Gå til innhold

Teknisk reglement for bilcross 2011

Ranger emnet


jan_erik

Anbefalte innlegg

§ 313

0 Tillatte biler

Deltakerbil/konkurransebil

Som konkurransebil godkjennes alle typer serieproduserte lukkede personbiler som er

typegodkjent i Norge, (ikke varebiler/kombibiler). Kun biler med 2-hjulstrekk er tillatt.

1 Emne

1.1 Bærende deler og deformasjonssoner

Det er ikke tillatt å forandre det serieproduserte karosseriet/chassis eller ramme, bortsett fra

skjermer, stigtrinn og motorlokk

1.2 Gulv

Gulvet skal beholdes som originalt.

Det er tillatt å lokalt modifisere girkassetunnelen for å montere ny girkasse. All modifisering

av girkassetunnel skal gjøres med samme type og tykkelse av materiale som originalt.

Reservehjulbrønn kan fjernes. Hullet skal da tettes med gitter, nett eller plate maks 2 mm.

2 Hjulsystem

2.1. Hjul

Sveisede felger og spacers er tillatt. Kun serieproduserte dekk godkjent i følge

Vegtrafikkloven, samt klassede rallydekk pr. 31.12.2010 (liste finnes under Bilcross –

reglement på http://www.bilsport.no) er tillatt. Imidlertid stilles det ingen krav til mønsterdybde.

Racingdekk og slicks er forbudt. Seiping og skjæring er forbudt.

Piggdekk kan tillates brukt på snø- og isføre. Piggbestemmelser iht. rallyreglementet § 305.

2.2. Hjuloppheng, fjæring

Fritt.

Dersom stag til ”four-link” bygges inn i kupeen, skal disse dekkes med en tunnel av plate med

minst samme tykkelse og kvalitet som bilens originale gulvplate. Fester for ”four-link stag”

får være maks. 200 mm over original gulvplate. (Gulv/sentrum på stagbolten)

2.3. Støtdempere

Støtdempernes antall, type og plassering er fri og fester for disse kan lages på chassis og

hjuloppheng.

3 Drivsystem

3.1. Motor

Motortype/trimming fritt. Plassering i opprinnelig motorrom . Maks. åpning for lufting er 10

cm. Motorlokket skal kunne legges på orginal plass, når lufting er tatt bort.

Ingen form for overladning er tillatt.Teknisk reglement for bilcross 2011 Kunngjort 2011-01-01

 

De vegger som skiller kupe fra motorrom, skal beholdes, vedrørende plassering, form og

materiale.

For biler som opprinnelig har bagasjerom over motorrommet regnes dette bagasjerommet som

motorrom forutsatt at hele rommet er adskilt fra kupeen etter kravene i pkt. 3.2 og 6.3.

Det er tillatt med bearbeiding av motorlokk for å få tilpasset motor. Men tilføring av materiell

i motorlokk for å få plass til motor er ikke tillatt.

Biler som har motor med åpen veivhusventilasjon skal ha en oljeoppsamler. Den skal ha

volum på min. 2 liter for biler opp til 2000ccm og min. 3 liter for biler med motorvolum over

2000ccm. Oljeoppsamleren skal være av hard plast eller metall, med gjennomsiktig nivårør

utvendig, og alle slanger skal være festet til den ved hjelp av slangeklemmer. Oppsamleren

skal aldri inneholde olje før start og skal sitte i motorrom.

3.2 Drivstoffsystem

Forgassere og innsprøytningssystem er fritt.

Bensintank skal være i følge ett av følgende alternativer:

1. Originaltank

Bruk av originaltank forutsetter at den er montert på original plass og i originale fester

eller bedre. Det kreves også at original plassering er i bagasjerommet eller under bilen.

Hvis originaltank sitter under bilen skal den beskyttes med en plate som er maksimum

4 mm tykk for å unngå at tanken skades. Platen må være av metall og tillates ikke

festet i tank.

2. Uoriginal bensintank

Når original tank fjernes skal hull som oppstår dekkes med plate av samme tykkelse

som gulv, eller max 2mm.

Dersom uoriginal bensintank benyttes får den romme max 25 liter. Denne skal være

montert i bagasjerom og minst 30 cm i sideretning og lengderetning fra karosseriets

yttersider.

Tilkoblinger i bensintanken lages av deler som er beregnet til dette. D.v.s. rørstusser,

gjennomføringer, mutrer og pakninger beregnet på montering på bensintank.

Innfesting av uoriginal tank skal skje ved hjelp av en bunnramme og et flattjern på

min. 3 x 30 mm. Bunnrammen skal sørge for at tanken ikke skal skli sideveis, og den

skal sveises eller skrues fast til underlaget. Flattjernet skal plasseres over tanken på

tvers og festes med to min. 8 mm gjennomgående bolter med min. 2 mm tykke og 20

cm2 store underlagsskiver. (Se skisse).

Tanklokket skal være av skrutype eller annen form for låsing.

Når bensintank plasseres i bagasjerom kreves det skillevegg mellom bagasjerom og kupé.

Skillevegg mot kupé skal være væsketett og av ikke brennbart materiale. Lexan er tillatt

materiale i skilleveggen. Eventuelt kan brann- og væsketett metall-kasse lages rundt

bensintank.

Væsketett metallkasse skal ha drenering i bunnen med rør/slange (min 10mm) som munner ut

på utsiden av karosseriet.Teknisk reglement for bilcross 2011 Kunngjort 2011-01-01

 

Bensinledninger som kan utsettes for mekanisk påvirkning skal være beskyttet. I kupeen får

Bensinledninger ikke være skjøtet.

Det anbefales at bilens samtlige bensinpumper kun får arbeide når motoren er i gang og ved

selve startøyeblikket.

Spjeldaksel skal i sin helhet være påvirket mekanisk.

Spjeldaksel skal være utstyrt med fjær som stenger gasspjeldet ved feil på gassoverføring.

Motorens luftinntak får ikke være montert i kupéen.

Bensintanken skal utstyres med enveisventil på luftingen om det er fare for at drivstoff

kan lekke ut hvis bilen ligger på siden eller taket. Utlufting SKAL munne ut på utsiden

av karosseriet

Under alle omstendigheter skal lekkasje av bensin forhindres med bruk av riktig materiale,

skjøteanordninger beregnet på bensin og riktig og solid festing av alle komponenter.

.

Innfesting av uoriginal bensintank:

Brannvegg

Mellom kupé og motorrom, og rom hvor bensintank og radiator er plassert, skal det være en

tett og flammesikker vegg.

3.3. Kjølesystem

Radiator og kjølevifter er fritt forutsatt ingen plassering i kupe. Beskyttelse av radiatoren kan

monteres om ikke dette innebærer noen forsterkning av radiatorfeste/karosseri. Vannrør til

kjølevæske som går gjennom kupé skal være isolerte metallrør der kun sveiseskjøt er tillatt,

samt ikke montert høyere enn dørterskelens laveste punkt i døråpning. Disse rør skal gå min

20 cm gjennom torpedo/bagasjeromvegg.

3.4 Avgassystem

Det skal være montert en effektiv lyddemper. Maks. støynivå: 100 dB. Provisorier som f.eks.

gummilapper skal ikke godkjennes. Eksosrøret skal munne ut bakover på bilen. Ingen del av

eksosanlegget skal stikke utenfor karosseriet/støtfangeren, men det skal heller ikke munne ut

under bilen.

3.5. Batteri/Strømforsyning

Det er kun tillatt med 1 stk. batteri maks vekt 25 kg. Batteriet skal festes med egen ramme i

bunnen og en ekstra bøyle av min. 2 x 20 mm flattjern. Denne bøylen skal ha minst 8 mm

gjennomgående bolter i gulvet, med en 2 mm tykk og minst 20 cm2 stor stålplate på

undersiden.

Plasseringen er fri, men det må ikke plasseres i kupeen med mindre det er den originale

plasseringen. Batteri som er plassert i kupeen skal ha væsketett metall eller plast kasse.

I biler uten atskilt kupe / bagasjerom skal, ved flytting fra originalplass, batteri plasseres iTeknisk reglement for bilcross 2011 Kunngjort 2011-01-01

 

Væsketett metall- eller plastkasse.

3.6. Hovedstrømbryter

Hovedstrømbryter er påbudt. Monteres iht. § 307 pkt. A. Dersom det benyttes en strømbryter,

skal denne kunne utløses inni og utenpå bilen. Utvendig bryter skal monteres på førerside.

3.7. Kraftoverføring

Det er ikke tillatt med konvertering fra for- til bakhjulsdrift. Hvis bilen er utstyrt med 4-

hjulstrekk som originalt kan man velge hvorvidt man vil ha for- eller bakhjulsdrift. Kun biler

med 2-hjulsdrift er tillatt

3.7.1. Clutch, girkasse og drivaksler

Clutch, girkasse og drivaksler er fritt. Plassering av girspak er fritt.

3.7.2. Differensial

Differensialen samt kronhjul og pinjong er fritt.

4. Bremsesystem

4.1 Driftsbrems

1-krets bremsesystem kan bygges om til 2krets. Trommelbremser kan bygges om til

skivebremser.

Såkalt «Line-lock» er forbudt.

ABS er tillatt, kan koples fra.

4.2 Parkeringsbrems

Parkeringsbremsen skal kunne virke som sådan, fri utførsel, men den kan bygges om til «flyoff».

5 Styresystem

5.1. Styreinnretning

Fritt.

6 Karosseri

6.1. Karosseri utvendig

Det er ikke tillatt å forandre det serieproduserte karosseriet/chassis eller ramme, bortsett fra

skjermer, stigtrinn og motorlokk.

Takluke av glass må tettes med stål min. 1 mm og sveises. Takluke av stål skal sveises.

Rustskader i bærende elementer skal sveises. Gjennomrustning i karosseriplater skal være

reparert. Bruk av byggeskum er ikke tillatt (p.g.a. brannfare).

Pyntelister, hjulkapsler etc. skal fjernes. Stigtrinn kan fjernes. Eventuelle fremstikkende deler

skal fjernes samtidig. Letting eller forsterkning av karosseri/chassis/ramme er ikke tillatt. Ved

reparasjon kan uoriginale deler benyttes bare hvis de er lik etter tilnærmet lik originaldelen

(1mm plate). En slik reparasjon må ikke føre til letting eller forsterking av bilen. To

horisontale rør kan ved ombygning / reparasjon monteres bak front eller hekk (20x1 eller

20x20x1,5 mm). Rørene kan holdes sammen med 3 vertikale rør i samme dimensjon.

Karosseriskader skal være rettet og malt før teknisk kontroll.Teknisk reglement for bilcross 2011 Kunngjort 2011-01-01

 

6.2. Støtfangere

Støtfangere foran og deres fester skal fjernes. Hull etter innfestinger skal dekkes med plater.

Biler med integrert (sammenbygd) støtfanger skal erstatte denne med rett karosseriplate som

ikke skal bearbeides, maks 1 mm tykkelse. Støtfanger bak er tillatt.

6.3. Kupé

Airbag skal fjernes.

Instrumentpanel, instrumenter og innvendig trekk på førerdør er fritt. Annet brennbart

materiell skal fjernes. Gjelder ikke strømførende ledninger/ komponenter. Skarpe kanter skal

polstres.

De vegger som skiller kupé fra motorrom skal beholdes vedrørende plassering, form og

materiale. Det er tillatt å montere komponenter på eller gjennom disse veggene under

forutsetning at de ikke når mer enn 20 cm inn i kupeen (målt loddrett fra skilleveggen). Dette

gjelder dog ikke motorblokk, bunnpanne, veivaksel eller topplokk.

6.4. Dører

Originale dører kan lettes. Utvendige dørhåndtak skal finnes, fri type. Men skal tydelig

merkes om virkemåte.

Innvendige dørhåndtak er fritt. Dørene skal ikke kunne låses fra innsiden. På førersiden skal

døren ha originaltrekk eller heldekkende plate. Det er tillatt å montere gummistrikk på

innsiden av dørene som skal hindre at de spretter opp under kjøring. Dørene skal til enhver tid

kunne åpnes fra utsiden, bortsett fra bakdørene på 4-dørs biler som kan sveises igjen. Hvis

disse dørene sveises igjen, skal utvendig dørhåndtak fjernes.

6.5. Motorpanser og bagasjeromslokk

Originale panser og bagasjeromslokk kan lettes og forandres uten tillegg av materiell

(bulking). Det kan lages åpninger i motorpanser og bagasjeromslokk for lufting såfremt ingen

mekaniske komponenter blir synlige/stikker overfor panseret. Åpningen skal dekkes med

netting. Originale låser skal fjernes. Dersom de opprinnelige hengslene fjernes, skal hvert

lokk/panser sikres med 4 gjennomgående bolter med låsesplint. Beholdes de opprinnelige

hengslene, eller lokk/panser festes med to trekantplater i hjørnenes bakkant, er det

tilstrekkelig med 2 gjennomgående bolter med splint.

Motorpanser/bagasjelokk maks 10 cm åpning. Skal kunne legges på original plass når

luftingen er tatt bort.

6.6 Skjermer

Skjermene skal dekke minst hele hjulbredden og gå så langt ned i bakkant at nedre del er

maks. 8 cm over hjulnavets sentrum. Det er tillatt å øke skjermbredden med maks. 7,5 cm.

Skjermbredderen må være av samme materiale og være like solid som skjermen forøvrig, og

den må følge skjermens form. Skjermåpningen kan forandres og forsterkes med inntil 8 mm

rundstål slik at skjermen ikke kan trykkes inn i dekket fra siden.

Skrudde skjermer kan punktsveises til karosseriet.

6.7 Aerodynamiske innretninger

Kun originale eller homologerte spoilere tillatt.Teknisk reglement for bilcross 2011 Kunngjort 2011-01-01

 

6.8. Ruter

Frontrute:

Frontruten skal være av laminert glass eller plast av kvalitet PC - Polykarbonat (Lexan,

Makrolon, Merlan) og skal være laget i et helt stykke. Brukes plast skal tykkelsen være minst

3 mm. Ved bruk av laminert rute skal fører bruke briller eller visir.

Fremre sideruter:

Fremre sideruter skal være originalruter eller plastruter. Plastruter skal være av samme

kvalitet som frontruten (PC). Tykkelsen skal være minimum 1 mm.

Bakre sideruter og bakrute:

Bakre sideruter og bakrute er fri, men skal være knuselig.

Tykkelsen skal være minimum 1 mm. I plastruter skal det i et hjørne være boret et hull med

minimum diameter på 5 mm for kontroll av materialtykkelse. Ingen uoriginale ruter skal være

av sotet eller farget materiale. Under løp skal alltid sideruten på førersiden være helt lukket.

Sideruten på motsatt side av føreren kan ha en åpning på maks. 5 cm. Bakre siderute på

motsatt side av fører kan fjernes.

Innfestning:

Frontruten skal sitte i den opprinnelige ruteåpningen. Forøvrig er innfesting av ruter fritt.

Det er obligatorisk med et vindusnett montert på førersiden. Det skal være montert i

velteburet. Nettet skal ha en båndbredde på 19 mm, minimum maskestørrelse 25x25 mm,

maksimum maskestørrelse 60x60 mm, og skal dekke vindusåpningen fram til og med rattet.

Ref. FIA Appendix J, art.253. Vindusnett er personlig sikkerhetsutstyr og skal ikke følge bilen

ved eventuelt salg.

6.9 Førerstol

Alle biler skal ha FIA homologerte stoler. Imidlertid gjelder ikke FIAs aldersgrense med

hensyn til siste gyldighetsdato. Gjennomføringene til selene skal være uskadet. Det tillates

ikke å forandre på originale innfestningspunkter på stolen.

Hvis stolen har regulering frem og tilbake, skal denne reguleringen være låst på en slik måte

at man må bruke verktøy for å forandre stillingen på stolen.

Stolen skal monteres på 2 firkantrør på min 25x25x2 eller vinkeljern 50/50x5 fra innvendig

dørkanal og over til girtunnel. Firkantrørene/vinkeljern skal sveises fast på plater med min 40

cm² og 2 mm tykkelse. Disse sveises til kanal og tunnel. Alle bolter som brukes ved

innmontering av stol skal være min 8mm tykke. Ingen rust ved stolfester skal godkjennes.

6.10. Beskyttelsesbur

Obligatorisk i følge § 304 Tekniske sikkerhetsbestemmelser. Ingen rust ved burinnfestning

skal godkjennes.

Biler som har hatt norsk vognlisens før 1.1.1994 og som har hovedbøyle med diameter mindre

enn 45 mm, kan ha dobbeltmontering av hovedbøyle. Ved dobbeltmontering skal rørene

sveises direkte sammen uten avstand mellom rørene. Den ene bøylen skal ha diameter på

minimum 45 (1,75”) x 2,5 mm eller 50 (2,0”)x 2,0 mm. Festeplatene i gulv skal dekke ny

bøyle. Kravet i § 304 pkt. 11.1.4 om stolens plassering i forhold til hovedbøyle kan ikke

fravikes. Dog anbefales en -1- hovedbøyle med minimum diameter 45 (1,75”) x 2,5 mm eller

50 (2,0”) x 2,0mm.

På de steder der førers kroppsdeler kan komme i kontakt med velteburet, skal det monteres

ikke-brennbar beskyttelsespolstring. På de steder der førers hjelm kan komme i kontakt med

velteburet, skal polstringen være i henhold til FIA Standard 8857-2001 type A (sterk

anbefaling), FIA Standard 8857-2001 type B eller SFI spesifikasjon 45.1 (minimum). (Se

FIAs teknisk liste nr. 23 ”Roll Cage Padding Homologated by the FIA”).Teknisk reglement for bilcross 2011 Kunngjort 2011-01-01

 

Vedr. § 304 tekniske sikkerhetsbestemmelser pkt. 11.2.2.7 Sikkerhetsbur – demonterbare

forbindelser:

Det presiseres følgende:

”Løs” demonterbar forbindelse (se tegning 253-31 og 253-32) på langsgående bøyle skal

monteres tilnærmet inntil hovedbøylen. Dog tillates en maks avstand på 50mm mellom

hovedbøyle og demonterbar forbindelse. Den demonterbare forbindelsen skal være min.

144mm og maks. 200mm.

”Fast” demonterbar forbindelse (se tegning 253-34 og 253-35) på langsgående bøyle: Hylse

som er sveiset på hovedbøylen skal være min. 72mm og maks. 150mm.

6.11 Sikkerhetsbelte

Alle biler skal ha FIA godkjente sikkerhetsseler. Imidlertid gjelder ikke FIAs aldersgrense

med hensyn til siste gyldighetsdato. Skal være montert i følge § 304 Tekniske

sikkerhetsbestemmelser. Alle deler på sikkerhetsselene skal være FIA merket.

6 punkt FIA godkjente sikkerhetsseler påbudt for juniorer.

6.12 Skvettlapper

Skvettlapper skal finnes inntil drivende aksel og dekke hjulets bredde, samt ha en maks.

høyde over bakken på 10 cm. Skvettlappene skal være av så stivt materiale at de ikke bøyer

av ved kjøring.

7 Kommunikasjon

7.0

Kommunikasjon mellom fører og team, tillates ikke.

7.1. Vindusviskere og vindusspylere

Det skal være minst én vindusvisker samt vindusspyler. Maks vekt på spyletank inkl. innhold:

15 kg.

Spylervæskebeholderen kan monteres i kupeen under forutsetning at den er festet som

batteriet.

7.2. Speil

Bilen skal ha minst ett innvendig speil.

7.3. Bremselys

To bremselys à minimum 40 cm² og minimum 21 W pære er påbudt. Disse skal virke sammen

med eller erstatte bilens originale bremselys. De får ikke plasseres høyere enn 1,5 meter eller

lavere enn 1 meter over bakkenivå. De skal være symmetrisk plassert. Bremselysene skal

være synlig for fører bak, sittende i normal kjørestilling. Dersom originalt lysutstyr fjernes

skal lyktehullene tettes.

7.4 Øvrig lysutstyr

Øvrig lysutstyr skal fjernes og lyktehullene tettes.

8 Instrumenter

8.1 Brytere og instrumenter

Fritt.Teknisk reglement for bilcross 2011 Kunngjort 2011-01-01

 

9 Øvrige innretninger

9.1 Tauekroker

Alle biler skal ha tauekroker foran og bak. Disse skal være godt synlige og merket med pil og

farge (rød, oransje eller grønn) som står i kontrast med bilen.

Tauekrokene skal ikke stikke utenfor karosseriets fremste/bakerste del, samt sitte maks 10 cm

innenfor.

Tau og wire er ikke tillatt.

9.2 Brannslukkere

Biler uten montert brannslukker skal ha minimum 1x6 kg ABE/skum brannslukker lett

tilgjengelig på egen depotplass. Brannslukker skal være merket med førerens lisensnummer.

9.3 Minimumsvekter

9.4 Ballast

Det er tillatt med ballast under forutsetning av at den er i fast form og forsvarlig festet med

min 2 stk 12 mm gjennomgående bolter og 120 cm2 skiver under golvet i bagasjerom pr

enhet. Maks. vekt 40 kg samlet vekt.

9.5 Skliplate

Det kan monteres skliplate under bilen. Platen skal ikke stikke utenfor front- eller bakplate.

Endret av jan_erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår