker uten tanklokk, uten noe effekt. så såg jeg under bilen og tanken såg greit ut men det jeg fannt var at den slangen som kommer ut av tanken som skal gå inn i et rør som går til kullefilteret ikke var kobler på, den hang laus under bilen, så jeg koblet den slangen inn i røret som går fram til kullefilteret. men det fungerte enda ikke. nå vet jeg ikke hvor lenge jeg har kjørt sånn, kan no hendte at det har havner noko drit inn i der, ska ta lufttrykk i dag og blåse gjennom det røret og i slangen som går i tanken.

enda en rar ting jeg opplevde var at en av tanken jeg har kjørt greidde jeg å kjøre 300 km på halv tank som jeg i det siste brukte en hel tank på. men det sjedde berre eine gangen, kan noken ser hvor problemet ligg hen?:S

kan luftinga i tanken være grunn til ekstrem mer bensin forbruk? greie å kjøre litt over 300 km og bruker over 40 liter på det.

Volvo 240 1986 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trailer

Hvis slangen du prater om er returslangen til bensintanken, vil du tilsynelatende bruke mye mer bensin enn vanlig på grunn av at all returbensin går på bakken. Dette kan du lett kontrollere ved å ta løs slangen igjen og legge en pappplate eller lignende under den løse biten og starte motoren. Da vil du fort se om den blir våt eller ei, gjerne gi litt gass. - Men... Jeg er nok på et blindspor der.

Har du tatt opp baksetet og sett nedi der? At du ikke klarer å fylle mer enn halv tank på bilen høres ut som en tank som har sugd seg inn litt. Og tanken er sikkert forsterka under bilen for at den ikke skal deformeres av stein eller lignende, så det er mest sannsynlig at tanken deformeres i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal sjekke toppen på tanken i morgo :) har følgt slangen fram og den går til kullefiltere så ha kjørt ei stund uten at kullefilter har vore tilkobla tanken men viss luftinga på tanken min er tulling kan det være grunn til at den drikk mer

EDIT: låg no i senga i natt og tenkte på hva annet det kan være, så kom jeg på noko, den slangen som jeg snakket om som løsnet fra tanken som går fram til kullefilter løsner omtrent rett med tanken og viss jeg har kjørt med dette gjennom vinter så vil det jo kunne danne seg kondens i tanken, vil det ikke det da? kan det være muligheten og årsaken til høyt forbruk? legg ut et bilde hvordan dette såg ut med slangen

tank.jpg?t=1300259816

Endret av LuxXxuS

Volvo 240 1986 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider